Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miljövänligt rengöringsmedel?  (läst 25234 gånger)

Eulalia

• Gäst
Re:Miljövänligt rengöringsmedel?
« Svar #40 skrivet: 06 mar-06 kl 13:14 »
wow Nettus, nytt användningsområde! hade aldrig kommit på tanken att det skulle funka på lackrester..

Visste dock att målare ofta oljar in sina penslar efter rengöring, för att de ska hålla längre..

bra tips Signe, jag ska också försöka köra utan pulver i diskmaskinen..
« Senast ändrad: 06 mar-06 kl 13:15 av Eulalia »

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #41 skrivet: 07 mar-06 kl 15:00 »
Hm, i lackburkens svenska bruksanvisning står det: "Penslar rengörs i lacknafta", men i den danska: "Pensler rengöres i terpentin". ???
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Suresh

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 12 apr-06 kl 09:29 »
Eftersom jag i veckan har kört igång  växthusrening av mitt BDT-vatten köpte jag sex penséer för att se vem av dem som dog först om jag utsatte dem för olika tvätt och diskmedel.

De medel som ingick i testen var:

Urtekram handdisk
Ecover tvättmedel
Skona kulörtvätt
Via sparkling Color
Grumme kulörtvätt
Euroshopper Handdisk

Gissa av vilket medel blomman dog först. Gissa var det växte så det knakade?

Filip Skräplund

« Svar #43 skrivet: 12 apr-06 kl 11:11 »
Vad har jag för garantier att testet inte är manipulerat?

Hursomhelst så gissar jag att Ecover var rena giftet och Euroshopper var kardemumma för blomman.

Vad vinner man?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Eulalia

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 12 apr-06 kl 11:17 »
haha Zeke, svaret får inte vara för enkelt eller hur?

hursomhelst så tror jag att det är Grumme som var ok för växterna, det har mina växter klarat när jag nångång varit tvungen att impregnera dem mot t.ex spinnare o annat skit.

Via Sparkling Color låter giftigt...
« Senast ändrad: 12 apr-06 kl 11:18 av Eulalia »

Bondmoran

« Svar #45 skrivet: 12 apr-06 kl 13:25 »
Jag gissar att plantan växte gott på Euroshoppers handdiskmedel eftersom det innehåller  :o UREA  :-\

Hälsar
Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Eulalia

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 12 apr-06 kl 14:14 »
Jag gissar att plantan växte gott på Euroshoppers handdiskmedel eftersom det innehåller  :o UREA  :-\

Hälsar
Bondmoran

urea=urin?

Bondmoran

« Svar #47 skrivet: 15 apr-06 kl 10:36 »
urea=urin?

Japp ! Finns även i vissa tandkrämstubar :o  :P på Ica och Lidl.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Filip Skräplund

« Svar #48 skrivet: 15 apr-06 kl 10:54 »
Urea används i en del fall som denatureringsmedel, kanske även i dessa fall.
För att förhindra förtäring alltså.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Suresh

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 16 apr-06 kl 17:00 »
Oj vilket intresse!  :D

I vart fall - här kommer facit:

Bäst växte blommorna mycket riktigt på Euroshoppers handdisk - och sämst på Grumme tvättmedel.

Det var en mycket tydlig skillnad mellan handdiskmedlen och tvättmedlen. Både Euroshopper och Urtekram var dunder för plantorna.

Tvättmedlen var lite sämre. Blommorna stannade av i växten - och till slut dog de eller förtvinade allihop.

Ingen skillnad mellan Ecover, SKona och Via - men Grumme som sagt - blomman stendog - vilket gjorde mig lite orolig för att något annat än tvättmedlet kan ha påverkat.

I vart fall var ju det här ett test med bara en planta i varje grupp - knappast tillförlitigt nog för att börja slå på stora trumman:

Men i vart fall har jag fått mig en tankeställare vad gäller vilket tvättmedel jag skall användas för växthusvattnet.

Resultat:

Euroshopper handtvätt:  :) :) :) :) :)
Urtekram handdisk:         :) :) :) :)
Ecover tvättmedel:          :) :)
Via tvättmedel:                :) :)
Skona tvättmedel:           :) :)  
Grumme tvättmedel:        :(
« Senast ändrad: 16 apr-06 kl 17:01 av Suresh »

signe

« Svar #50 skrivet: 16 apr-06 kl 18:31 »
Det vore intressant att få veta vilka koncentrationer av medlen du använde i ditt test. Och hade du bara en planta för varje?

Suresh

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 16 apr-06 kl 20:09 »
Koncentration: 1 tsk medel per 2 dl vatten

Frekvens: 1 planta per medel

Eulalia

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 16 apr-06 kl 22:27 »
åfasen!

fast jag trodde du menade vanlig grön/gul såpa, det går utmärkt att tvätta kläder med det, fast det doftar inte lika gott som med tvättsåpan.
så det hade varit intressant om det varit med i testet.

kannemo

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 25 maj-06 kl 00:39 »
Min favorit som fungerar för och mot nästan allt är torkad olivoljetvål som finns i "invandraraffärer". Bästa priset hitills är 30 kr. kg. En tvål räcker ca. ett halvår. Bra för huden, tvätt ( mina sidenkläder är underbart mjuka), håret osv.

martinki

• ljuspunkt
« Svar #54 skrivet: 09 jul-06 kl 00:04 »
Hej,

när Du tvättar Dina kläder i bara tvål- eller såpvatten så bör Du tänka på att tillsätta en matsked ättiksprit vid sista spolningen. Den kommer att lösa upp de kalktvålar som hänger kvar i vävnaderna. Gör Du inte det, så bildas det (vid torkning) långkedjiga och vassa kalktvålkristaller i dina kläder som sakta men säkert kommer att skära sönder tyget. Det är inget skämt. Tidens tand märks tidigare när Du bara tar tvål /såpa.

Undantagen är sådana tvålar /såpor som innehåller Natriumcitrat eller EDTA, eftersom dessa ämnen fångar in kalkbildnare i vattet och på så vis förhindras det att kalktvålar bildas. Invandrarnas tvålar är säkert riktigt bra, jag älskar de också. Men inte till tvätten till sidenblusen alltså! :)

/Martin

Suorja

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 17 aug-06 kl 14:51 »
roligt det här med tvålbygge..

Jag har nu en del väldoftande ryss olja och talltjära.
Går det att använda det att parfymera med?

kanske någon har testat?

martinki

• ljuspunkt
« Svar #56 skrivet: 17 aug-06 kl 17:20 »
Hej!

Talltjära har jag aldrig använt, men vet att det görs i s.k. aknetvålar. Dessvärre är det inget botmedel utan man blir beroende av regelbundet användande. Slutar man, är man där man började. Dessutom är det ett omstritt ämne pga att tjäran innehåller många ämnen som sägs gynna cancer och hudproblem. Det måste vara rätt sort tjära - men mer vet jag inte, tyvärr. Skulle själv inte komma på idén att använda sånt!

Ryss olja: vad är detta för något?

Hej då
Martin

jogu

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 07 sep-06 kl 16:59 »
Hejsan!
Jag tycker du ska prova något som heter ENJO (jag tycker förresten alla borde använda ENJO för då skulle världen vara lite bättre  :D )
Man använder inga kemikalier alls, "bara" vatten (dessutom kallt)......och det blir faktiskt rent, och man blir inte sjuk, man bäddar inte för nån allergi hos sina barn eller hos sej själv, man sparar pengar (och hälsan), man har alltid städgrejorna hemma, vi spar världens vatten och miljö....nämen hör ni inte? Hur kan man bara städa med något annat? Dom har även grejer till bilen och till kroppen!
Jag tror adressen dit är ENJO.net eller .com eller nu eller se eller jaja ni får testa er fram och jag lovar ni kommer inte att ångra er!
Hälsningar Johanna

martinki

• ljuspunkt
« Svar #58 skrivet: 11 sep-06 kl 17:19 »
Visst är sådana microfiberdukar bra! Om man använder de riktig, så blir det också bra, det håller jag med om.

Dela detta:

* Inloggade just nu

216 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser