Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några frågor om Myskankor  (läst 1327 gånger)

myskisar

• Gäst
Några frågor om Myskankor
« skrivet: 21 maj-13 kl 19:31 »
Hejsan! Jag undrar om någon kan hjälpa mig med några frågor jag grubblat över.   

Jag har tre stycken myskankor / drakar och inga honor. Hur tror ni det kommer fungera med tre drakar tillsammans?. Dom är ett år nu och är bra polare med varandra. Dom gör upp rätt sällan och det är aldrig allvarligt.

Jag har även kycklingar av en ganska tung ras Sussex, tror ni drakarna kommer försöka para sig med hönorna? eller fightas med tuppen? Dom bor åtskilda i olika hägn, men jag tänker när dom är lösa med varandra.

Här kommer en bild på en av dem :)
Mvh
/Myskisar

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Några frågor om Myskankor
« Svar #1 skrivet: 21 maj-13 kl 22:39 »
 varje hane bör ha 2-3honor anser jag. Hönsen är i farozonen..
Fjäderfän och kaniner

myskisar

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 maj-13 kl 00:28 »
varje hane bör ha 2-3honor anser jag. Hönsen är i farozonen..

Tackar för svar, men du får gärna beskriva varför?
och utveckla ditt svar lite mer.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 22 maj-13 kl 06:19 »
Drakar blir lätt översexuella på vår och sommar. Har man t ex 1+1 eller 2+2 så blir honorna väldigt slitna och kan få skador som följd av den myckna parningen.

Jag håller med Grimbart, 1 hane och 2-3 honor är bäst, man bör t o m öka på antalet honor om man har flera hanar. Själv har jag i nuläget 3+6 och det är för få honor. Jag sparade en extra drake för att jag ville få variation i färgerna på ällingarna, och hade inte fler honor. Efter denna avelssäsongen kommer jag att minska till 2 hanar.

Har man 2 hanar anser jag att man ska ha 4-8 honor, helst 6-8. Har man 3 hanar bör man ha 12-15 honor. Detta för att honorna inte ska bli alltför slitna när några av dem ruvar, och för att konkurrensen brukar innebära att hanarna parar sig mer. Å andra sidan får man en väldigt bra befruktning, vilket är bra ur avelssynpunkt, om man har flera hanar, så har man bara tillräckligt med plats till dem är det väldigt bra att ha en ganska stor grupp.

Har man tyngre och långsammare hönor, som inte snabbt flyger undan, riskerar man definitivt att ankdrakarna gör oönskade närmanden på hönorna, om det inte finns tillräckligt med honor. Är ytan stor, och hönsen relativt snabba, så kommer de undan, men ankdrakarna blir likväl sexuellt frustrerade när de har för få honor.

myskisar, kan du inte skaffa ett rejält antal myskhonor, de brukar vara billiga på höstkanten? Eller kläcka fram ällingar och behålla lagom antal honor?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

myskisar

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 maj-13 kl 14:52 »
Drakar blir lätt översexuella på vår och sommar. Har man t ex 1+1 eller 2+2 så blir honorna väldigt slitna och kan få skador som följd av den myckna parningen.

Jag håller med Grimbart, 1 hane och 2-3 honor är bäst, man bör t o m öka på antalet honor om man har flera hanar. Själv har jag i nuläget 3+6 och det är för få honor. Jag sparade en extra drake för att jag ville få variation i färgerna på ällingarna, och hade inte fler honor. Efter denna avelssäsongen kommer jag att minska till 2 hanar.

Har man 2 hanar anser jag att man ska ha 4-8 honor, helst 6-8. Har man 3 hanar bör man ha 12-15 honor. Detta för att honorna inte ska bli alltför slitna när några av dem ruvar, och för att konkurrensen brukar innebära att hanarna parar sig mer. Å andra sidan får man en väldigt bra befruktning, vilket är bra ur avelssynpunkt, om man har flera hanar, så har man bara tillräckligt med plats till dem är det väldigt bra att ha en ganska stor grupp.

Har man tyngre och långsammare hönor, som inte snabbt flyger undan, riskerar man definitivt att ankdrakarna gör oönskade närmanden på hönorna, om det inte finns tillräckligt med honor. Är ytan stor, och hönsen relativt snabba, så kommer de undan, men ankdrakarna blir likväl sexuellt frustrerade när de har för få honor.

myskisar, kan du inte skaffa ett rejält antal myskhonor, de brukar vara billiga på höstkanten? Eller kläcka fram ällingar och behålla lagom antal honor?

Stort tack för ett informativt svar. Min tanke är att endast ha hanar utan honor. Den enda risk eller problem som kan uppstå är alltså att ankdrakarna kan göra oönskade närmanden på hönorna. Då kanske jag ska vänta och se hur det kommer att bli?

Visserligen är det inte bra om ankdrakarna blir sexuellt frustrerade, frågan är om dom kan leva med det. Som det ser ut nu har de aldrig träffat en hona och jag har inte sett några tecken på frustration. 

Vad tror du?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 22 maj-13 kl 14:53 »
Kanske kan det gå. Varför vill du ha bara hanar?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

myskisar

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 maj-13 kl 15:12 »
Kanske kan det gå. Varför vill du ha bara hanar?

Jag har dom bara för sällskap. Med honor så blir det lite mer arbete, dom lägger ägg lite här och där, kanske ligger och trycker under boden, ja du vet det blir mer av det mesta, även foder, ankskit och städning osv. Jag har kläckt mina hanar själv och vill inte göra mig av med någon, dom är alldeles för sociala, trevliga och snälla.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 22 maj-13 kl 15:14 »
Ok. För vill du bara inte ha ällingar, så går det ju att ha bara honor istället. Då får man massor av goda ägg.

myskisar

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 maj-13 kl 15:26 »
Ok. För vill du bara inte ha ällingar, så går det ju att ha bara honor istället. Då får man massor av goda ägg.

Dilemmat är att jag inte kan skiljas från mina drakar,
dom har blivit som en del av familjen.

Jag kan inte ha 10 honor, eller jag vill inte ha 10 honor helt enkelt.  Jag vill bara ha mina små söta drakar  :-[

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 22 maj-13 kl 15:28 »
Ja, då har du ju bestämt dig. Olika saker att hoppa upp på, buskar och små träd osv kan hjälpa till att skydda hönsen när de är ute tillsammans.

myskisar

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 maj-13 kl 16:15 »
Ja, då har du ju bestämt dig. Olika saker att hoppa upp på, buskar och små träd osv kan hjälpa till att skydda hönsen när de är ute tillsammans.

Ja, jag får pröva och se hur det fungerar. Jag ska fixa så hönorna har många och lättillgängliga gömställen,
stort tack för tips och konversion.

Mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

203 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser