Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan anka lägga två ägg?  (läst 946 gånger)

hajens

• Skåne
Kan anka lägga två ägg?
« skrivet: 09 maj-13 kl 10:18 »
Två av mina ankor bor i ett av mina ankhus, en av dem ligger på ägg sedan ca 1,5 v.
Den andra ankan ägger plikttroget ett ägg varje natt i sin ända av ankhuset.

I morse låg där två ägg istället för ett. Är det ens möjligt att en anka pluttar ur sig två ägg samma natt?
Aningens förbryllad.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

hajens

• Skåne
SV: Kan anka lägga två ägg?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-13 kl 10:28 »
mysteriet löst. Trådan kan kan stängas/raderas!
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kan anka lägga två ägg?
« Svar #2 skrivet: 09 maj-13 kl 13:53 »
Det är en intressant fråga, som fler kan vilja få svar på. Och ja, min erfarenhet är att de faktiskt kan lägga två ägg på en 24 h period. Det hände mig flera veckor under förra försommaren att jag fick 8 ägg från någon anka på 7 dagar. Om de värper ett ägg sent på em/kvällen, som man inte hittar/tar undan, så kan de lägga ett ägg till på morgonen, så att man hittar två ägg från samma anka när man samlar in äggen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

126 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser