Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förkylda och geggiga ögon  (läst 1649 gånger)

Marre

• Västerbotten
    • Svansele Gård
Förkylda och geggiga ögon
« skrivet: 07 maj-13 kl 17:53 »
Lite vårkänslor fick man när det blev varmare ute så hönsen skulle får börja gå ute tänkte jag men det har varit lite kyligt och blåsigt och efter det har hönsen nästan alla gått igenom en förkylnings process... De blir lite hostiga och låter när de andas, igenkletade ögon... men efter att ha varit inne och med värme så blir de bättre efter någon dag... och de som var först sjuka är det som helst inge fel på. är höns så känsliga för kyla och vind?
Men de som har blivit friska är bra då? eller kan det vara någon annan orsak som de har blivit sjuka i några dagar av?
Inget farligt med att de bli förkylda och kletiga i ögonen om de sedan har tillfrisknat? skall man ta det som en vanlig förkylning som när en människa får det? hade det varit nåt bakteriellt så hade väl de inte blivit pigga och friska efter någon dag?

AK Corall

• Småland
SV: Förkylda och geggiga ögon
« Svar #1 skrivet: 07 maj-13 kl 18:48 »
Våra höns fick också problem med igenkletade ögon för någon vecka sen. (De har kunnat gå ut hela vintern men mest hållit sig inne pga snön) så jag misstänker att det blev lite för mycket av det goda när våren äntligen kom och de började springa ute morgon till kväll.
Jag tvättade deras ögon med hemmagjord koksaltlösning på mornarna då de ofta var helt blinda och inte ens kunde flyga ner från sittpinnarna. Alla har nu hämtat sig och verkar inte ha tagit någon skada av förkylningen(?).

Marre

• Västerbotten
    • Svansele Gård
« Svar #2 skrivet: 07 maj-13 kl 19:59 »
Våra höns fick också problem med igenkletade ögon för någon vecka sen. (De har kunnat gå ut hela vintern men mest hållit sig inne pga snön) så jag misstänker att det blev lite för mycket av det goda när våren äntligen kom och de började springa ute morgon till kväll.
Jag tvättade deras ögon med hemmagjord koksaltlösning på mornarna då de ofta var helt blinda och inte ens kunde flyga ner från sittpinnarna. Alla har nu hämtat sig och verkar inte ha tagit någon skada av förkylningen(?).

Skönt att höra att fler haft likn symptom.. ja men nu har jag bara två kycklingar som bara har ett öga igen klibbat. Men alla är pigga och matgalda.

tottizen

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 maj-13 kl 13:17 »
min ena silkes mår bra men ena näsborren täpps till (den andra är helt bra) så jag har tagit bort det värsta då och då. idag va hon nog lite kletig i det ögat på samma sida, men är det något jag måste behandla? Hon mår ju bra i övrigt. Kan det ha och göra med hormoner? har börjat värpa för ett par veckor sedan

stocksbo

• en Sthlmare som flytt till landet
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 14 maj-13 kl 19:49 »
Hej, har just funderat på om mina blivit förkylda. Tycker att jag fått svar av genom att ha läst din fråga.
En och en får de sitta i hundburen och kureras, med ögonbaddning och "gomat"
Isbartupp, blandhönor och en susex fröken bor i hönshuset.

Dela detta:

* Inloggade just nu

232 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser