Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219661 gånger)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #460 skrivet: 25 jun-13 kl 01:45 »
Det går jätte bra att lägga ut tidningar(dags stidningar) i gångarna och täcka med exempelvis gräsklipp.
Nä dom innehåller inte en massa farligheter så som dom gjorde förr (ny teknik)
Jag brukar lägga halm men nu har vi fått gammalt ensilage så det ska gå till gångarna.

Faktum är att tidningar i sig utan täckning gör jobbet, det upptäckte jag förra året (endel blev aldrig täckt med halm)så vad man än vill lägga på så fungerar det.

En sak som man bör beakta som jag står inför nu är ju sniglar.. så det blir för min del att lägga kaffesump i gångarna sen tidningar och sen kaffesump eller avkok på tidningarna innan ensilaget läggs på.

Gäller att tänka till så man inte skapar mysiga små dags läger åt dom under tidningarna, som dom kan krypa fram ur när mörkret faller.

Tackar för alla fina bilder från era projekt blir så inspirerad !

Tännlappens film igår kickade mej till att göra en experiment bädd , så jag gjorde en bädd med inbakat bädd  :) me kanin skit !

-Kanin skit/spån och urin funkar utmärkt använder mig själv av det med gott resultat.. Det + Nässelvatten eller Kirshkålsvatten (skunkvatten) kommer göra stor nytta i dina odlingar.. Jag sparar gödseln i en stor tunna från vinterns alla tömningar.. 

:D ...Så grym är jag inte... Råkar ut för liknande fenomen ibland på andra sidor....Brukar komma upp något om att öppna typ filmen i ett nytt fönster och då fungerar det...
-Jag min dumma fan den hamnade i blockerade filer precis som några andra filmer som jag ska höra med frugan om hon försökt titta på eller om det är vår 11åriga dotter som tänkt titta på.. Vem det än är så blev jag inte allt för impad..
Men Tännlappens film var desto bättre  ;)
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #461 skrivet: 25 jun-13 kl 15:40 »
En fråga från en nybörjare: funkar Virginia bra, eller ska man hellre välja någon annan sort? Virginiafrön är lätta att få tag på nämligen. Planen är cigarrtillverkning i första hand. Maximal skörd i vikt räknat är inte högsta prioritet, men bladen måste bli tillräckligt stora för att det ska bli några cigarrer. Och cigarrerna ska helst bli goda också. Frågan kanske redan har dryftats på annat håll, ursäkta repetitionen isåfall.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #462 skrivet: 25 jun-13 kl 16:20 »
En fråga från en nybörjare: funkar Virginia bra, eller ska man hellre välja någon annan sort? Virginiafrön är lätta att få tag på nämligen. Planen är cigarrtillverkning i första hand. Maximal skörd i vikt räknat är inte högsta prioritet, men bladen måste bli tillräckligt stora för att det ska bli några cigarrer. Och cigarrerna ska helst bli goda också. Frågan kanske redan har dryftats på annat håll, ursäkta repetitionen isåfall.

( En Norsk och Svensk tillverkad cigarr från för i tiden, "Sorte Mand"  tror jag var enbart a Virginia tobak)
Alida som är den vanligaste sorten, siden den är svensk är en Virginia typ, den fungerar helt ok till cigarrer,  både som täckblad, omblad och som inlaga i en cigarr, men prova några andra sorter också, som är bättre till tackblad (bladen är tunnare, och bladnerverna er tunnare) feks.Havanna, Habana2000, Connecticut broadleaf (mörk typ) eller Connecticut Shade (ljusare typ, som odlas mest i skuggan för tunnast möjligast blad) är många flera typer som fungerar till cigarrer också.

Jag har dom åren jag har odlat för det mesta varit aktiv på detta forum, här har du mycket bra info om tobak och cigarrer i almenhet! (och köpt mina frön)
http://www.coffinails.com/seeds.html

En länk på hur du gör cigarrer på en god måte (jag brukar denne metoden) hittar du här: http://www.howtogrowtobacco.com/
Gå in på länken ned på sidan : "Making Cigars"  och ta den förste länken: "How I roll cigars 101..........." denna metod är det som jag brukar, och du får många härliga vinter timmar med detta! ;D

En begagnat cigar mold får du köpt för ungefär 300 - 400 kronor på Ebay.( men man måste inte ha en, det det blir bättre och snyggare resultat.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #463 skrivet: 25 jun-13 kl 17:10 »
Lurkers måste bara fråga:
-När du torkar dina täckblad hänger du upp dom eller låter du dom bara ligga?? Tanken slog mig när jag satt och sydde på en påse nyss..

Tännlappen

• -
« Svar #464 skrivet: 25 jun-13 kl 18:15 »
... :D ...Snackats mycket gödsel... Vill man gå på djupet kan man göra antingen olika rutor i ett land eller ha olika krukor som man gödslar med olika blandningar för att se om det blir skillnad... Själv simmar jag rätt lugnt, blir inte bladen gula så finns väl ingen brist direkt eller kollar om plantorna ungefär håller växtdata för sorten ifråga när dom är färdigväxta.

Lurkers

• Värmland
« Svar #465 skrivet: 25 jun-13 kl 22:14 »
Lurkers måste bara fråga:
-När du torkar dina täckblad hänger du upp dom eller låter du dom bara ligga?? Tanken slog mig när jag satt och sydde på en påse nyss..

Dom blir hängd upp, i en miljö som är ungefär 20-24 grader och 70-80 % luftfuktighet, alla blad blir hängd upp på detta vis.. (beklagar min svenska grammatik...är norrbag...Norsk!  o:)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #466 skrivet: 25 jun-13 kl 22:15 »
... :D ...Snackats mycket gödsel... Vill man gå på djupet kan man göra antingen olika rutor i ett land eller ha olika krukor som man gödslar med olika blandningar för att se om det blir skillnad... Själv simmar jag rätt lugnt, blir inte bladen gula så finns väl ingen brist direkt eller kollar om plantorna ungefär håller växtdata för sorten ifråga när dom är färdigväxta.
-Det är faktiskt väldigt sant. Dessutom skiljer sig bondens gödsel med det man köper i säck..
Men skillnaderna mellan alla gödsel typer och hela fadderullan vet i f-n om jag ens orkar testa.. Kommer nog fortsätta köra som jag gör idag även om jag hittar andra som bör ger ett bättre resultat..
« Senast ändrad: 25 jun-13 kl 22:25 av Sork »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #467 skrivet: 25 jun-13 kl 22:24 »
Dom blir hängd upp, i en miljö som är ungefär 20-24 grader och 70-80 % luftfuktighet, alla blad blir hängd upp på detta vis.. (beklagar min svenska grammatik...är norrbag...Norsk!  o:)
Ok nej jag bara mailade lite med en som pressade sina, återfuktade och torkade igen lät så komplicerat.. Aha då passar mitt garage skapligt var rädd att det var för fuktigt..
vart du är från spelar ingen roll  o:)

Lurkers

• Värmland
« Svar #468 skrivet: 25 jun-13 kl 22:55 »
Ok nej jag bara mailade lite med en som pressade sina, återfuktade och torkade igen lät så komplicerat.. Aha då passar mitt garage skapligt var rädd att det var för fuktigt..
vart du är från spelar ingen roll  o:)

En luftfuktare är alltid bra å ha till hands för oss som odlar till cigarrer! Fermenteringen efter torkningen har jag börjat med å utföra i sopsäck, fungerade utmärkt sista året!

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #469 skrivet: 26 jun-13 kl 02:11 »
En luftfuktare är alltid bra å ha till hands för oss som odlar till cigarrer! Fermenteringen efter torkningen har jag börjat med å utföra i sopsäck, fungerade utmärkt sista året!
Tusen tack har funderat på det oxå efter Tännlappens fina reklam för metoden!
Tror dock inte att det blir av i år efter som att jag först gav bort mina största finaste plantor och sen tog sniglarna cirka hälften av min övriga tobak.
Är dock lite tveksam på om den senaste verkligen var sniglar, kryllade av kanin liknande djur (hare) i slänten när jag gick med hunden i går kväll, Någon som vet om långöra äter tobak?? Tror inte att sniglar på allvar kan äta upp 20-tal plantor (25cm+) på en natt (knäckande var det iaf)..

Lurkers

• Värmland
« Svar #470 skrivet: 26 jun-13 kl 07:20 »
Tusen tack har funderat på det oxå efter Tännlappens fina reklam för metoden!
Tror dock inte att det blir av i år efter som att jag först gav bort mina största finaste plantor och sen tog sniglarna cirka hälften av min övriga tobak.
Är dock lite tveksam på om den senaste verkligen var sniglar, kryllade av kanin liknande djur (hare) i slänten när jag gick med hunden i går kväll, Någon som vet om långöra äter tobak?? Tror inte att sniglar på allvar kan äta upp 20-tal plantor (25cm+) på en natt (knäckande var det iaf)..

Mördarsniglar kan, vis det är många av dom, har upplevd detta själv, hela plantan var totalt borta. >:(

Maria C S

• Småland
« Svar #471 skrivet: 26 jun-13 kl 08:57 »
Sniglar kan totalt ödelägga en plantering .. tyvärr.
Hur vet man om det är sniglar, ja oftast ser man slem och små högar av avföring men om det regnar rikligt så kan ju spåren försvinna.

Så vitt jag vet så är tobak giftigt för däggdjur och jag vet nog inget annat som kan ge sig på tobak.
Jätte tråkigt med sniglar !

Den enda snigel som är så glupsk att den kan sätta i sig stora mängder plantor är spanskskogssnigel , de andra kan göra skador men plantorna står oftast kvar och är fulla med hål.

Den spanska skogs snigeln har rödbrun kropp med svarta antenner, numera finns korsningar så andra varianter finns, med om är alla rödbruna på kroppen mer eller mindre.

Beklagar din förlust Sork, jag har varit med om det själv, å tänker inte vara med om det igen. >:(

Lurker du som är från Norge vet du var man kan finna information om nematoderna  som dödar sniglar.
Dom odlas ju i England nu mera, men blev funna i Norge som en naturlig fiende.
Jag kan ju inte lägga en förmögenhet på ägg men jag kan ju exempelvis flytta infekterade sniglar till nya områden.
Men jag behöver veta mer, jag vill ju göra området nematod vänligt  ;)
Jag har en plan  >:D

Tror TiB plockade minst 10 igår natt.. å jag ska ut nu, plocka eventuella sniglar och vattna med kaffe, sprida sump * Måtte di där nematod äggen komma snart  ::)*

Bilderna från samodlingen var från förra året(Halland), ska se om jag kan köpa nån ny kamera så det blir bilder härifrån (Småland).

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #472 skrivet: 26 jun-13 kl 09:06 »
Mördarsniglar kan, vis det är många av dom, har upplevd detta själv, hela plantan var totalt borta. >:(
-Får hålla uppsikt i närområdet efter dom har dock "bara" sett vanliga snäckor, skogssnigel och Vinbärssnäckor..
-Får väl se om jag och grabben kan gå ut och plocka sniglar i dag medan de små sover och dottern spelar data eller tv-spel.

Det har nog regnat minst 15mm varje dygn sedan jag satte ut tobaken (perfekt väder för att få fart på liven).. Såg att Rustica1962 s granne har en fin skylt som jag ska sno.. Nåväl sniglarna verkar ha min trädgård som matplats (grannens tobak har ju fått vara helt orörd)..

Balder

• Halland
« Svar #473 skrivet: 26 jun-13 kl 09:37 »
Igår när jag tog morronrundan med hundarna kom där en get ut från ena tobakslandet ,den hade sträckt sig från gethagen som angränsar till tobakslandet och kommit igenom stängslet så jag var tvungen att skörda dom närmsta plantorna ca 20st hon hade toppat dom flesta så hon måste fått i sej en duktig dos nicotin hon låg så nöjd och idissla resten av dan.Funderar på och skörda Bondtobaken då den har blommat över och slutat växa så slipper jag att oroa mej för att Alidan korspollineras.

Lurkers

• Värmland
« Svar #474 skrivet: 26 jun-13 kl 09:41 »
Sniglar kan totalt ödelägga en plantering .. tyvärr.
Hur vet man om det är sniglar, ja oftast ser man slem och små högar av avföring men om det regnar rikligt så kan ju spåren försvinna.

Så vitt jag vet så är tobak giftigt för däggdjur och jag vet nog inget annat som kan ge sig på tobak.
Jätte tråkigt med sniglar !

Den enda snigel som är så glupsk att den kan sätta i sig stora mängder plantor är spanskskogssnigel , de andra kan göra skador men plantorna står oftast kvar och är fulla med hål.

Den spanska skogs snigeln har rödbrun kropp med svarta antenner, numera finns korsningar så andra varianter finns, med om är alla rödbruna på kroppen mer eller mindre.

Beklagar din förlust Sork, jag har varit med om det själv, å tänker inte vara med om det igen. >:(

Lurker du som är från Norge vet du var man kan finna information om nematoderna  som dödar sniglar.
Dom odlas ju i England nu mera, men blev funna i Norge som en naturlig fiende.
Jag kan ju inte lägga en förmögenhet på ägg men jag kan ju exempelvis flytta infekterade sniglar till nya områden.
Men jag behöver veta mer, jag vill ju göra området nematod vänligt  ;)
Jag har en plan  >:D

Tror TiB plockade minst 10 igår natt.. å jag ska ut nu, plocka eventuella sniglar och vattna med kaffe, sprida sump * Måtte di där nematod äggen komma snart  ::)*

Bilderna från samodlingen var från förra året(Halland), ska se om jag kan köpa nån ny kamera så det blir bilder härifrån (Småland).

Har inte kollat upp nematoderna , men borde finnas en del info på nätet...jag tör inte testa dom, vill inte "klussa" med naturen i min trädgård, så jag plockar sniglar varje dag och slänger dom till Koi-fiskorna i dammen!

Lurkers

• Värmland
« Svar #475 skrivet: 26 jun-13 kl 09:43 »
 ;D ;D ;D
Igår när jag tog morronrundan med hundarna kom där en get ut från ena tobakslandet ,den hade sträckt sig från gethagen som angränsar till tobakslandet och kommit igenom stängslet så jag var tvungen att skörda dom närmsta plantorna ca 20st hon hade toppat dom flesta så hon måste fått i sej en duktig dos nicotin hon låg så nöjd och idissla resten av dan.Funderar på och skörda Bondtobaken då den har blommat över och slutat växa så slipper jag att oroa mej för att Alidan korspollineras.

Maria C S

• Småland
« Svar #476 skrivet: 26 jun-13 kl 09:47 »

;D ja getter   :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #477 skrivet: 26 jun-13 kl 10:36 »
Har inte kollat upp nematoderna , men borde finnas en del info på nätet...jag tör inte testa dom, vill inte "klussa" med naturen i min trädgård, så jag plockar sniglar varje dag och slänger dom till Koi-fiskorna i dammen!
Det är ju det bäst tror jag.. Då kommer dom till nytta me ju  ;)
Fast har man stora problem så börjar man snegla på alternativa lösningar, själv har tanken slagit mig men jag avstår in i det längsta. Än så är det hos mig bara tobaken och rabarberna som fått stryk av sniglar, sallad och annat har dom fint passerat utan att visa minsta intresse, målmedvetna jävlar!!

-Ni som använder er av massa kaffe och kaffesump ni är inte rädda att jorden tar skada av alla kemikalier från den hårda besprutningen kaffet utsatts för under sin odling??? -läste en artikel om det för några år sedan nämligen..

Smajsan

• -
« Svar #478 skrivet: 26 jun-13 kl 12:51 »
Här har det spolat ner regn från tidig kväll igår o det regnar fortfarande riktigt hårt.
Jag ser att tobaken trivs, det förstår jag. Men annat har lagt sig ner. Min spjutspirea har fläkt sig helt med dom tunga blommorna ner mot marken. Inte roligt, den var så fin.

Men nu tror jag att tobaken får tid att rota sig ordentligt o kanske ta upp lite godis från höns skiten.Den har faktiskt växt lite redan. Den gillar nog värmen.
Det var riktigt torrt här så regn skadar inte, det kom bara lite våldsamt.

Balder: Vad synd på dina fina plantor  :-\ Är det din get? Om det är grannens så skulle jag bli tokig   >:D Hoppas du slipper get besök igen.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #479 skrivet: 26 jun-13 kl 15:58 »
Lider med alla er som har en massa sniglar! Jag som bor lite norrut är helt förskonad från dessa elaka små djur! Jag har en fråga som jag slänger ut: Jag har ju satt två olika sorters tobak, Small Stalk Black Mamouth och Tennessee Redleaf, nu har några av mina TR börjat få blommor. Vill ju ha frö till nästa år men då av STBM. Är det bara att knippsa av toppen nu då på mina TR eller måste man göra någott mer?? Har läst att man ska trä över något över blommorna, behöver jag göra detta även om jag bara ska spara frön från endast en sort? Hoppas ni förstår mina frågor ::)

Första bilden är på min TR som jag undrade om jag ska knippsa av! De andra bilderna är hur landet ser ut för övrigt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

104 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser