Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  CTC Elcombi från 1985  (läst 5671 gånger)

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
CTC Elcombi från 1985
« skrivet: 04 maj-13 kl 22:01 »
Hej!
Min panna funkar inte på elpatronen, så jag ringde till CTC.
De bad mig kolla om det finns 230 volt på båda sidor om överhättningsbrytaren.
De gånger som jag har eldat för hett i pannan har den löst ut och då kan jag trycka på återställning när temperaturen har sjunkit.
Min elektriker har inte tid den närmaste veckan, så nu får jag inget varmvatten om jag inte eldar med ved.

Min fråga är, måste jag ha denna funktion kvar eller kan jag koppla förbi denna brytare?

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

torbjorn

• Medelpad
SV: CTC Elcombi från 1985
« Svar #1 skrivet: 05 maj-13 kl 21:35 »
Jag skulle inte rekommendera att man kopplar förbi överhettningsskyddet. Och om man ändå gör det så bör man ha mycket god koll på pannan så man kan stänga av i tid om något otrevligt är på väg att hända (t ex kokning eller att vattennivån sjunker av någon anledning), inte lämna den påslagen nattetid eller när ingen är hemma.

På CTC-pannor från mitten av 80-talet brukar det finnas en del elektronik för att styra elpatronerna (bl a effektvakt), det kan ju vara något som har hänt där också.

Ahlman

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 05 maj-13 kl 23:17 »
Du får enligt lag inte ha pannan igång utan överhettningsskydd på samma sätt som att du inte får reparera elsäkringar genom att stoppa en spik i säkringen.
CTC Elkombi är inte avsedd för vedeldning och går därför inte heller att elda ved i på något vettigt sätt.
Kanske kan pannkrånglet ge dig en impuls till att skrota pannan och installera något som ger bra ekonomisk uppvärmning? ;)

beekeepern

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 06 maj-13 kl 20:02 »
Hej!
Med tanke på pannans ålder så vill jag inte kosta på dyra reservdelar, enligt CTC, så kostar denna brytare 940 kr + moms och frakt.
Min tanke är att kunna hålla mig med varmvatten under en övergångsperiod.

Kanske går det att hitta en begagnad panna på Blocket.

Någon som har tips på en lämplig vedpanna?

Beekeepern.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

beekeepern

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 06 maj-13 kl 21:29 »
Hittade denna på Blocket årgång 89.

http://www.blocket.se/vastmanland/Varmeanlaggning_46629899.htm?ca=7&w=3

Beekeepern.
Sökare...

Ahlman

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 07 maj-13 kl 20:18 »
Vemax är en usel panna med liggande tuber. Finns INGA vettiga vedpannor att få tag på begagnade så ingen ide att söka efter det. Har du acktank? Den måste du ha för vedeldning om du ska få godkännt. Många gamla original eldade tidigare ved i kokspannor men den tiden är förbi.
För en vedanläggning kostar en godkännd panna med omvänd förbränning från 23000 och uppåt. Tillkommer sedan laddutrustning och acktank.

Om du inte har skogsskiften och gratis ved så satsa på pellets i stället.
Begagnad oljepanna för pelletseldning kan du få för 2500. En skaplig pelletsbrännare begagnad kan du få för omkring 7000.
Ska du köpa ved så blir pelletsen inte dyrare än veden om man räknar in alla kostnader.

beekeepern

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 08 maj-13 kl 00:16 »
OK, pannan jag har nu funkar ju att elda i just nu och ved finns för nästa vinter också, problemet nu är ju att det inte går att få varmvatten via elpatronen.
Saknar acktank och hade hoppas att slippa göra en ny investering på panna detta år.

Tur att det är sommar på gång, så att jag hinner kolla in vilka alternativen är.
Vad heter den pannan som kostar 23 000 kr?

Läggdags nu, på återhörande.

Beekeepern.
Sökare...

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 08 maj-13 kl 08:00 »
Många gamla original eldade tidigare ved i kokspannor men den tiden är förbi.

Jag gör fortfarande det. Det går utmärkt.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Ahlman

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 08 maj-13 kl 09:49 »
Jo visst finns det original som struntar i allt vad gäller miljö och hälsa.
Gick att elda ved i "lappkåtor" också. Dagens samer har dock övergett kåtorna för moderna tyska hymermobiler med gasoluppvärming.

Ladan vedpannor kommer från Slovakien och har blivit populära här genom bra pris, bra kvalitet och bra återförsäljare som verkligen kan pannorna. Priset börjar vid ca. 20000 men den minsta på 18 kW ska man naturligtvis undvika då den är för liten för en villa och bara tar 33 cm ved.
25 eller 40 kW är vad en mindre villa behöver. Större panna och tank ger mindre jobb och färre eldningar. Sist jag hörde låg priset på 25 kW pannan på lite över 23000.
Omvänd förbränning innebär att veden förgasas i en kammare med isolerande väggar så att temperaturen blir hög. Därefter blandas gasen med sekundärluft och brinner upp.
Verkninggraden blir därför helt annan än i gamla kokspannor där den gas som ska brinna upp hela tiden kyls ned av vattenmantlade pannväggar.

http://romoheat.se/system/visa.asp?HID=1557&FID=1268&HSID=28725&ActMenu=29988
http://dekoma.com/

Neon Knight

• -
« Svar #9 skrivet: 08 maj-13 kl 10:09 »
Att jämföra med att elda i samekåtor är väl ändå jävligt tramsigt.

Ahlman

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 08 maj-13 kl 11:08 »
Ingen har jämfört någonting. Vill bara belysa att tiden går framåt.
Kraven på miljöskadlig verksamhet är större idag än på kokseldningens tid.
I en kokspanna finns inte en för vedeldning lämplig eldstad där energin i veden kan tas tillvara och inte heller finnes någon konvektionsdel där värmen i rökgaserna kan avlämnas till pannvattnet.
Resultatet blir miljöskadlig och hälsovådlig eldning med låg verkningsgrad och onödig hög vedåtgång.

Att helt frankt utan mätresultat eller fakta påstå att  "det går utmärkt" att elda ved i en kokspanna, är inte det tramsigt?

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 08 maj-13 kl 11:28 »
Att helt frankt utan mätresultat eller fakta påstå att  "det går utmärkt" att elda ved i en kokspanna, är inte det tramsigt?
Mätresultat eller fakta?  ;D Vad sägs om att jag eldat i den hela denna långa vinter!

Sanning att säga trodde jag dock att vi pratade om kökspannor, och inte kokspannor. Men det förändrar inte att det låter ganska arrogant att prata om vad gamla original gjorde förr. Det är aldrig så att du säljer eller installerar vedpannor?

"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

beekeepern

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 10 maj-13 kl 14:26 »
Nu har elkillen varit här och kollat, överhättningsbrytare funkar verkar det som, har spänning på båda sidor.
Vid en av elpatronerna var det kortslutning vid en kopplingsplint, men det kan vara något kretskort eller termostat-påslaget som är trasigt.

Men som sagt det blir till att leta efter en vedpanna och en ack-tank med vv-beredare i, ingen idé att kosta pengar på en så gammal panna.

Beekeepern.
Sökare...

torbjorn

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 10 maj-13 kl 21:15 »
Nu har elkillen varit här och kollat, överhättningsbrytare funkar verkar det som, har spänning på båda sidor.
Vid en av elpatronerna var det kortslutning vid en kopplingsplint, men det kan vara något kretskort eller termostat-påslaget som är trasigt.

Men som sagt det blir till att leta efter en vedpanna och en ack-tank med vv-beredare i, ingen idé att kosta pengar på en så gammal panna.

Beekeepern.

Kan du ta en bild på kretskortet och kolla eventuella nummer på det? Jag har ett par styrkort till gamla CTC-pannor liggande. Jag vill minnas att kortet är lite mindre än ett A4, kopplingsplintar längs ena kortsidan.

Ahlman

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 10 maj-13 kl 21:33 »

Beekeepern.

Tycker du gör helt rätt. Finns många som först kostar på och kostar på och sedan om ett år skrotar pannan.
Här har du ett helt paket till bra pris:
http://www.blocket.se/sodermanland/Komplett_pannsystem_vedex_3000_46528113.htm?ca=10&w=3

beekeepern

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 10 maj-13 kl 22:38 »
Hej!
Problemet är att först så måste pengar till inköp skaffas, så det blir inga inköp denna månaden.
Jag eldar ju med ved, så pellets är inte aktuellt.
Vad kan det vara för värde på pelletsbrännaren, om man skulle sälja den vidare?

Beekeepern.
Sökare...

Ahlman

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 11 maj-13 kl 15:29 »
Brännaren med skruv och förråd kan du nog få 6000-7000 för.
Synd för såna här tillfällen är ytterst ovanliga på Blocket.
Billigare än såhär är det nog svårt att få ett seriöst och ekonomiskt vedsystem.
Är det billigare är det endera den ökända Viadruspannan eller någon annan gammal panna med utgången omodern och miljöskadlig teknik. Eller ska man kalla det avsaknad av teknik.
CTC har varit sveriges största panntillvekare men deras vedpannor har varit urusla kokspannor och nu är det andra tillverkare som tagit över.

Såg förresten här en Vedex 3000 med laddomat och tankar för 15000.
http://www.blocket.se/varmland/Pannor_46941716.htm?ca=10&w=3
« Senast ändrad: 11 maj-13 kl 16:55 av Ahlman »

Dela detta:

* Inloggade just nu

114 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser