Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläckresultat  (läst 1674 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Kläckresultat
« skrivet: 28 maj-13 kl 19:47 »
Vill bara dela med mig av mina kläckerfarenheter. Jag har en hemmabyggd kläckare som fungerar helt korrekt. Ändå har jag tyckt att kläck i den varit seg liksom. Jag menar att kycklingarna varit långsamma att ta sig ur äggen och att många kycklingar dör under kläckdagarna. Men förra teori gick ut på att det kanske var för ljust i kläckaren då jag gärna vill kika in och därför haft lampa. :-[ Men nu tror jag vet vad som varit fel... Har precis ett kläck nu och kycklingarna poppar som popcorn! Jag struntade helt i att ställa in vattenskålar i den. Inte ens nu på slutet pga platsbrist  :-[ :-[ Så fort äggen började kläckas ökade luftfuktigheten från 27% till 64% nånting. Känns mycket bättre när de flesta kläcks inom ett dygn istället för att det dröjer tre dygn liksom. 
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Smajsan

• -
SV: Kläckresultat
« Svar #1 skrivet: 28 maj-13 kl 21:00 »
Det verkar ju vara en bra lösning  :D Så du "torr ruvade" äggen hela vägen?
Jag har tänkt tanken men inte vågat prova själv. Men om man tänker sig ett ägg under hönan, hur fuktigt är det där? vet du det? Och ökar fukten under en höna till över 80% luftfuktighet vid kläck?

Jag frågar för att jag är nyfiken på hur det igentligen är. Jag har ju hört några som berättat att dom inte tillför någon fukt under "ruvningen" utan bara vid kläck.Men är det så viktigt igentligen?
Frågvisa Smajsan.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 28 maj-13 kl 21:44 »
Våran kläckare ska vara klar i helgen och har stått på 50% fukt hela tiden ,Jag ska prova att inte höjja fukten sista dagarna så får vi se hur det går,Mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 28 maj-13 kl 23:16 »
Jag vet faktiskt inte hur det är under hönan men förrut har jag försökt hålla 40-50% under ruvning och över 70% vid kläck. Luftbubblorna varit ganska små. Kanske har det helt enkelt inte tillräckligt fukt passerat ut ur mina ägg.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

FM

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 29 maj-13 kl 12:06 »
Förutom mina 1-3 första kläck så har jag kört med "torruvning" fram till de 3 sista dagarna. Funkar super  :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 30 maj-13 kl 11:20 »
Jag har i princip alltid  alltid torr ruvat och då håller min kläckare 25-30% fuktighet. Jag sätter endast till extra fukt precis under kläck och det har alltid funkat fint. Skaffade mig fuktautomatik till mina kläckare i fjol som jag provade och hade då fukt efter tillverkarens rekommendationer (40-45%) under ruvningen. Det funkade inte alls lika bra så nu är jag tillbaka på att torr-ruva då det onekligen funkar bättre hos mig.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 30 maj-13 kl 13:28 »
Jag funderar på om det kanske beror på antalet ägg också? Ja jag kommer definitivt prova torruvning igen. :)

Jennim

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 31 maj-13 kl 23:26 »
Jag torruvar också men tillsätter inte heller vatten under själva kläckningen och det kommer mer kycklingar nu. Tror att tidigare de som var lite sena helt enkelt drunknade i äggen.
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och olika rashöns. Liten uppfödning av new zealand red kaniner. http://www.gillberga.n.nu/

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 01 jun-13 kl 11:19 »
Idag kom första hålslaget i kläckarn ,Den står på 50%fukt och nu hoppas jag det blir många kyklingar ;D
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Dela detta:

* Inloggade just nu

179 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser