Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219726 gånger)

Tännlappen

• -
SV: Tobaksodling
« Svar #580 skrivet: 03 jul-13 kl 00:08 »
...Klurigt med snigelmedel....verkar vara så med kryddväxterna att sniglarna inte äter dom men inte direkt skräms bort av deras doft. Doftpelargonia möjligtvis kan hålla dom på avstånd eftersom den är giftig för sniglarna.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #581 skrivet: 03 jul-13 kl 08:12 »
...Klurigt med snigelmedel....verkar vara så med kryddväxterna att sniglarna inte äter dom men inte direkt skräms bort av deras doft. Doftpelargonia möjligtvis kan hålla dom på avstånd eftersom den är giftig för sniglarna.

-Japp att avvisa sniglar är ju inte lätt, Bara det att det är något skumt med att jag bara haft en fjuttig snigel på min sallad i år..
Så att jag tror att en bit på vägen är att jag funderar på skillnaden mellan det landet i år och landen jag haft tidigare...

Att kalka kompost och gräshögar lär också vara något att tänka på.. Dessutom ska man vara medveten om att sniglar lever i så väl jord och buskage (ställen dom får så väl fukt och skydd).... Grattis Sork som har en 1,5mbred häck runt trädgården ;)

Jag hittade Öl-fällan i mitt sökande, En metod som jag tror kan passa mig och Lurkers rätt bra (som komplement med annat)...
Den här killen gör som vi gjorde getingfällor på 80-talet, Men vill inte att text och bilder kopieras (men han lär knappast ha sin idè formskyddad) Ganska löjligt om ni frågar mig men, måste väl accepteras.. Länkar ist: http://www.nematoder.se/bygg_snigelfalla.php

Han berättar dock inte att:
Sniglar kan Simma (eller rättare sagt klarar ganska mycket vatten ett tag) så att det bör vara starköl i flaskan så att sigeln bedövas eller blir ASkalas och däckar..
Självfallet går det bra att använda lättöl (om man är snål eller bara har  det hemma), men det kan då vara bra att hälla i 1 msk tesprit. Se dock till så att inga barn eller husdjur kan komma åt att dricka
« Senast ändrad: 03 jul-13 kl 08:50 av Sork »
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Maria C S

• Småland
« Svar #582 skrivet: 03 jul-13 kl 08:54 »
Mina nematoder kom igår, så nu ska jag göra en behållare så jag kan sprida dom i må mängder över stora områden vid nästa regn.

Ja jag kan säja att såna fällor med sött i är utmärkta till getingar å flugor att man kan göra snigel fällor med öl i har jag inte tänkt på  :)

Vi gjorde några öl fällor här (öppna kärl med öl i ) men dom var inte speciellt effektiva måste jag säja, kart vi hittade nån snigel där men.. näe..

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #583 skrivet: 03 jul-13 kl 10:51 »
Mina nematoder kom igår, så nu ska jag göra en behållare så jag kan sprida dom i må mängder över stora områden vid nästa regn.

Ja jag kan säja att såna fällor med sött i är utmärkta till getingar å flugor att man kan göra snigel fällor med öl i har jag inte tänkt på  :)

Vi gjorde några öl fällor här (öppna kärl med öl i ) men dom var inte speciellt effektiva måste jag säja, kart vi hittade nån snigel där men.. näe..
Skoj att du fick dina nematoder. Det låter som det bästa sättet att få bukt på problemen. Men inget jag tänkt ge mig på..
Som föredetta Gotlänning så är jag skeptisk till det tilltaget. Metoden är helt godkänd och trotts att jag avstår den så tycker jag absolut att andra kan köra på den.

Jag avstår pga:
På gotland hade man problem med rävar (tidigare) då skall man under kontrollerade former  satt ut "Skabbrävar" på ön(hur dom nu tänkte där vet i fan men så fick kritiker höra). Detta berättade min morfar för mig när jag var liten och såg en tilltuffsad räv (ingen vackersyn). Men skabben minskade nog ner rävbeståndet lite.. Var på "långöra" blev ett för jäkligt bekymmer och då sattes tydligen även Myskomotos smittade kaniner ut (vilket är en fruktansvärd syn).. Är lite rädd att nematoder leder till något liknande..

-Gällande fällor typ ÖL-FÄLLAN so tror jag mest på den som komplement. Ingen ensam lösning.. Den ska rekommenderas på flertalet sidor där man exempel kan köpa Nematoder som komplement till dessa..
« Senast ändrad: 03 jul-13 kl 11:05 av Sork »

Rustica1962

• Halland
« Svar #584 skrivet: 03 jul-13 kl 11:20 »
  Preventiva åtgärder mot mördarsniglar : http://www.mordarsnigeln.se/preventivaatgardermordarsniglar.html

Doftpelargonier , lavendel , timjan ,oregano, mynta och gräslök är andra växter som sniglarna undviker eller skyr. ( Enligt denna sida )

Använd krossad vitlök i trädgårdslandet, (det sägs att sniglarna avskyr doften, om inte vitlöken hjälper så kan du prova med kalk, dom gillar inte att krypa på den.)
  Enligt : http://www.varljungen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=18&Itemid=19
« Senast ändrad: 03 jul-13 kl 13:00 av Rustica1962 »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #585 skrivet: 03 jul-13 kl 11:52 »
  Preventiva åtgärder mot mördarsniglar : http://www.mordarsnigeln.se/preventivaatgardermordarsniglar.html

Doftpelargonier , lavendel , timjan ,oregano, mynta och gräslök är andra växter som sniglarna undviker eller skyr. ( Enligt denna sida )

Doftpelargonier , lavendel , timjan och Myntor som exempel Kungs Mynta (Oregano) Tycker jag verkar få herr och fru snigel att vända på klacken medan gräslöken enligt spåren att döma bara passeras.. Har dock inga vetenskapliga belägg utan bara årets reflektion..

-fransk Dragon verkar även den ha negativ inverkan hos sniglarna.. Rysk är jag dock fundersam över, Vänder dom eller Passerar dom??.. ser lixom inga spår hos min alls (än)..

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #586 skrivet: 03 jul-13 kl 19:39 »
-Japp att avvisa sniglar är ju inte lätt, Bara det att det är något skumt med att jag bara haft en fjuttig snigel på min sallad i år..
Så att jag tror att en bit på vägen är att jag funderar på skillnaden mellan det landet i år och landen jag haft tidigare...

Att kalka kompost och gräshögar lär också vara något att tänka på.. Dessutom ska man vara medveten om att sniglar lever i så väl jord och buskage (ställen dom får så väl fukt och skydd).... Grattis Sork som har en 1,5mbred häck runt trädgården ;)

Jag hittade Öl-fällan i mitt sökande, En metod som jag tror kan passa mig och Lurkers rätt bra (som komplement med annat)...
Den här killen gör som vi gjorde getingfällor på 80-talet, Men vill inte att text och bilder kopieras (men han lär knappast ha sin idè formskyddad) Ganska löjligt om ni frågar mig men, måste väl accepteras.. Länkar ist: http://www.nematoder.se/bygg_snigelfalla.php

Han berättar dock inte att:
Sniglar kan Simma (eller rättare sagt klarar ganska mycket vatten ett tag) så att det bör vara starköl i flaskan så att sigeln bedövas eller blir ASkalas och däckar..
Självfallet går det bra att använda lättöl (om man är snål eller bara har  det hemma), men det kan då vara bra att hälla i 1 msk tesprit. Se dock till så att inga barn eller husdjur kan komma åt att dricka

Jag köpte en massa öl-fällor på Lidl för några år sedan, dom fungerade bra, men de var funktionella mot för det meste store sniglar, och inte dom små grå/beige.Jag brukade 3,5 öl å det fungerade angående alkoholprocenten.

Nu har jag säkert tagit bort 6 av dom nedersta bladen på dom flesta plantor, men har ingen panik av den grund.. får väll en något mindre avling i kilo, men kvaliteten totalt sett blir bättre då dom nedersta bladen är i sämre kvalitet de vare sig, nikotin,arom,smak..osv.

För dom stora sniglarna var ström-fällan den bästa,så når mördarsniglarna  prövade å klättra över, dom kom till trådarna, å "krymte" sig samen å så ut som om dom blev sakta män säkert glaserade.Dom döde inte, men tok vägen tillbaks.Lite jobb var det med å ta bort plantor och en å annan mindre snigel som satt fastbrunnit till trådarna...men en sak vet jag, skulle dom större sniglarna komma hit, så bliver det å klippa sönder en julgran-belysning eller någon annan transformator för bruk ute!

Angående starköl, så bryggar jag själv, i går feks. så tappat jag ungefär 80 liter i flaskor, Stout,Brown-ale och IPA så där är jag trygg  ;D
« Senast ändrad: 03 jul-13 kl 19:50 av Lurkers »

Tännlappen

• -
« Svar #587 skrivet: 04 jul-13 kl 03:09 »
 :D ...med 80 liter öl i närheten försvinner dom flesta bekymmer  ;D ...Övrigt: odling går bra...inga sniglar  :D

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #588 skrivet: 04 jul-13 kl 11:13 »
:D ...med 80 liter öl i närheten försvinner dom flesta bekymmer  ;D ...Övrigt: odling går bra...inga sniglar  :D
-He he 80L öl en cigarr och en bänk låter underbart bara en snus, en tidning och lite sol som fattas ju  o:)

Smajsan

• -
« Svar #589 skrivet: 04 jul-13 kl 12:45 »
Idag regnar det här. Har regnat på rikligt hela natten och nu på dagen är det mer dimmigt regn  ::)
Vad nu det är. Man blir jäkligt blöt fast det inte kommer några droppar....dimregn.
Plantorna gillar det för här har det varit varmt o torrt på dagarna o kallt o torrt på nätterna, så lite regn känns välkomnande.

Idag ska jag luckra ner lite höns skit som jag tar dirr från hönshuset utan strö. Det blir nog populärt.
Om jag ger plantorna nässelvatten och lite hönsbajsar, kan det bli för starkt för växterna?
Jag har lite svårt att avväga hur mycket jag vågar ge dom. Och hur ofta kan jag vattna med nässelvattnet?
Hoppas att alla har bra odlar väder och lite sniglar. Ska bli roligt att höra hur Marias nematoder funkar  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Maria C S

• Småland
« Svar #590 skrivet: 04 jul-13 kl 15:35 »
Smajsan jag brukar aldrig ge 2 saker samtdigt, även om det blir så endå.
Exempelvis så ger man kanske hönsgödsel (gärna i samband med regn ) så det sprids ut i bädden med vattnet.
Jag anväder ca 3 dl nässel koncentrat till 10 liter vatten, man kan ge mer och mindre beroende p vad det är för växter.
Ca 1 gång i veckan ger jag men jag matar ju jorden med gräsklipp med, så odlingarna som bara ser ut som jord idag blir täckodlingar med tid.

Sniglar och täckodling är lite knepigt så jag har fått tänka till en hel del.
Jag täcker normalt gångarna med men nu är jag ju mån om att dom inte ska bli snigel kläck kammare, så kaffe blir viktigt.

Torkan slår till nu och det ser ut som om det inte kommer regn på några veckor och då får nematoderna bli kvar i kylen till det är dax .. återkommer om det. Det ska gärna regna i några dagar när man sprider dom.

Smajsan

• -
« Svar #591 skrivet: 04 jul-13 kl 16:41 »
Jag har nu luckrat ner skit i jorden ska bara vattna lite efter det, med vanligt vatten.
Jag har gjort galet fel med nässelvattnet. Jag har hällt det direkt i jorden utan att späda ut det. Tror jag har haft tur för plantorna växer fast jag har hällt på nässelvatten utan utspädning och nu luckrat ner mer gödsel  ::)
Jag stod o tittade på plantorna i dag och fick för mig att vissa såg lite för ljus gröna ut. Tänkte att nu har dom näringsbrist.
Ska lugna mig med gödsel ett tag kanske  o:)
Får ut nu och försöka få på lite vatten så det blir lite utspätt.
Om jag kunde tänka efter lite före.... :-[
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Maria C S

• Småland
« Svar #592 skrivet: 04 jul-13 kl 17:22 »
 ;D ja dom kan behöva massa vatten men du kanske har regn på inkommande ?

Nu hör ju tobak till dom som Gillar kraftig gödsling och sen beror det på hur kraftig din nässelösning är.
Jag är överlag snål med gödning då jag vill få di sma i marken att göra sin egen av det jag matar den med.

En bekant blandade nog 50/50 och de växte som fan (i kruka / tomat)

Jag gör som Rustica och fyller på med nya nällor å det blir väldigt kraftigt det är det jag använder nu från förra året.
Så det är mycket som spelar in, man får experimentera själv för det skiljer ju även på vad man har för jord.

Smajsan

• -
« Svar #593 skrivet: 04 jul-13 kl 18:14 »
Nu är dom vattnade.
Och som vädret ser ut framöver så verkar det vara sol o inget regn.
Jag får helt enkelt se till att de får vatten på den gödning som dom fick idag. Jag har gjort nytt nässelvatten för 5 dagar sedan. Och räknar med att de får stå 3 veckor till o jäsa.
Jag fyller en hink med nässlor som jag riktigt stoppar full. sedan på med vatten o så rör jag runt i hinkarna ibland.
Nu finns det ju inget färdigt nässelvatten på ett tag så då får dom vila lite ifrån minas galenskaper.
Och jag har jäkligt ont i ryggen efter luckrandet idag så jag ska också vila .

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #594 skrivet: 04 jul-13 kl 19:04 »
iår har jag både gödslat och haft nässel/kirshål vatten på tobaken och det har den gillat. så att ni behöver nog inte vara jätterädda för att gå på för hårt..

jag använder Kaninskit (som ska ha något högre NPK värden än exempelvis höns som i sin tur har högre än Ko/Nöt)... Sen hänger det ju som sagt på hur jorden i sig är men ni behöver nog inte oroa er allt för mycket..

Rustica1962

• Halland
« Svar #595 skrivet: 04 jul-13 kl 19:14 »
    En rangordning när det gäller naturgödsel när det gäller innehåll av växtnäring kan vara urin (mänsklig eller djur), gräsklipp, hönsgödsel, kogödsel, hästgödsel, hushållskompost, trädgårdskompost,              lövkompost, torv, halm.   

Ett enkelt utklipp från odla.nu  ang. gödsling rent allmänt.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #596 skrivet: 04 jul-13 kl 21:28 »
    En rangordning när det gäller naturgödsel när det gäller innehåll av växtnäring kan vara urin (mänsklig eller djur), gräsklipp, hönsgödsel, kogödsel, hästgödsel, hushållskompost, trädgårdskompost,              lövkompost, torv, halm.   

Ett enkelt utklipp från odla.nu  ang. gödsling rent allmänt.
ett råd jag fick för en tid sedan är:ju större djur ju sämre näring dö tiden från upptag till Uttag (fnissar men hittar inte ordet) är längre

Maria C S

• Småland
« Svar #597 skrivet: 04 jul-13 kl 22:46 »
Du kan luta dej bak nu Smajsan och njuta av sommaren och se när dom växer så det knakar  :)
Och ryggen ska du va rädd om , men jag vet .. de e lätt hänt.
Här kom de ösregn och åska a dunder, så de var bara att stänga ner allt.

Smajsan

• -
« Svar #598 skrivet: 04 jul-13 kl 22:58 »
Tack Maria  :D Ett bra råd som jag suger i mig direkt  :) Det regnar här nu. Nu ska jag sova o lyssna på regnet mot rutan. Godnatt

Smajsan

• -
« Svar #599 skrivet: 05 jul-13 kl 12:11 »
Så nu är jag vaken igen sedan flera timmar och redo att tjata lite i tobaks tråden  ;)
Jag tror jag gödslade med anabola igår...Dom har faktiskt växt sedan igår, ja inte jätte mycket men iallafall växt.
Imorgon kommer det en bild på landet som jag är så stolt över  :D
Jag behöver hjälp av min man att få in bilderna på datorn  :-[

Nu ska jag ut och stirra på plantorna på nytt.
Hej!

Dela detta:

* Inloggade just nu

28 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser