Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219675 gånger)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #480 skrivet: 26 jun-13 kl 16:19 »
Lider med alla er som har en massa sniglar! Jag som bor lite norrut är helt förskonad från dessa elaka små djur! Jag har en fråga som jag slänger ut: Jag har ju satt två olika sorters tobak, Small Stalk Black Mamouth och Tennessee Redleaf, nu har några av mina TR börjat få blommor. Vill ju ha frö till nästa år men då av STBM. Är det bara att knippsa av toppen nu då på mina TR eller måste man göra ngt mer?? Har läst att man ska trä över ngt över blommorna, behöver jag göra detta även om jag bara ska spara frön från endast en sort? Hoppas ni förstår mina frågor ::)
-Bara om du har någon blommande släkting i närheten.
-Jag gör det på alla jag sparar fröer från (för att vara helt säker), men det är ju inget måste. Chansen/risken är ganska liten att något går fel med fröerna men skulle något hända så kan det bli rätt tråkigt..

Bestående Hybrid: Exempel Tabacum i sig själv ger fröer som är en korsning mellan 2 eller fler olika varianter/sorter

Steril Hybrid: ger ibland fröer som inte blir något av. Men kan även ge en växt som inte ens blommar eller blommar men kapslarna är toma..

Hybrid: ger fröer som går till baka till att bli antingen Mamman eller pappan.

-Tänk på att skulle det fela så är fröerna oftast ok, problemet blir när du ska ta tillvara på fröerna från "olycksplantans barn"..

- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #481 skrivet: 26 jun-13 kl 16:24 »
Lider med alla er som har en massa sniglar! Jag som bor lite norrut är helt förskonad från dessa elaka små djur! Jag har en fråga som jag slänger ut: Jag har ju satt två olika sorters tobak, Small Stalk Black Mamouth och Tennessee Redleaf, nu har några av mina TR börjat få blommor. Vill ju ha frö till nästa år men då av STBM. Är det bara att knippsa av toppen nu då på mina TR eller måste man göra någott mer?? Har läst att man ska trä över något över blommorna, behöver jag göra detta även om jag bara ska spara frön från endast en sort? Hoppas ni förstår mina frågor ::)

Första bilden är på min TR som jag undrade om jag ska knippsa av! De andra bilderna är hur landet ser ut för övrigt!
-Nu ser du skillnad på sorterna va??

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #482 skrivet: 26 jun-13 kl 16:26 »
-Bara om du har någon blommande släkting i närheten.
-Jag gör det på alla jag sparar fröer från (för att vara helt säker), men det är ju inget måste. Chansen/risken är ganska liten att något går fel med fröerna men skulle något hända så kan det bli rätt tråkigt..

Bestående Hybrid: Exempel Tabacum i sig själv ger fröer som är en korsning mellan 2 eller fler olika varianter/sorter

Steril Hybrid: ger ibland fröer som inte blir något av. Men kan även ge en växt som inte ens blommar eller blommar men kapslarna är toma..

Hybrid: ger fröer som går till baka till att bli antingen Mamman eller pappan.

Har inga släktinga i närheten så det ska nog vara lugnt! Så nu är det bara att låta mina SSBM gå i blom och låta blommorna torka ut eller vad kommer hända?

Aha ok! Då är jag med! Är ganska säker på att jag inte har några nära släktingar i närheten, iaf i form av potatis och tomater osv. Så jag tror jag testar utan täckning. Så nu är det bara att låta några av mina SSBM gå i blom eller? ??? ???

-Tänk på att skulle det fela så är fröerna oftast ok, problemet blir när du ska ta tillvara på fröerna från "olycksplantans barn"..

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #483 skrivet: 26 jun-13 kl 16:28 »
-Nu ser du skillnad på sorterna va??
Ja jag är ganska säker på att TR blir mycket högre än SSBM. SSBM håller sig mer till marken om du förstår medans TR blir ganska hög. Ett par går upp till midjan medans SSBM knappt når mina knän.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #484 skrivet: 26 jun-13 kl 16:37 »
Ja jag är ganska säker på att TR blir mycket högre än SSBM. SSBM håller sig mer till marken om du förstår medans TR blir ganska hög. Ett par går upp till midjan medans SSBM knappt når mina knän.
Japp ser så ut på bilderna iaf.. tycker dessutom att jag hör ett underbart "Knix" när jag tittar på dina REDLEAF:s nedersta blad..
-Är dom mogna kan du nästan lika gärna börja torka och låta plantan lägga energin på övriga blad..

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #485 skrivet: 26 jun-13 kl 16:49 »
Japp ser så ut på bilderna iaf.. tycker dessutom att jag hör ett underbart "Knix" när jag tittar på dina REDLEAF:s nedersta blad..
-Är dom mogna kan du nästan lika gärna börja torka och låta plantan lägga energin på övriga blad..

Jaha! Haha. Jag trodde ju dem va undernärda!!! Då ska jag ge mig ut å ta dem så fort det slutat regna!

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #486 skrivet: 26 jun-13 kl 17:14 »
Jaha! Haha. Jag trodde ju dem va undernärda!!! Då ska jag ge mig ut å ta dem så fort det slutat regna!
du kan ju känna lite på Black Mammoth oxå tror inte att den gulnar alls medan Redleaf:en jag skickade gulnar längst ner och förblir grön längre upp.. Tar man dom efterhand så blir det lite lättare (tycker jag). Men man kan även låta dom vara och klyva stammen och torka halvorna hängande med bladen ner.. nackdelen med det är ju att möglar det så kan det göra det ordentligt..

-jag klöv mittnerven en bit så att dom torkade fortare me förra året..
ha även gtt om luft mellan bladen ibörjan och flytta dom närmre varann allt efter att dom torkar ihop så inte ett blad nuddar ett annat.. skulle ett blad mögla så blir det ju förhoppningsvis bara det bladet och inget mer..

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #487 skrivet: 26 jun-13 kl 17:33 »
du kan ju känna lite på Black Mammoth oxå tror inte att den gulnar alls medan Redleaf:en jag skickade gulnar längst ner och förblir grön längre upp.. Tar man dom efterhand så blir det lite lättare (tycker jag). Men man kan även låta dom vara och klyva stammen och torka halvorna hängande med bladen ner.. nackdelen med det är ju att möglar det så kan det göra det ordentligt..

-jag klöv mittnerven en bit så att dom torkade fortare me förra året..
ha även gtt om luft mellan bladen ibörjan och flytta dom närmre varann allt efter att dom torkar ihop så inte ett blad nuddar ett annat.. skulle ett blad mögla så blir det ju förhoppningsvis bara det bladet och inget mer..

Ska kolla mina Black också. Jag hade tänkt att bara göra snus av bladen och skita i stammarna. Det blir ett jävla jobb att klyva dem har jag förstått och inte spec gott heller. Har redan hängt endel fula bad på tork. Då vet man vad man ska göra i helgen då!

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #488 skrivet: 26 jun-13 kl 17:58 »

jaha du tänkte så..
-Jag tänkte mer som "latmans hantering". Själv gillar jag dessutom att ha i lite stammar.. Då tärnar jag upp dom i centimeter tärningar och torkar i små bitar. sen mixar jag dom till pulver.

"jag tror inte att det är mödan lönt att ta hand om stammar som torkats hela, fråga bara här hur många kvarnar som givit upp"..
« Senast ändrad: 26 jun-13 kl 18:06 av Sork »

Balder

• Halland
« Svar #489 skrivet: 26 jun-13 kl 18:34 »
Jag köpte en kompostkvarn på jula som jag låter gjöra grovjobbet den andvänder jag också när jag mustar äpplen,kostade 1500 kr men börjar tjäna in sej,efter kompostkvarnen kör jag en elektrolux hushålls assistent med köttkvarn funkar klockrent,sitter faktiskt och snusar Alida stam som jag rökade i en röklåda innan jag malde den slår rökaromen med hästlängder men är är nog lite klent på nikotin,testar nog Rustica stammar nästa gång.Smajsan visst är det mina getter att dom toppade några tobaksplantor spelar ingen roll men hon bet ihjäl frugans valnötsträd så nu hamnar dom i syd tyskland som straff.Får skaffa får istället.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #490 skrivet: 26 jun-13 kl 19:07 »
Jag köpte en kompostkvarn på jula som jag låter gjöra grovjobbet den andvänder jag också när jag mustar äpplen,kostade 1500 kr men börjar tjäna in sej,efter kompostkvarnen kör jag en elektrolux hushålls assistent med köttkvarn funkar klockrent,sitter faktiskt och snusar Alida stam som jag rökade i en röklåda innan jag malde den slår rökaromen med hästlängder men är är nog lite klent på nikotin,testar nog Rustica stammar nästa gång.Smajsan visst är det mina getter att dom toppade några tobaksplantor spelar ingen roll men hon bet ihjäl frugans valnötsträd så nu hamnar dom i syd tyskland som straff.Får skaffa får istället.
Härligt en till som hellre röker det än har rökarom  ;D Trodde jag var ensam om det här...
-Synd för trädet, Men getter är getter.....

Rustica1962

• Halland
« Svar #491 skrivet: 26 jun-13 kl 19:55 »

001

Byter ''gamla'' nässlor mot nya.....med mer näring i

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #492 skrivet: 26 jun-13 kl 20:14 »
Rustica1962 Härlig betoning på ståltråden "najtråd" lät nästan som hemma eller förlåt "de lat nest`n sum hemme dej du"  ;)
Nähä skämt och sidor trevligt att du sliter på i vått och torrt.. Att ingen tänkt på att filma sitt skunkvatten förr..

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #493 skrivet: 26 jun-13 kl 21:18 »
Rustica1962 Härlig betoning på ståltråden "najtråd" lät nästan som hemma eller förlåt "de lat nest`n sum hemme dej du"  ;)
Nähä skämt och sidor trevligt att du sliter på i vått och torrt.. Att ingen tänkt på att filma sitt skunkvatten förr..

En av mina favoritfilmer genom tiderna är "Polyester" av John Waters, då den kom på bio i Norge (säkert det samma här i "Sveariket" också) så var det en luktfilm, glad att dina videosnuttar godaste Rustica inte kommer på någon alternativ filmfestival som det samma!  ;D

Rappen

• Bohuslän
« Svar #494 skrivet: 26 jun-13 kl 21:53 »
    001

Byter ''gamla'' nässlor mot nya.....med mer näring i

Inga småmängder  :o du kör med Rustica..jag gjorde slut på det sista nässelvattnet jag hade
i kväll, det luktade FAN, fy satan en sådan stank, jag hoppas jag inte skall behöva gödsla mer
nu, ända sedan Balders bilder så har jag matat dom som en julgris, men nu får det räcka.
Ösregnat hela dagen, nu vill jag ha sol och värme, det vill nog plantorna med då det är
lite för blött för tillfället..
Så här såg det ut på plätten i kväll.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #495 skrivet: 26 jun-13 kl 22:27 »
Inga småmängder  :o du kör med Rustica..jag gjorde slut på det sista nässelvattnet jag hade
i kväll, det luktade FAN, fy satan en sådan stank, jag hoppas jag inte skall behöva gödsla mer
nu, ända sedan Balders bilder så har jag matat dom som en julgris, men nu får det räcka.
Ösregnat hela dagen, nu vill jag ha sol och värme, det vill nog plantorna med då det är
Så fint dom står i givakt.. Inte alls illa måste jag säga..

Lurkers

• Värmland
« Svar #496 skrivet: 26 jun-13 kl 23:10 »

Riktig fine o fräscha plantor!  för egen del tör jag inte se ut i kväll, sista gång jag tittade så var det en pool där ute...

Rustica1962

• Halland
« Svar #497 skrivet: 27 jun-13 kl 05:16 »

Riktigt fina plantor du har där Rappen !
    Vad har du för sort/er ?
    Verkar ha klarat dej bra från sniglarna eller ser jag i syne ?

Smajsan

• -
« Svar #498 skrivet: 27 jun-13 kl 12:51 »
Äntligen har du skaffat en cykel kärra  ;) Det måste underlätta en hel del Slitvarg  ;)

Rappen: Vilka fina plantor!!!! Och vilken fin trädgård.
Alla har så fina land och vad det växer  :o

Mina små plantor gillade tydligen stört regn, dom växer fast dom är nyplanterade  :o Jag trodde dom skulle stå stilla i växten några veckor. Dom kanske stannar av senare lite. Det som har funkat bra här är iallafall min inhägnad  :) Inte mer än 2 sädesärlor har kollat efter mask där inne, och katten har nog fattat vinken nu  ::)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Lurkers

• Värmland
« Svar #499 skrivet: 27 jun-13 kl 14:02 »
Ushh...har brukat nästan hela lunchen till å plocka dom små beige på undersidan av bladen på mina 110 plantor,  säkert 200st. tillsammans, så nu i kväll blir det å ta en runda till, samt sprida en matsked med Epson salt runt varenda planta.
Måste köpa en jordfräs till nästa år, klumparna i lerjorden och komposten är perfekte gömställen för sniglarna.
« Senast ändrad: 27 jun-13 kl 14:27 av Lurkers »

Dela detta:

* Inloggade just nu

102 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser