Hej Opicina,
Verkar som jag får äran av Balders odlar gärning. Min kommentar om de dryga tusen plantorna syftade på hans svar till mig. Ära den som äras ska

Själv håller jag liv i ca 180 plantor (Bondtobak, Virginia och Alida) och har fullt upp med det. Just nu håller jag på att plantera om till något större krukor. Har haft en hel del i pappkrukor men märker att de fungerar dåligt. I en del har det varit tendens till mögel, några blir lätt halvtorra och andra slemmigt våta. Nu går jag över till platskrukor. Mina stannar också av vid omplantering och det är märkbart att just Alidan går långsammare.
Har börjat förbereda ett tobaksland ute vid vår stuga. Efter tips om plantavstånd här på sidan uppskattar jag att det blir plats för drygt hundra. Tur att jag har viss marginal eftersom det verkar som mycket som kan gå hel- och halvsnett när det gäller härdning och ev. snigelinvation. För att inte tala om frostknäppar.
Jisses - har aldrig varit så på odlar-hugget som nu! Önskar oss alla soliga dagar till påsk...
Med vänlig hälsning,
Bjon