Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snlälla, hjälp mig innan jag blir galen! (röda hönskvalster)  (läst 15555 gånger)

charlotte83

• -
Hej!

Förra året fick vi in röda hönskvalster i hönshuset, det verkligen myllrade av dom innan jag upptäckte vad det var.  :( Sen spenderade jag hela sommaren (och semestern) med att försöka bli av med dom.

Vi rengjorde bottenmaterialet dagligen. Sprayade Dermagall dagligen. Bytte alla redan och sittpinnar. Målade om flera gånger. Skurade med såpa flera gånger. Använde kalk och gud, jag kommer inte ens ihåg allt. Det var ett heltidsjobb.  :'(

Nu skulle vi ha kycklingar för första gången och Lillemor hade ruvat i 14 dagar. Idag klev hon av och vad ser jag? Det är fullt med nyckläckta små hönskvalsteröver hela äggen och redet. Jag är helt förstörd.

Äggen har legat utan höna hela dagen. Lillemor vill inte lägga sig igen. Hon har blivit blek så dom har nog sugit mkt blod och till slut har hon blivit så stressad/medtagen att hon lämnat ruvningen.

Nu undrar jag...
* Finns det ngn chans att äggen klarat sig?
*Ska jag lägga dom under en annan höna eller är det bara att ge upp kyckligdrömmarna nu när vi har kvalster och allt.
*HUR BLIR JAG AV MED HÖNSKVALSTREN  >:D Orkar inte spendera en sommar till med att bara städa hönshus. Har två små barn att ta hand om också och dessutom ett jobb tillråga på allt.  :-\

Tacksam för ALL hjälp!

erik_kalmar

• -

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Äggen kan ha en chans, skynda dig att lägga dem i under en värmelampa eller liknande tills vidare! "Kvalster-X" från länken ovan låter giftigt och fungerar säkert men det räcker ju tyvärr att ett enda kvalster överlever i någon springa så är de snart tillbaka igen fast de är ju färre under en period. Att byta bottenmaterial tror jag inte har någon större effekt då de sitter i springor och inte på golvet (även om det förstås kan finnas några där också), kvalsterfällor av wellpapp som bytes dagligen på sittpinnarna liksom någon sorts universalfett på kontaktytorna till pinnarna och runt öppningen till ruvbåsen, håller giftfritt nere antalet kvalster. Att byta ruvbås till lådor av plast (om de du har är svåra att rengöra helt från kvalster) kan göra en stor skillnad för ruvande hönor. och ha fett runt kanten. Att helt bli av med kvalstren tror jag bara man blir om man bygger nytt men så kommer det kanske någon vild fågel med kvalster och smittar ned det nya stället...

« Senast ändrad: 25 maj-13 kl 23:48 av Jenny på Björkkulla »
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
Köp Myrnix på Lantmännen eller så. Jag hade också stora problem med röda hönskvalster tills jag äntligen hittade medlet. Det är ogiftigt men man ska inte andas in det, använd munskydd när du sprider ut det. Jag skulle tömma hönshuset och dammsuga, sen myrnix på golvet under nytt strö. Täck alla springor, hörn och liknande krypin med ett tunt lager. Pinnen, där pinnen sitter i väggen, under bajsbrädan, där bajsbrädan sitter fast osv. Byt rede, kanske bättre med en plastback utan springor. Myrnix i botten, nytt hö eller vad du nu använder ovanpå. Man kan även damma in själva hönorna men det har inte jag gjort. De ska gärna ha lite av pulvret i sitt sandbad också.

Jag kan förstå ruvhönan. Jag har ingen aning om det kan gå, men om du skämmer bort henne med näringsrik mat idag och håller äggen varma kan du väl testa att lägga ägg och höna i det nya, kvalsterfria redet i kväll när alla gått och lagt sig. Är det mörkt blir hon kvar där och sen kanske hon kommer på under natten att hon vill fortsätta ruva i alla fall nu när det inte kliar längre.

Sen får du hålla koll och vid behov upprepa behandlingen, men här är de i det närmaste utrotade. Vilken skillnad det är.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
...de sitter i springor och inte på golvet...
Jodå de sitter under golvströet också i stora mängder om man har gott om dem.

charlotte83

• -
Tack för er hjälpsamhet!!

Tror inte äggen har klarat sig tyvärr för Lillemor har ine legat på dom på snart ett dygn och ingen annan heller.  Det blev kvalster istället för kycklingar  :(

Kvalster x verkar lite likt dermagall? Eller har jag fel? Wellpapp fällor körde vi mkt med förra sommaren, utan resultat tyvärr.
Blir lite intresserad av det där Myrnix... Kan hönorna andas in det då? Kan man äta äggen efter användning av det?

Tack igen!!

erik_kalmar

• -
Myrnix är ofarligt, består av fint stenmjöl

charlotte83

• -
Okej, tack!

Får bli det (Myrnix), alternativt kvalster x. 

Ush, jag är så ledsen, känns som hela sommaren är förstörd. :'(

Fattar inte att jag inte blev av med dom förra året. Köpte till och med en dammsug till hönshuset och dammsög varje dag. Hönsen blir ju också stressade av kvalstrena. Så antingen kan jag sanera hela sommaren (antagligen utan att bli av med dom) eller kommer hönsen att plågas och det går knappt gå in i hönshuset till slut.

Förlåt om jag neggar, men känner att bara vil ge upp  :-\

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
...känner att bara vil ge upp  :-\
Nej ge inte upp. Myrnix är inte giftigt, du kan äta äggen. Det torkar bara ut kvalstrena, för de pyttesmå partiklarna har vassa kanter och förstör deras "hud" (vad heter det på spindeldjur). Samma vassa kanter gör sig inte så bra i lungorna, det är därför du ska ha skydd och gärna skyddsglasögon när du sprider det, det dammar mycket och dammet är väldigt finkornigt. Sen när det värsta har lagt sig är det ju inte lika farligt längre. Det är väl inte optimalt för hönsen att andas in heller, men jag har i alla fall inte märkt något på mina. Jag är väldigt rädd om dem och ville inte använda gift och det här känns mycket bättre än att utsätta dem för kvalster.

charlotte83

• -
Vi har en kompost jag brukar slänga hönsströet på när jag byter, den ligger ca 7 meter från hönshuset. Tror ni kvalstren kan "gå tillbaka till hönsen" om jag lägger ströet där?

Förra året la jag allt i plastsäckar och körde till tippen för bränning dag ut och dag in...

lena70

• Gäst
Tyvärr har jag varken råd att ge dig eller ens egen erfarenhet av detta problem..Men det låter jättejobbigt, både för dig och dina höns!! Tråkigt med din ruvhöna..Du kan rådfråga SVA, om vad du ska göra. De har special utbildade vetrinärer på just fjäderfä. Gå till http://www.sva.se , gå till kontakt! Lycka till och hoppas allt ordnar sig.

shelale

• Västergötland
Jag hade innan massor mes röda kvalster! Sen köpte jag myrnix i höstas och sen dess har jag inte sett dem! Är supernöjd! jag har hällt det i redet och på sittpinnarna jag gör det med ungefär en månads mellanrum. har haft tre ruvande hönor nu och jag kollade hela tiden på dem och under dem om de hade kvalster. faktiskt hittade jag inte en enda!

charlotte83

• -
Tack för era tips, betyder otroligt mkt.

Känner lite hopp inför Myrnix nu, kommer köpa det på tisdag och sen är det krig! Är det ett pulver eller? Hur får man i så fall in det i horisontella springor? Har väldigt mkt springor i hönshuset (är en ombyggd gammal vedbod).

Var ute och lyste ruväggen innan idag och hittade faktiskt 2 (av 10) med blodådror och luftbubbla! :) La dom under Sotis och hoppas på det bästa!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Om du inte fick några kvalster i dina wellpappfällor kan det vara så att du har Nordiska hönskvalster. En typ av röda hönskvalster som lever på hönan och inte i skrymslen och vrår?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Du har ingen möjlighet att bygga ett litet provisoriskt hönshus, eller flera (lådor med dörr och betesbur) att ha hönsen i under sommaren. Så kan du jobba med hönshuset i lugn och ro och åtgärda det som behövs?

Jag skulle bada hönorna och sen låta dem flytta in i den/de nya sommarbostäderna  :)

Sen är det bara att låta dem flytta tillbaka igen till senhösten. På så sätt minskar man ju också parasittrycket runt hönsen.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
Markim verkar ha erfarenhet av krypen: Kryptider
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

charlotte83

• -
Ville bara tacka för tipsen jag fått!  ;D
Är mkt bättre nu. Ha kört med Myrnix och inte sett till några kvalster senaste tiden (:)

Kycklingarna klarade sig tyvärr inte. Kläckte ett av äggen av nyfikenhet igårkväll och där låg en helt färdig (död) liten kyckling. Gjorde mig väldigt ledsen.  :'(

Lagt ägg under en ny höna nu och hoppas det går bättre. Tack snälla Ni för alla era tips!

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
Vad bra att det hjälpte. Synd om kycklingarna, hoppas det går bättre denna gång. Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

191 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser