Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219646 gånger)

Smajsan

• -
SV: Tobaksodling
« Svar #420 skrivet: 23 jun-13 kl 22:27 »
Ljug för dom en gång till och säg att du sa fel igår.Det är den 23:e MAJ idag..... ;) ;D :D

Nu du fattade jag  ::) lite trög!!!
HAHAHA  ;D Nu ska jag ut å ljuga så de fattar att det bara är Maj, en hel månad plus  ;)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #421 skrivet: 23 jun-13 kl 22:32 »
   Riktigt snyggt där Smajsan , skam den som ger sig säg !
   Kanske inte hade behövt ha väggen så högt upp , så du får så mkt SOL som möjligt på dina snygga plantor , halva höjden tror jag hade räckt alldeles utmärkt.
   Eller du har djur på gården som kan hoppa in där då kanske ?
   Var ute hos mig o nöp av en hel del blomställningar och fick faktiskt stödja upp ett par plantor som kommit ner pga regn/blåst , annars ...... riktigt bra
   Vattentankarna fick några mer Liter '' guld''  i sig också.
   Tännlappen : Stämmer bra med dina kalkyler där men det är själva upplevelsen jag är ute efter , att se hur det växer om jag gödslar med fladdermusdynga.
                      Tobaken / snuset blir så billig/t  ändå så det tänker jag unna mig , men det blir nog inte förräns nästa år.
                      I år tycker jag att det har gödslats tillräckligt som det har , och det växer på duktigt som det gör.
                      Något som jag aldrig hört någon nämna här är svinskit , där ska visst vara något mer kväve i det än både kodynga och hästskit.

Rustica1962

• Halland
« Svar #422 skrivet: 23 jun-13 kl 22:36 »
Nu du fattade jag  ::) lite trög!!!
HAHAHA  ;D Nu ska jag ut å ljuga så de fattar att det bara är Maj, en hel månad plus  ;)

Hoppas dom går på det !    ;D ;D ;D ;D

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #423 skrivet: 23 jun-13 kl 22:48 »
Hoppas dom går på det !    ;D ;D ;D ;D
Det borde dom göra, gick ju på det själv ju  :-[
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #424 skrivet: 23 jun-13 kl 23:02 »
Hur vanligt gödsel mäts upp
Gödsel N.P.K:   
  Kyckling              ko/Nöt                 Häst              Lövkompost          Kanin                 Får
1,1. 80. 50   25. 15. 25   70. 30. 60   0,4. 0,2. 0,6   2,4.1,4. 60   70.30 .90
Källor: Rodale All-New Encyclopedia of Organic Gardening, en illustrerad guide till
Organic Gardening, av Sunset Publishing och Rodale guide till Compostin g..

Anmärkning: näringsvärden för gödsel varierar kraftigt, beroende på diet och
djurens ålder och art och kvalité av mixen.

Gris är dock inte med här men ska även ha en ungefärlig skala någon stans

Smajsan

• -
« Svar #425 skrivet: 23 jun-13 kl 23:03 »
Rustica: Jag har flygande odjur på hela min tomt, därför får vi plasta in både plantor och oss själva för att få vara ifred.
Det står även en stor ladugård i vägen för morgon solen som kommer upp i öster. Dessutom en tät granskog bakom. Men senare på förmiddagen kommer solen på. Så jag hoppas det räcker med sol.
Jag får ha nät runt bärbuskar o allt som är grönt, blir godis annars.

Sen tog vi det som fanns till staket. Men han katten har redan provat om väggarna håller, flera gånger. Jäkla katt. Sen gick han in i landet o gödslade   ::)
Men du har rätt,  plasten är för hög.
Men ett plus är att nordan vindarna är borta av plasten så jag har nog tagit bort en zon tror jag  :)

Så roligt att kunna dela det här med er  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #426 skrivet: 23 jun-13 kl 23:09 »

Och det är kul att få ta del av ditt hårda jobb mot total framgång !

Tännlappen

• -
« Svar #427 skrivet: 23 jun-13 kl 23:25 »
..Kanonfint Smajsan  :D ...Gissar att dina plantor kommer att må väldigt gott med skyddet i bakgrunden,blir bra miljö..naturligtvis kul om du petar in fler bilder vad tiden lider...spännande att kolla effekten av hönsgödsel direkt på marken sedan kompost på  :) ....

Rustica 1962... Visst kan det vara spännande att kolla det där med fladdermusskit  :D ..låter ju något det...Googlade på det där med grisbajs liksom inget man direkt tänkt på...möjligtvis när bönderna har gödslat och det liksom osar  :o ... Här en länk man kan kolla lite om näring,bara bläddra ner lite ...näringen räknas på stora lass...

http://www.slu.se/Documents/externwebben/nl-fak/norrlandsk-jordbruksvetenskap/NOV/Stallgodsel.pdf

Rustica1962

• Halland
« Svar #428 skrivet: 23 jun-13 kl 23:53 »

Ja, jag kollade runt lite jag med , men man har väl aldrig hört om nån bonne som stackar upp svinskit ?
   Ska höra med min barndomskompis vad han säger , han har nog grisar själv tror jag.
   Får ''rent a wreck '' om jag ska ut till honom till hösten o hämta koskit , välbrunnen.
   Han odlar själv sen många många år tillbaka och vet precis hur det ska gå till , inte tobak men grönsaker och blommor.

Rustica1962

• Halland
« Svar #429 skrivet: 23 jun-13 kl 23:59 »
Härliga bilder och filmer ni har lagt ut gott folk!! Ser ju helt fantastiskt ut! Mina egna plantor tror jag allt har börjat växa nu! Det tog ca 5 veckor men nu jävlar så! Vad har ni för erfarenhet av att lägga tidningar mellan raderna å lägga gräsklipp över? Tycker det börja bli lite för grönt mellan tobaken. Förr så va det ju olika kemikalier i tidningar men nu lär ju allt det va borta ad jag har läst!

Tyvärr ingen erfarenhet om tidningar mellan raderna HasseStefan , men tror en del därute på vår koloniförening använder bark mellan raderna.
Har sett att man kan köpa 4 för 100:- på lite större ställen typ ICA Maxi . 50 L x 4 = 200 Liter = 100 kr

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #430 skrivet: 24 jun-13 kl 07:29 »
Rustica: Jag har flygande odjur på hela min tomt, därför får vi plasta in både plantor och oss själva för att få vara ifred.
Det står även en stor ladugård i vägen för morgon solen som kommer upp i öster. Dessutom en tät granskog bakom. Men senare på förmiddagen kommer solen på. Så jag hoppas det räcker med sol.
Jag får ha nät runt bärbuskar o allt som är grönt, blir godis annars.

Sen tog vi det som fanns till staket. Men han katten har redan provat om väggarna håller, flera gånger. Jäkla katt. Sen gick han in i landet o gödslade   ::)
Men du har rätt,  plasten är för hög.
Men ett plus är att nordan vindarna är borta av plasten så jag har nog tagit bort en zon tror jag  :)

Så roligt att kunna dela det här med er  :D

Vis du bara är ute efter en stor oljete/tjock bladmassa , så är mycket sol å föredra, men har du planar om å bruka tobaken till feks. cigarrer så måste man ha täckblad av det tunnare slaget, å det får man ved å skugga  dom plantorna som man har avsätt till det föremålet.Aromen är också mycket mer framträdande i tunna blad en tjocka.Men skal alt malas upp till snus är bladmassan det primära.

Rustica1962

• Halland
« Svar #431 skrivet: 24 jun-13 kl 07:30 »
Kompostera i säck har jag inte hört om innan låter intressant, vill gärna veta mer  :)
Tänker på kirskål borde ju bli ett bra tillskott med mycket näring, om man bara tar bladmassan men å andra sidan så om man får upp temperaturen så dör väl rötterna med ?

Här kommer en länk till Nils Åkerstedts bok som går att läsa på webben , 13 kapitel : http://www.naturochtradgard.se/boken_om_marktackning_kap01.html

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #432 skrivet: 24 jun-13 kl 07:40 »
Rustica1962
Här är nyckeltalen jag lovade för b.l.a svingödsel:
    N.P.K:
Sugga: 29.11.8
Slaktsvin:9.3.2,5
Värphöns: 64.16.16
Unghöns: 27.8.12
Slakt kyckling:29.5.7
Kalkon:57.15.22

När det gäller att använda sig av grisgödsel så kan jag inte minnas att vi (under min barndom) någonsin spridde ut det på åkern men jag vet att vi odlade lite där unggrisarna haft sin utegård..
Mållan och nässlorna trivdes väldigt bra i jorden (Mållan trivs i bar jord och Nässlorna i kväverik)..
Med tanke på hur mycket Ogräs det blev på platsen så förstår jag att bonden normalt undviker att använda gödseln på åkern.. Men till Tobak skulle den säkert passa rätt bra.
-Har aldrig själv tänkt på det.. Frågan är bara om det är värt att försöka.. Det lär bli mycket ogräs som sagt..

Lurkers

• Värmland
« Svar #433 skrivet: 24 jun-13 kl 07:42 »
...Nu är du på G Lurkers  :o ...fina plantor...Nu behöver du bara oroa dig för sniglarna som lurar i buskarna runt om  ;)

Efter flytten för 1 1/2 år sedan så slapp jag undan mördarsniglarna (men dom kommer väll med tid och stundar)  nu är det "bara" en och annan snäcksnigel, men dom värste är dom små åkersniglarna  >:( 
Men dom är bara et problem på dom unga plantorna, men har som sagt tidigare tagit bort 2 bladpar på plantorna, så nu är det bara å knipsa av tjuvarna någon gång i veckan.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #434 skrivet: 24 jun-13 kl 07:44 »
Efter flytten för 1 1/2 år sedan så slapp jag undan mördarsniglarna (men dom kommer väll med tid och stundar)  nu är det "bara" en och annan snäcksnigel, men dom värste är dom små åkersniglarna  >:( 
Men dom är bara et problem på dom unga plantorna, men har som sagt tidigare tagit bort 2 bladpar på plantorna, så nu är det bara å knipsa av tjuvarna någon gång i veckan.
Stick ner tjuvarna i jorden eller i krukor vett ja..

Lurkers

• Värmland
« Svar #435 skrivet: 24 jun-13 kl 07:48 »
Stick ner tjuvarna i jorden eller i krukor vett ja..

Njet! säsongen är för kort för det här i Varmland...å torka + fermentera sina blad tar också  mycket av tiden på hösten, jag får vara nöjd med mina 100-200 cigarrer + lite snus av avlingen  ;)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #436 skrivet: 24 jun-13 kl 07:48 »
När det gäller rötterna till kirskålen jag har i säcken så tänkte jag tömma ut allt på sten plattor och syna nästa år.. tar lixom inga risker (det är trotts allt satans straff till odlaren det handlar om)..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #437 skrivet: 24 jun-13 kl 07:50 »
Njet! säsongen är för kort för det här i Varmland...å torka + fermentera sina blad tar också  mycket av tiden på hösten, jag får vara nöjd med mina 100-200 cigarrer + lite snus av avlingen  ;)
Det var därför jag föreslog kruka.. Men du har kanske inte så mycket fönster som jag..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #438 skrivet: 24 jun-13 kl 07:56 »
hum såg hur väldans N.P.K:n skiljer sig på olika sidor...
Nå väl ni kan ju ta den biten med en nypa salt och istället gå på vilket som är mer eller mindre av jämfört med andra djur. sen tillkommer magnesium och annat smått och gott (som inte framgår i det)..

Lurkers

• Värmland
« Svar #439 skrivet: 24 jun-13 kl 08:06 »
hum såg hur väldans N.P.K:n skiljer sig på olika sidor...
Nå väl ni kan ju ta den biten med en nypa salt och istället gå på vilket som är mer eller mindre av jämfört med andra djur. sen tillkommer magnesium och annat smått och gott (som inte framgår i det)..

Jag brukar å gödsla mina plantor nån gång med EpsomSalt för magnesium och andra mineraler, magnesium ger en fin vit aska från cigarren   ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

127 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser