Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219750 gånger)

Smajsan

• -
SV: Tobaksodling
« Svar #640 skrivet: 12 jul-13 kl 09:19 »
Hejsan svejsan  :)
Nu har jag varit ute i landet och plockat tjyvar på tobaks plantorna. Då dök såklart en liten fråga upp.
Jag ska ju bara göra snus av all min tobak. Ska jag då sträva efter stora blad? Eller tror ni att jag kanske lika gärna kan låta bli att tjyva plantorna så de blir mer busk lika?
Ni som odlat förr, vad får jag ut mest snus tobak av? Tjyvade plantor eller inte tjyvade plantor?
Alla dessa frågor  :-[
Men jäk*ar vad det växer nu. Så roligt att se. Kan nästan se ett nytt blad varje morgon, minst.
Jag har hittat ett riktigt bra ställe att plocka täck massa på som inte har gått i frö. Det är efter en gallring i skogen, där virket har legat. Där växer nu hur mycket klöver som helst.
Ska ta med en "liten" påse och förse mig med lite.
Skillnaden på täckt jord o bar jord tycker jag att jag märker direkt. Fukten hålls kvar mycket bättre och plantorna har fått fart.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #641 skrivet: 12 jul-13 kl 09:43 »
Hejsan svejsan  :)
Nu har jag varit ute i landet och plockat tjyvar på tobaks plantorna. Då dök såklart en liten fråga upp.
Jag ska ju bara göra snus av all min tobak. Ska jag då sträva efter stora blad? Eller tror ni att jag kanske lika gärna kan låta bli att tjyva plantorna så de blir mer busk lika?
Ni som odlat förr, vad får jag ut mest snus tobak av? Tjyvade plantor eller inte tjyvade plantor?
Men jäk*ar vad det växer nu. Så roligt att se. Kan nästan se ett nytt blad varje morgon, minst.
Jag har hittat ett riktigt bra ställe att plocka täck massa på som inte har gått i frö. Det är efter en gallring i skogen, där virket har legat. Där växer nu hur mycket klöver som helst.
Ska ta med en "liten" påse och förse mig med lite.
Skillnaden på täckt jord o bar jord tycker jag att jag märker direkt. Fukten hålls kvar mycket bättre och plantorna har fått fart.
Du behöver inte tjuva men ju mindre "onödigt" ju mer tobak får du i slutändan.. En del hävdar att dom får ut mer tobak genom att ta av plantan en bit och andra låter den växa på höjden. Så att vad man än svarar så kommer någon hävda att det är helt fel. Förra året tjuvade jag mina plantor och toppade ett par och när jag uppskattade mängden blev det i princip samma mängd. Hur det skulle bli om jag lät tjuvarna sitta vet jag inte och tror att det skiljer rätt kraftigt mellan olika varianter. Ungefär som det gör hos tomaten (om du nu odlat det)..

-Barr det tackar jag för Smajsan!! det kan jag ju täcka lite av mina andra odlingar med..
Ha ha läste fel men låter det stå iaf (för skoj om inte annat)!!!
« Senast ändrad: 12 jul-13 kl 09:50 av Sork »
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Rustica1962

• Halland
« Svar #642 skrivet: 12 jul-13 kl 12:41 »

Jättekul att höra att det växer såå bra för dig Smajsan  :D ;) :)
Ang. frågor tycker jag att det fungerar såhär : Vet man inte då får man fråga , det är väl rätt enkelt och inget what so ever konstigt med det.
Old skool

Mvh Rustica

Smajsan

• -
« Svar #643 skrivet: 12 jul-13 kl 19:19 »
Ja du har rätt Rustica  :) Det man inte vet får man fråga om, men det är faktiskt jag som tjatar mest här. Men nästa år kan jag kanske även ge lite råd, för att jag fått så bra svar här av alla erfarna tobaks odlare  :D
Ha en skön Fredags kväll Allihöpp!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #644 skrivet: 12 jul-13 kl 22:48 »
-Jag fick lite skäll av frugan för att en välkänd planta råkat gå i blom bland hennes blommor..
Jag klappade växten och tog en bild:

Ta gärna bort tjuvarna, Den här Small Stalken gör skäl för sitt förnamn men efter namnet har den glömt. Jag viskade: P.S: Du Heter Black Mammoth också..
-Tyvärr lär inte det hjälpa!!!
(Har 4plantor till med påse över för att ha fröer ett tag)

Rustica1962

• Halland
« Svar #645 skrivet: 13 jul-13 kl 08:28 »
     Cuban master shows how to roll a cigar Old World style

https://www.youtube.com/watch?v=H0hiu_Cv16I

« Senast ändrad: 13 jul-13 kl 13:27 av Rustica1962 »

Smajsan

• -
« Svar #646 skrivet: 14 jul-13 kl 01:14 »
Nej nu slutar jag med nässel vattnet, jag står inte ut med stanken  :-X
Jag tar tusen gånger hellre höns skit och löser upp i vatten som gödning än stink sörjan.
Men plantorna älskar nässel vattnet. Men inte jag.

Har flyttat in hinkarna i lagårn för de luktar så mycket ute, men nu stinker det ändå värre ute på logen. Nepp nu räcker det, inget mer nässel vatten för mig o min näsa.
Kalksaltpeter vad är det och var köper man det. Och hur luktar det?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #647 skrivet: 14 jul-13 kl 07:27 »
Nej nu slutar jag med nässel vattnet, jag står inte ut med stanken  :-X
Jag tar tusen gånger hellre höns skit och löser upp i vatten som gödning än stink sörjan.
Men plantorna älskar nässel vattnet. Men inte jag.

Har flyttat in hinkarna i lagårn för de luktar så mycket ute, men nu stinker det ändå värre ute på logen. Nepp nu räcker det, inget mer nässel vatten för mig o min näsa.
Kalksaltpeter vad är det och var köper man det. Och hur luktar det?

-Kalksalpeter är ett utmärkt kompletteringsgödsel. Dels ger det snabba och säkra nitratkvävet en fördel, men produkten innehåller även lättupptagligt kalcium som är bra för kvaliteten på exempelvis Sallad.
Kalksalpeter har en betydligt säkrare och snabbare effekt än andra kvävegödselmedel. Om man har en tung lerjord ska kalksaltpeter vara ett av dom bästa alternativen till grönsaker, frukt och bär . Ända bekymret jag ser med det är att jag har ett svagt minne av att det är en av de saker som bidragit till försurningen i våra marker..

http://www.svenskafoder.se/?p=30810

Kalciumnitrat, kalksalpeter eller norgessalpeter, Ca(NO3)2, är ett salt som består av kalciumjoner och nitratjoner.
Kalciumnitrat är framför allt viktigt som gödningsmedel. Det framställs genom att behandla kalciumkarbonat med salpetersyra:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalciumnitrat

« Senast ändrad: 14 jul-13 kl 07:40 av Sork »

Rustica1962

• Halland
« Svar #648 skrivet: 14 jul-13 kl 08:37 »
  En effektiv och flexibel växtnäring - Kalksalpeter
Kalksalpeter är en lite bortglömd gödning med ett konkurrenskraftigt pris som samtidigt har en god verkan på jorden. Produkten passar till ett flertal olika förhållanden och dess flexibilitet är en stor del av dess styrka. För amoniumfixerande
jordar, kalla förhållanden och torra förhållanden fungerar näringen utmärkt.

All komplettering i stråsäden sköts med kalksalpeter. Detsamma gäller för potatisodlaren med sin kompletteringsgiva. Frilandsodling för grönsaker, liksom frukt och bär hanteras på ett mycket bra sätt med kalksalpetern.

Vad är det då som är kalksalpeterns styrka?

Nummer ett är den snabba effekten du får. Eftersträvar du det är kalksalpeter att föredra framför såväl N27, Axan som N34. Den snabba effekten får du eftersom varan till största delen består av nitrat. Av den mängd kväve som finns i kalksalpeter – 15,5 % - består 14,1 % av nitratkväve och resten ammoniumkväve. Det är detta som ger den snabba effekten. Kväve tas upp av jorden som nitrat. Ingen omvandling före upptag är nödvändig, som är fallet vid ammonium – något som kan ta tid. Det gör kväveeffektivitet stor hos kalksalpeter.

Nummer två - som mycket väl kan ha en överordnad effekt framför den snabba effekten - är den kalkverkan man får på köpet. Om du ger 100 kg N/ha som kalksalpeter höjer du pH-värdet med motsvarande +100 CaCO3. Om du använder ammoniumsulfat på dina fält får du ett kalkbehov på 300 kg kalk per 100 kg N/ha; använder du UREA eller N34 blir behovet 100 kg och då du använder N27 har du ett kalkbehov på 86 kg kalk per 100 kg N/ha. Med kalksalpeter är kalkbehovet noll.

Glöm alltså för all del inte bort denna effektiva och flexibla näring som dessutom har ett konkurrenskraftigt pris denna säsong.
Texten om detta är tagen ur dernna sida :   http://www.svenskafoder.se/?p=30881

Lönsamt med kalksalpeter till:

Ammoniumfixerande jordar
Kalla förhållanden
Torr förhållanden
All komplettering i stråsäd
Återväxtgödsling i vall
Kompletteringsgiva i potatis
Frilandsodling av grönsaker
Frukt och bär
   189 :- för en sån här seck på Granngården köpte jag. Finns också på 8,5 kg säck på samma ställe för 139 :-                                                                                   
« Senast ändrad: 14 jul-13 kl 09:10 av Rustica1962 »

Balder

• Halland
« Svar #649 skrivet: 14 jul-13 kl 10:08 »
Nu är man mitt uppe i tobaksskörden,började skörda bondtobaken den 1/7 då den växt färdigt och blommat över ca1,40 blev den.Hälften av Alidan är också skördad så nu börjar det bli trångt odlade 5ggr mer tobak än förra året så loftet på ladan är mycket mindre i år,tur är att det är bra tork så att man kan knö ihop ordentligt.Resten av Alidan väntar jag nog ett par veckor med men dom är färdiga att skörda redan ca 2m det är ju lungt när man kan ta lite då och lite då och veta att snuset är säkrat dom närmsta åren.Försöker lägga in bilder utan framgång behöver nog hjälp av Rustika

Rustica1962

• Halland
« Svar #650 skrivet: 14 jul-13 kl 10:38 »
  Lite uppdatering från Balder uppe i Himle

......Snacka om djungel...... ;D
« Senast ändrad: 14 jul-13 kl 12:14 av Rustica1962 »

Smajsan

• -
« Svar #651 skrivet: 14 jul-13 kl 13:39 »
Men vad bra Balder att du kan skörda redan nu. Väldigt avundsjuk kan jag säga att jag är  :-[ Jätte fina bilder.
Det är nästa hållpunkt hur man ska skörda. Just nu gödslar jag, täcker jorden och plockar tjyvar. Mina plantor är ju inte färdiga på långa vägar.

Undrar hur mycket tjyvar ni orkar plocka ni som har stora land?
Och hur många plantor låter ni gå i frö?
När märker man att dom har vuxit klart?
När de nedersta bladen gulnar, betyder det att man kan skörda hela plantan. Eller ska alla blad bli  gula innan skörd?
Jag får fortfarande lyckokänslor när jag går i mitt tobaks land. Tobaks plantor är väldigt levande och mycket livs kraftiga. Helt underbart  :)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #652 skrivet: 14 jul-13 kl 19:01 »
Men vad bra Balder att du kan skörda redan nu. Väldigt avundsjuk kan jag säga att jag är  :-[ Jätte fina bilder.
Det är nästa hållpunkt hur man ska skörda. Just nu gödslar jag, täcker jorden och plockar tjyvar. Mina plantor är ju inte färdiga på långa vägar.

Undrar hur mycket tjyvar ni orkar plocka ni som har stora land?
Och hur många plantor låter ni gå i frö?
När märker man att dom har vuxit klart?
När de nedersta bladen gulnar, betyder det att man kan skörda hela plantan. Eller ska alla blad bli  gula innan skörd?
Jag får fortfarande lyckokänslor när jag går i mitt tobaks land. Tobaks plantor är väldigt levande och mycket livs kraftiga. Helt underbart  :)
Börja nerifrån och böj ett blad (ta blad spetsen mellan tummen och pekfingret, böj mot stammen) säger det "knix" är bladet moget annars vänta (bladen nere mognar först sen det övre och övre och övre.. Så gå bara uppåt.. Alla sorter gulnar inte vid mognad.. Så bara att känna..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #653 skrivet: 14 jul-13 kl 19:03 »
1-3 plantor per sort tar jag frö från (oftast 2st) Det blir 1000-tals frö från en blomma..

Rustica1962

• Halland
« Svar #654 skrivet: 14 jul-13 kl 19:55 »
  Jag ska väl låta ett antal plantor gå i blom , var ute idag och ''påsade'' över några st + stagade upp några andra med sly från i försomras.
  Om man låter plantan blomma kommer väl frökapslarna efter det ?    För man tar väl inte frö från blomman , eller ?
  Kör själv efter principen att lite eller mkt gult är signalen att plocka bladen , gjorde typ likadant ifjol och det blev jättebra resultat.
  Skördar de blad som är gula gör jag , inte de gröna.
  = troligvis en okänd turkisk / orientalisk sort
  = Africa Red
  = Isla Pueblo med påse 168cm

= Criollo cigarrtobak
  = Bulgarisk sort , Krumovgrad som verkligen imponerar på mej , vid förkultiveringen tänkte jag nästan slänga dom.... :o

= Bondtobak av sorten Germand med ett par påsar av fiberduk

= Ancient Bondtobak
  = Isla Pueblo bondtobak
  = Ancient

= enligt mina noteringar en Corojo , 60 cm långt x 38 cm brett blad

« Senast ändrad: 14 jul-13 kl 21:56 av Rustica1962 »

Smajsan

• -
« Svar #655 skrivet: 14 jul-13 kl 20:04 »
Alltså rustica vilket tobaks land  :o och vilka jätte blad  :o
Ja frökapslarna kommer efter blommning, det vet jag.
 Kolla på Balders nedersta bild där han har klippt av plantorna. Det kommer ju nya blad. Kanske hinner med en andra skörd   ;)

Bra att dom ska bli gula bladen då har jag något att gå efter. Och eftersom jag bara har en sort kan jag låta alla blomma.

Balder

• Halland
« Svar #656 skrivet: 15 jul-13 kl 08:40 »
Jodå Smajsan gjorde så förra året att jag högg av stammen ovanför dom nedersta tjyvarna finns mycket kraft kvar i rötterna vissa sticker upp över en halvmeter redan.Jag maler allt till snus så jag bryr mej inte om tjyvarna och frugan tycker om blommorna så Alidan får blomma okontrolerat.Rustikas Rustika däremot den blommade så katastrofalt att det enda rätta var att skörda.Vill man lägga ner massa jobb på att knipsa för att få stora blad så gjör man det,vill man luta sej tillbaka och se plantorna sträcka på sej gjör man det bägge är väl rätt.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #657 skrivet: 15 jul-13 kl 11:40 »
Rustica1962 Dra mig baklänges vilken tobak!!!
Rustica Isla Pueblo Impade stort på mig!! -Den skulle man allt haft..

Balder Hur röker du din tobak? Själv har jag Al-spån i utegrillen och röker hackade stammar tills jag tycker att dom är ok ( innan har jag  haft dom på tork några dagar (precis som jag gör med bladen, fast dom hänger jag över stammarna).. Skulle vara intressant att veta hur du gör!

Rustica1962

• Halland
« Svar #658 skrivet: 15 jul-13 kl 12:08 »

Själv är jag förskräckligt nöjd , kan inte fatta att det har gått som det har gjort...... :D

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #659 skrivet: 15 jul-13 kl 13:03 »
-Rustica1962 förstår att du är nöjd, Du har slitit som ett djur men efter som att du har tid ork och lust så är ju inte det något fel.
Fina plantor har du ju fått.  :-[
-Får allt hoppas att snuset blir lika bra

Dela detta:

* Inloggade just nu

8 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser