Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219742 gånger)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #620 skrivet: 09 jul-13 kl 08:02 »
;D ...Nu vet du var du ska gömma dig om kronofogden kommer  ;D ...Själv har jag halv djungelkänsla  :D ..
-Jasså då får du betala räkningar ett tag till Tännlappen..
Kan nästan se hur du gömmer dig bland tobaken  >:D
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Rappen

• Bohuslän
« Svar #621 skrivet: 09 jul-13 kl 13:21 »
  Tännlappen , kom precis att tänka på dej , djungelkänslan har infunnit sig nu väldigt tydligt..... :o ;D :D ;)
  Vattnade på rätt duktigt igår , höll på i typ 4 timmar :o innan jag var färdig , och där gick en himla massa gödselvatten iform av nässel+guldvatten.
  Toppade mkt igår och idag var det dags tyckte jag att ge sig på bl.a Mammoth och några andra lite mer ordinära sorter , jämfört med de olika Bondtobakssorterna.
  1 M 45 cm på den högsta Mammothen och 1 M 35 cm var den högsta typen av Bondtobak , Isla Pueblo.
  När jag kom ut idag såg jag till min förvåning att en del av de olika sorterna jag har hade gått upp och nästan ställt sig nästan i givakt  och det tog jag som ett gott tecken.
  Blir till att ladda vattentankarna nu i veckan med mer nässelvatten ( verkar tåla hur mkt nässlor som helst ) och samla på sig mer '' guld '' till nästa vattning.
  Mer och mer djungelkänsla i Halmstad    ;D   Det har t.o.m gått så långt nu att jag tappade kontrollen på var jag hade slutat vattna när kannan fylldes på.
  Blir en bild senare i veckan på '' lasset '' med nällor på kärran.
  Bästa sättet att misslyckas är att inte försöka.
Ingel liten tobaksdjungel Rustica, en härlig syn!
Hur slog gödsel"borrningen" ut ?
Min plätt har skött sig själv sedan regnperioden, varken gödslat eller vattnat, och ja djungeln är både hög och tät ;D förutom en
rad som ligger 1/2 m efter i höjd, men dom kommer nog ikapp innan sommarn är över.
Mycket snus kommer det att bli ! :P

Smajsan

• -
« Svar #622 skrivet: 09 jul-13 kl 15:38 »
Vad kul att se och höra hur det växer i era land.
Här växer det med men jungel känslan kommer nog ta ett tag till innan det kommer till mitt land.
Var hos en väninna härom veckan och berättade att jag odlade tobak. Frågade hennes man som är från Turkiet om de odlade tobak där. Och han sa att ALLA odlade tobak och han berättade att han fortfarande kunde komma ihåg doften från tobaks plantorna när han sprang runt i tobaks fälten som liten.

Här ska jag springa runt i mitt tobaks land och se om jag kan känna samma sak....Fast jag får springa långsamt runt runt runt  ::) För mitt land är så pyttigt  :-[
Får ta mig ner till Halmstad och springa runt i Rusticas tobaks jungel  ;)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #623 skrivet: 09 jul-13 kl 18:11 »
  Utan att märka ord eller nåt sånt dumt så gjorde jag nog av med 1,2 Kubikmeter ( 1200 liter ) gödselvatten i Söndags när jag '' vattnade '' .
  Varje s.k planta fick alltså 10 Liter av den där blandningen , och jag tyckte om vad jag gjorde.
  Därför tog det 4 timmar oxå 
  Jag tror själv att '' guldet '' i blandningen gör riktigt gott vid våra plantor , det ligger ju också högst upp om man rangordnar olika gödselmetoder.
  Kan väl inget annat än att tro att gödselborrningen gjort rätt gott vid plantorna , Rappen , men kan ju såklart inte säg för säkert att det är så.
  Hade nog inte vattnat på 2 veckor när jag var där i Söndags , det hade visserligen kommit regn , men inte direkt några mängder.
  Nässlorna hade verkligen löst upp sig bra när de hade fått dra så länge , var nästan som spenat i vattentankarna.
  Tycker rent generellt att det har gått bättre än vad jag hade förväntat mig och det är väl roligt att det kan bli på det viset nån gång.......
  Ni är varmt välkommna om ni har lust att åka ner , Smajsan !  :D :o 8)
  Glädjs med dej Rappen när du säger att djunglen är hög och tät , kul att man kan komma dit om man säger så , att kanske överträffa sig själv för nån gångs skull..... :D

= gamla nässlor plockar jag bort , det bästa är liksom taget.Jag tänkte att jag skulle försöka få dit lika mkt nässlor till i samma vattentunnor ikväll eller imorrn.Kallas övergödsling tror jag
« Senast ändrad: 09 jul-13 kl 18:57 av Rustica1962 »

Tännlappen

• -
« Svar #624 skrivet: 09 jul-13 kl 19:13 »
...1200liter..många spannar det...lösning med pump om eluttag finns kan troligtvis underlätta...nässlorna får väl då läggas i nät så det inte blir stopp i pumpen... 8)

Smajsan

• -
« Svar #625 skrivet: 09 jul-13 kl 21:36 »
Ja oj vilket jätte jobb att vattna hela den jungeln  :D Men är det trivsamt så gör inte arbetet så mycket.
Idag har jag äntligen täckt runt plantorna med gräsklipp. Och väntar på lite regn nu i natt. Så tänkte jag fort sätta att täcka med lite längre gräs, det har jag mer av än gräsklippet.

Rustica jag slutar aldrig att förvånas över din envishet  ;) Och det har verkligen lönat sig. Och en liten liten fråga. Jag har gjort flera spannar med nässelvatten men nu när jag plockade mer nässlor i dag så hade alla  satt frö. Tror du fröna förstörs av själva rötningen eller kommer det att bli ett nässel fält nästa år?
Jag såg på din bild att de var frön på nässlorna. Hoppas dom förstörs för nu ligger dom i hinkarna. Vad tror du?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #626 skrivet: 09 jul-13 kl 22:55 »
 Det har jag inte ens tänkt på Smajsan.....
 Vet bara att den är mkt näringsrik och påstås vara bra att använda till sk nässelvatten som förbättrar jorden eller kanske humushalten i jorden.
 Verkar som att den löses upp bra efter en vecka  10 dagar nånting sånt där.
 Använde nässelvatten ifjol också ,kanske inte i lika stora mängder , men där blev inga brännnässlor då iallafall
 Jag är chockad över utvecklingen sen i Söndags , bara står och nästan gapar med munnen över hur dom växer . och det kom från hjärtat och ingen annanstansifrån....
 Kan knappt begripa att det är sant  :o
 Tännlappen : Fin ide där med med pump , såg att dom hade en sk pump på clasohlsson som man kunde kört mred en sladdlös borrmaskin.
                   Har NU ca 500 Liter i tunnorna och dom fyller jag med slang från en kran bara en bit bort så det e inga problem men sen ska det ju bäras ut också....
                   Vet man bara att det man ger dom gör något bra gör det inte så mycket . Ström finns inte att tillgå.
                   Börje Gustavsson , han som har Skurupsborren.se , gör sitt gödselvatten på färskt gräs + vatten i en plasttank med skruvlock på som han målat svart 
                   för att bryta ner materialet lite snabbare.
                   Förresten så behöver jag inte gömma mig bland bladverket för Kronofogden för jag har ingen inkomst och det har jag inte haft nu på snart 3 år nu.
                   Jobb har jag inte heller , men jag e lika glad för det , om inte gladare t.o.m..... :)

http://www.skurupsborren.se/
                   Klicka på Jordisering och sen Gör ditt eget gödselvatten

« Senast ändrad: 10 jul-13 kl 00:27 av Rustica1962 »

Tännlappen

• -
« Svar #627 skrivet: 10 jul-13 kl 03:22 »
 :D ...Bara skojade om det där med fogden...Blir som Sork skrev jag får gömma mig själv i tobakslandet om fogden kommer  ;D ...Gott dina plantor växer så det knakar Rustica 1962  8)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #628 skrivet: 10 jul-13 kl 06:23 »
Rustica1962 Tycker allt att du jobbar på rätt bra jag. Kan förstå att du behöver semester när odlings tiden är över. Men då tar bara nästa moment vid.. Så att din Semester lär dröja..
Inkomst och inkomst du får nog lön för mödan på sitt sätt..
3år är lång tid har själv provat att gå hemma ca 1år arbetslös (fy fan).. Sen hittade jag ett nytt jobb här och då kom storken så att sen blidde jag lite föräldraledig till och från..

Rustica1962

• Halland
« Svar #629 skrivet: 10 jul-13 kl 07:15 »
:D ...Bara skojade om det där med fogden...Blir som Sork skrev jag får gömma mig själv i tobakslandet om fogden kommer  ;D ...Gott dina plantor växer så det knakar Rustica 1962  8)

Jag förstod mycket väl att du skojade Tännlappen   8), jobbade som VVS -montör och Anläggningsrörläggare innan , men efter 10 år i Halmstad Kommun Sade jag upp mig själv pga jag inte trivdes.
Allting ändrar sig , t.o.m tobaken.... :D
« Senast ändrad: 10 jul-13 kl 07:34 av Rustica1962 »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #630 skrivet: 10 jul-13 kl 07:17 »
Pump och ett nät som trycker ner nässlorna har jag haft tidigare, funkar bra ska gärna vara en starkare gärna en liknande de man har till fontäner. bara ta upp den och rensa ibland. Min kan man även vrida upp trycket och koppla slang på vilket underlättar rätt mycket. I år har jag bara små land så att den får ligga i poolen istället. Vilket inte var smart efter som att frugan nu troligen inte kommer att gå med på att jag har den nästa år.. Men jag får väl ordna ett haveri på den i slutet av sommaren och sen kan jag ju inte ha den i poolen mer  ;)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #631 skrivet: 10 jul-13 kl 07:21 »
]Jag förstod mycket väl att du skojade Tännlappen , jobbade som VVS -montör och Anläggningsrörläggare innan , men efter 10 år i Halmstad Kommun Sade jag upp mig själv pga jag inte trivdes.
Allting ändrar sig , t.o.m tobaken.... :D
-Det är sant..
Allt ändrar sig och kommer på gott och ont alltid att göras. Njut av livet och försök att ha roligt!!

Maria C S

• Småland
« Svar #632 skrivet: 10 jul-13 kl 14:13 »
Nässelfröna förstörs när man gör nässelvatten, jag brukar sila bort växtresterna, vill ju inte ha det i munstycket sen, men nä jag har inte omvandlat något land till nässel fält.
Gräs klipp är ju bra för det finns inga frön, när man använder högre grönska så är det ofta frö stänglar i som iallafall jag inte vill ha i landet om jag kan slippa.
Sen brukar man märka att gräsklippet man lagt runt plantorna som täckning tenderar att försvinna  :D och det är ju dom små under som omvandlat det till näring och växtsubstrat.
Större killar under jorden så som maskar är oerhört bra på att luckra å lufta runt rötterna.
Dom gör det gratis och gärna  ;D
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Smajsan

• -
« Svar #633 skrivet: 10 jul-13 kl 14:37 »
Ja herre gud min skapare vilket jäk*a oväder det var här vid 04,30. Det åskade rejält och regnade ändå mer och blåste. Jag har varit lat idag för min näsa är snorig och min kropp febrig. Men var nyss ute o kollade i landet.
Vilken skräck upplevelse det blev. De flesta plantorna låg ner o jag var säker på att de var av. Men som tur var så låg dom bara så jag har stagat upp dom med torra grenar som jag klippte från päron trädet tidigt i våras. Allt kommer till användning. Bara ett enda blad var av.
Så tur i oturen kan man säga.
Och vad bra att nässelfröna inte gror då kan jag plocka alla nässlor nu  :D Tack för att ni svarar på alla mina frågor och undringar  :)
Och jag har fått min kära man att fixa lite guldvatten, efter mycket tjat. Men för honom är det helt galet att vattna med det.  Jag äter just nu ganska mycket mediciner så mitt går inte att använda.
Hoppas att ni andra slapp ovädret i morse.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #634 skrivet: 10 jul-13 kl 14:48 »
Ja herre gud min skapare vilket jäk*a oväder det var här vid 04,30. Det åskade rejält och regnade ändå mer och blåste. Jag har varit lat idag för min näsa är snorig och min kropp febrig. Men var nyss ute o kollade i landet.
Vilken skräck upplevelse det blev. De flesta plantorna låg ner o jag var säker på att de var av. Men som tur var så låg dom bara så jag har stagat upp dom med torra grenar som jag klippte från päron trädet tidigt i våras. Allt kommer till användning. Bara ett enda blad var av.
Så tur i oturen kan man säga.
Och vad bra att nässelfröna inte gror då kan jag plocka alla nässlor nu  :D Tack för att ni svarar på alla mina frågor och undringar  :)
Och jag har fått min kära man att fixa lite guldvatten, efter mycket tjat. Men för honom är det helt galet att vattna med det.  Jag äter just nu ganska mycket mediciner så mitt går inte att använda.
Hoppas att ni andra slapp ovädret i morse.

Vi hade ovädret kl. 24.00 och et par timmar.

Smajsan

• -
« Svar #635 skrivet: 10 jul-13 kl 14:51 »
Hur gick det med dina plantor Lurkers?

Maria C S

• Småland
« Svar #636 skrivet: 10 jul-13 kl 15:35 »
Vi har ett jädrans väder här nu kallt och regnskurar och vind byar.
Samma hos oss Smajsan det ska säjas att många läkemedel följer med urinen ut och då bör det inte användas till grödor som man ska äta eller på ytor där man tänker odla mat senare.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #637 skrivet: 10 jul-13 kl 15:41 »
Hur gick det med dina plantor Lurkers?

Dom är inte så höga så det gick bara bra,inget hagel tack å lov!

Rustica1962

• Halland
« Svar #638 skrivet: 10 jul-13 kl 22:27 »

Kom att tänka på en grej , råkade faktiskt ha i  en 5-7 Liter av det sista kalksaltpeter jag hade kvar i påsen när jag vattnade i Söndags.
 Var det det som gjorde att en del plantor gick upp i givakt , tro ?  ::)
 Annars , hade ett trevligt besök av Balder med flickvän + deras bägge hundar i en stund i eftermiddags .   :D
 Gick en djungeltur med honom på lotten , sen drack vi kaffe och snackade om både ditt och datt.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #639 skrivet: 12 jul-13 kl 05:54 »
Alida var ursprungligen en vanlig Virginia, (och är det enda) så vist kan man "skapa" en egen typ tobak med egenskaper man tycker om (utseende, mognadsgrad, smak, o.s.v)...men det tar väll för lång tid?
Lurkers jag var i kontakt med en  Jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet för 3-4år sedan. Han berättade att han så sent som på 70-talet var me och gjorde experiment på tobak, tobak ska vara ganska lätt att "leka med" men dom oönskade egenskaperna som exempelvis resistens mot sjukdomar är lätta att förstöra men svåra att få tillbaka igen. Att exempelvis få tillbaka en resistans mot rotröta tar runt 10år. Medan den kanske försvinner vid första försöket att korsa en potatis med en tomat. Just tomaten använde våra svenska biologer ofta när dom lekte med tobakens egenskaper.

-Därför täcker jag mina blommor. Hur ni andra "hobbyodlare" gör är för mig ointressant, Det vore jätte roligt om ni lyckas men era chanser är små. Dessutom tror jag inte att det är gratis att få tobaken erkänd som ny variant/Sort (om ni förstår).
-En smakförändring kan man förövrigt få genom att samodla tobaken med annan gröda eller annan tobak. Då blir det dock ingen bestående förändring (vad jag läst mig till iaf) utan plantans frö ger plantor med samma smak som ursprunget.

-Jag läste dessutom någonstans att om man torkar tobaken in till örter så suger den även åt sig endel av det. själv torkar jag endel i garaget vilket teoretist borde medföra att den tobaken kan få smak av de saker jag har där (Mindre roliga smaker)..
Men så röker jag även en del tobak vilket ger en underbar rökarom! Faktiskt 1000gånger bättre än rökaromen man kan köpa och blanda i tobaken.
« Senast ändrad: 12 jul-13 kl 07:33 av Sork »

Dela detta:

* Inloggade just nu

35 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser