Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miljövänligt rengöringsmedel?  (läst 25242 gånger)

signe

Re:Miljövänligt rengöringsmedel?
« Svar #20 skrivet: 01 feb-06 kl 14:54 »
Såpnötterna lät intressant tycker jag. Har någon provat att använda dem? Hur fungerade det? Dyrare eller billigare än vanligt tvätt-/diskmedel?
Vad skulle man kunna använda istället, rötter av såpnejlika?

butterix

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 04 feb-06 kl 22:16 »
Rhasoul-lera (eller hur det stavas), bitar av lera som man löser upp i vatten och så blir det lent lent vatten med tvätteffekt Och så blir det kvar lite fint grus också  ;) Funkar som schampo, jättebra i stället för balsam mm. Rakning påstår tillverkaren (Urtekram) att det ska gå till med. /B

Vitis

• Skåne
Schampo av såpnejlika
« Svar #22 skrivet: 05 feb-06 kl 22:43 »
Hittade en tråd i ett annat forum på temat.

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST&f=21&t=38386&s=86646f6add8a34b386c5f8ec54cd9614

Läs mer om såpnejlikan :
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caryophylla/sapon/sapooff.html

Frö kan man köpa hos t.ex. http://www.impecta.com/
sök på såpnejlika eller art.nr : 3188

martinki

• ljuspunkt
« Svar #23 skrivet: 18 feb-06 kl 15:25 »
Hej!

Visst är tvål och såpa de perfekta rengöringsmedlen.  De görs av fetter. I kontakt med vatten blir det kvar: Fettsyror (livets byggstenar, direkt bakteriemat), vatten och Natrium. Eller kalium när Du använder såpa.

Att göra sin egen tvål är icke något miljöhot utan en självklarhet för alla som vill hålla på naturligt. De här tvättnötterna växer nog inte här inte, så de skjutsas också runt  planeten. Hur stor vinst har man då?

Tvål eller såpa på raps t.ex. är enkelt att tillverka och åtminstone i Skåne finns det rapsplantager eller hur. Luten är också en produkt som tillverkas lokalt. I fall det ska vara fast tvål gäller Natriumhydroxid ("kaustiksoda"), men ska det vara ursprungligt och gammaldags är det asklut som gäller. Med dagens kunskap använder man dock inte denna "pottaska" längre utan "kaliumhydroxid". Resultatet blir alltid en såpa. Tvättar man med asklut så reagerar luten i asken (som är kaliumbaserad) med fettresterna i kastrullen eller på tallriken och det blir såpa i diskvattnet.

Enkelt och miljövänligt, går hur bra som helst att ha som diskmedel eller rengöringsmedel eller tvättmedel. I tvätten spolar man bara tvätten med en skätt vinägervatten sedan så blir den mjuk.

Här finns det inga farliga och ickenedbrytbara produkter om man gör det själv.

Grumme såpa är bra  - men de har inte bara såpa i sin såpa utan alcohol och natriumcitrat. Det senare är en mjukgörare för vattnet och görs på citronsyra (Natriumhydroxid+Citronsyra=Natriumcitrat). Så de har lite mer i sina produkter. Men bättre än råoljabaserade tensider är det i alla fall. Som sagt: tvål och såpa bryts ned i vattnet och de är borta till över 90 procent redan efter andra dagen. En tensid från industrin tvättar hela sin livslängd (ett par år?) allt den kommer i kontakt med ....

Nackdel med tvål och såpa: de tvättar dåligt i hårt (många kalkbildnare i vatten) vatten och lämnar fettavlagringar i rören efter sig. Mot det första hjälper den naturliga citronsyran eller också ättika och mot fettgäga i avloppet hjälper kaustiksoda, den förtvålar fettgäggan i rören på nytt så det blir rent.

Varken fett eller kaustiksoda är giftiga. Kaustiksoda är dödligt - men det är dess frätande egenskaper när den är koncentrerad bara. Utspädd är det vara vatten och  Natrium. Och Natrium finns överallt.

Allt det här hälsar tvålfansen
Martin

Ps: En pott med 5 kg såpa görs på högst en timme, tvål går också hur enkelt som helst. Och det visar sig ju hela tiden att tvålen i de flesta fall är bästa valet även för kroppen.
« Senast ändrad: 18 feb-06 kl 15:29 av martinki »

martinki

• ljuspunkt
« Svar #24 skrivet: 18 feb-06 kl 15:52 »
Tvål med 0 % överskottsfett (alltså ej till kroppen)

Förutsättning:
skyddsglasögön + skyddshandskar har man alltid på när man hanterar med kaustiksoda! En öppen flaska vinäger i närheten för att neutralisera stänk med.

Ingredienser (i gram!)
1000 g rapsolja
  135 g kaustiksoda (rent sånt)
  335 g vatten (för att öka hållbarheten: destillerat)

Gör så här:
Ta på Dig skyddsglasögon och vantar.
Strö långsamt in lutpärlorna i vattnet. *Aldrig* tvärtom.
Rör om tills *allt* har löst upp sig.
=> det blir varmt /hett.

Ta en emalj eller stål (ej aluminium!) kastrull och häll i 1000 g rapsolja. Kastrullen ska vara fylld till bara 1/3 av höjden.
Börja försiktigt röra med en visp (ej vispa, röra alltså) och tillsätt med långsamt "stråle" luten.

Rör om väl och se till att det inte stänker så mycket.

a) Du kan påskynda förtvålningen med en mixerstav vars skärblad är av stål och ej aluminium
eller
b) Du måste nu röra tills det tjocknar.

luten kommer att emulgera vatten och oljan och under reaktionens gång blir det allt tjockare i kastrullen. Först som en tunn marsankräm, sedan som pudding, seden "stenhård".

Beroende på temperatur och rörförmåga kan det ta allt från 2 minuter till 2 timmar.

Är massan i kastrullen typ pudding nu, kan man hälla om det i plåtformar (ej aluminium) och täcka den med litet folie, tex.

Tvålen kommer att bli mycket varmt och beroende på omgivningsvärmen och isolationen av formen så smälter tvålen sig själv allt eftersom reaktionen fortskrider. Det ser då mörkare och blötare ut. Kallas "gelfas".

Nästa dag kan man forma ur tvålen och skära den i bitar. Den känns stark och kommer att vara det eftersom jag valde att inte ha kvar någon överskottsfett. Jag vill ju inte återfetta golvet precis och den tvålen är ju tänkt som en hushållstvål.

Som en hushållstvål är det inte så viktigt att den får ligga litet till. Har man gjort en tvål till kroppen så ska den mogna ett par veckor. (Den blir torrare också).

Genom att reducera lutmängden ökar man fettöverskottet och så får man fram en mildare tvål som känns fint och mjukt på kroppen också.

OBS: Kaustiksoda ("Gripen", "Nitor") får inte innehålla metallrester eller annat skräp. Läs förpackningen noga. Och glöm aldrig skyddsglasögonen - stänk"hål" på huden växer igen, ögon har man bara fått två stycken av.

EDIT:
0 % överfettning = 135 g Natriumhydroxid
1 % överfettning = 134 g Natriumhydroxid
2 % överfettning = 133 g Natriumhydroxid
3 % överfettning = 131 g Natriumhydoxid
4 % överfettning = 130 g Natriumhydroxid
5 % =  129 g Natriumhydroxid
6 % =  127 g Natriumhydroxid
7 % =  126 g Natriumhydroxid
8 % =  125 g Natriumhydroxid
9 % =  123 g Natriumhydroxid

Räkna fram egna recept med hjälp av en "lye" eller "soap calculator" eller en "Seifenrechner" - dessa finns gratis att använda på internet. Tycker själv om 7 % överfettning för kroppstvålar och 0 % för hushållet.
« Senast ändrad: 21 feb-06 kl 11:58 av martinki »

martinki

• ljuspunkt
« Svar #25 skrivet: 18 feb-06 kl 16:03 »
Såpa går likadant, men mängderna är andra:

Såpa med 0 % överskottsfett (ej till kroppsvård)
1000 g rapsolja
  190 g kaliumhydroxid
  335 g vatten

ALLT  i GRAM, ja.

Såpa är speciellare eftersom den är mosigare av sig själv så det bäst att öka vattenmängden tills man får den konsistensen man tycker om. Allt från hård "lerboll" till flytande är möjligt här.

Annars är det samma "gör så här" fast såpa gör jag på det viset att jag låter den tjockna och mogna i kastrullen, den hälls inte i någon form eftersom den inte blir fast ändå. För att påskynda mogningen kan man tillföra litet värme. När det gäller förtvålningen (eller för"såp"ningen) så gäller det: det man inte har i värme måste tilläggas i tid. Men för varmt får det inte heller bli ...

Lycka till, vill Ni ha riktiga recept och mera variationer så är det ju nätet som bjuder på både engelska och tyska "kalkulatorer" som hjälper en med just mängdfördelningen lut-olja-vatten. Det gäller att hålla sig till förtvålningsreglerna alltså, annars kan det blir för starka eller feta grejor.

För det är väldigt noga att man är väldigt noga med vikten när man väger ingredienserna.

Förresten är raps en sämre rengörare än kokos. Men till skillnad mot den så växer raps lokalt.

Är Du glad och imponerad nu ;)
« Senast ändrad: 18 feb-06 kl 16:13 av martinki »

Filip Skräplund

« Svar #26 skrivet: 18 feb-06 kl 16:04 »
Forumet har tydligen fått tillskott i form av en kemiteknisk expert. Utmärkt!  :D
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

martinki

• ljuspunkt
« Svar #27 skrivet: 18 feb-06 kl 16:21 »
Hej!

Glömde att skriva någonting viktigt: Värden jag nämde gäller för rapsolja. För ingenting annat. Varje fet olja (eller fett) har sina egna sk. förtvålningsvärden och kräver därför en gång mindre, en gång mer kaustiksoda. Blandar man helvilt kan det hända att man får fram en tvål som har bra mycket "överskottslut" och det blir frätande duschupplevelser då. Det är viktigt att hålla barnen på avstånd och att mäta noga.

Hej då
Martin

martinki

• ljuspunkt
« Svar #28 skrivet: 18 feb-06 kl 16:47 »
Du har gjort min lördag.

Så bra! Njut då och försök då göra Din första tvål. NAtriumhydroxid finns ju på byggvaruhusen, kaliumhydroxid är svårt att få tag på i SVerige. Apoteket framställer det, men de säljer inte till privat.  I Tyskland står det på hyllorna i byggvaruhusen, det med.

Men tvål eller såpa - det blir inte renare med den ena än med den andra, så det spelar egentligen ingen roll.

Eftersom jag lever på mina tvålar så kan jag en hel del om ämnet, så om någon vill ha litet tipps eller så - säg till bara, det är kul att hålla på med "sånt"!

Martin i Jämtland
« Senast ändrad: 18 feb-06 kl 16:48 av martinki »

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #29 skrivet: 18 feb-06 kl 20:51 »
Lacknafta är ju inget vidare för miljön - finns det något man kan använda istället?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

martinki

• ljuspunkt
« Svar #30 skrivet: 19 feb-06 kl 08:50 »
Hej,

"lacknafta" kallas också för mineralterpentin och är en mineraloljeprodukt. Du måste nog berätta litet om vad Du gör med naftan innan man kan tippsa om alternativ. Söm lösningsmedel och oljeförtunnare tas lämpligast terpentin (=barrträd).

Terpentin löser upp ämnen bättre men dunstar snabbare och det finns risk att terpenin lämnar efter sig hartsfläckar när man bara skvätter på. Balsamterpentin är den renare sorten.

Martin

Nettus

• Småland
« Svar #31 skrivet: 19 feb-06 kl 11:55 »
Jo, jag använder lacknafta till bl a att ta bort klisterrester från etiketter och prislappar. Funkar balsamterpentin istället? Var får man tag i det? Där man säljer kostnärsmaterial, kanske...?

martinki

• ljuspunkt
« Svar #32 skrivet: 19 feb-06 kl 12:04 »
Hej!

Terpentin finns på byggvaruhuset. Ibland på snabbköpet också, beroende på hur glest Du bor ;)

Balsamterpentin finns på samma ställen men absolut förväntar jag mig att en färghandel har det, ja.

Tänk så användbar "Iraks mineralolja" är: Allt från plast till bränsle, från tvättmedel till hudlotion görs på destillationsresterna ... man förstår att det är ett viktigt ämne, det här med oljan.

Terpentin är det naturliga och lokala valet. Finns naturligt i Sveriges skogar och kommer inte från Irak eller förorsakar oljekatastrofer i Alaska.

Vill Du undvika hartsrester måste Du kanske vara lite mera noggrannare när det gäller användandet, så att det inte blir hartsfläckar istället. Men det borde funka, ja.

Många fläckar kan man också lösa med aceton (nagellackborttagare), men detta ämne är svårt att få utan tillsatser.

Hej då
Martin

Nettus

• Småland
« Svar #33 skrivet: 20 feb-06 kl 13:56 »
Tack för svaret, martinki!

Eulalia

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 20 feb-06 kl 15:30 »
Jo, jag använder lacknafta till bl a att ta bort klisterrester från etiketter och prislappar. Funkar balsamterpentin istället? Var får man tag i det? Där man säljer kostnärsmaterial, kanske...?

då måste jag tipsa om vad jag använder för att ta bort klisterrester från t.ex glasburkar!

Skrapa försiktigt loss det som går av etiketten. Smeta på lite olja, vanlig matolja går utmärkt.
låt stå en liten stund, och gnugga sedan lätt av resten av etiketten och limmet, ta eventuellt hjälp av en nagelborste eller liknande.  Tvätta sedan med lite diskmedel, voila! rent
Tro det eller ej, men det funkar mycket bra!
« Senast ändrad: 20 feb-06 kl 15:32 av Eulalia »

martinki

• ljuspunkt
« Svar #35 skrivet: 20 feb-06 kl 19:14 »
Hej Eulalia,

jodå det funkar bra med "yes" och andra diskmedel - men de tensiderna är ju byggda på mineralolja och därmed allt annat än alternativt och miljövänligt om man nu vill vara så petig. ;)

Hej då
Martin

Eulalia

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 20 feb-06 kl 23:45 »
hej Martinki!
 trixet var faktiskt oljan!
men när man väl fått bort etikett o klister, så vill man ju tvätta bort oljan.
Yes är det bästa diskmedlet enligt mig, fast kanske inte det miljövänligaste. De ortodoxa får väl tvätta bort oljan med såpa då :-)

Tack förresten för såparecept + bra tvålinstruktion, ska testa båda vid tillfälle..

Nettus

• Småland
« Svar #37 skrivet: 21 feb-06 kl 13:17 »
Tack för tipset, Eulalia! Ska testas! Och oljan går att skölja bort med hett vatten  ;)

signe

« Svar #38 skrivet: 04 mar-06 kl 19:19 »
Nu har jag testat att diska i diskmaskinen helt utan diskmedel i två veckor och det går bra. Vi sköljer av disken lite i kallt vatten innan vi ställer in den i maskinen. Jag märker ingen skillnad mot när jag använder diskmedel. Gratängformar och plåtar fick vi diska för hand tidigare också. Ibland kör jag ett varmare program för att sanera diskmaskinen. Är det någon fler som testat detta?

Nettus

• Småland
« Svar #39 skrivet: 05 mar-06 kl 21:10 »
Och jag har testat Eulalias tips om matolja. Det funkar alldeles utmärkt till att ta bort etikettklister! Jag har t o m provat att rengöra penseln jag använt till lack - fungerar hur bra som helst! Så nu kommer jag aldrig mer att använda lacknafta igen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

194 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser