Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  transport av ankor  (läst 1995 gånger)

ängesgården

• Dalarna
transport av ankor
« skrivet: 03 jun-13 kl 11:38 »
var in och tittade på fågel i Dalarna och angränsande län , då kom det upp en bild på löpankor på en lastbil, annonsen är från Köping, inte kan det väl vara lagligt att köra djuren så? gå in och titta får ni se och säg vad ni tycker 
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: transport av ankor
« Svar #1 skrivet: 03 jun-13 kl 12:05 »
Länk kanske?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ängesgården

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 03 jun-13 kl 12:35 »
 ;så hemma på datorer är jag inte  ;D, men gå in på dalarna och angränsande län på blocket och sök på fåglar, så har du hittat länken  ;D
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 03 jun-13 kl 12:40 »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ängesgården

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 03 jun-13 kl 12:50 »
nu har jag skickat ett mejl, ska bli spännande att se om han svarar :o

peppz

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 jun-13 kl 13:23 »
Jag ser inget olagligt i att transportera ällingar på ett flak under en press, däremot så har jag för mig att det finns bestämmelser om antal djur /ytenhet...
Skulle tro att han skulle få betydligt fler att överleva om han packade dom 20-30 st i burar eller lådor.  Vanliga pappkartonger kostar inte många kronor och fungerar utmärkt...
Men det kan ju röra sig om en kortare transport, det är olika regler beroende på sträcka och tid har jag för mig.
Kennel SweetCaileanz

peppz

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 jun-13 kl 13:24 »
Får man hålla gräsänder i fångenskap förresten?  Hade för mig att de räknades som vilda djur och därmed gick under 48-timmarsregeln ???
Kennel SweetCaileanz

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 03 jun-13 kl 13:52 »
Får man hålla gräsänder i fångenskap förresten?  Hade för mig att de räknades som vilda djur och därmed gick under 48-timmarsregeln ???
Om man ska ha gräsänder behöver man tillstånd och hägn som följer reglerna.

Rödskägg

• Småland
« Svar #8 skrivet: 03 jun-13 kl 15:37 »
Det är ju iaf inte de på bilden som säljs.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

ängesgården

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 03 jun-13 kl 16:04 »
fick svar på mitt mejl, transporten på den bilden var tydligen bara en kort sträcka på några min, annars hade han allt enligt reglerna, så man får väl vara nöjd,( fast reglerna är ju lite tokiga ibland) ::)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 03 jun-13 kl 16:05 »
fick svar på mitt mejl, transporten på den bilden var tydligen bara en kort sträcka på några min, annars hade han allt enligt reglerna, så man får väl vara nöjd,( fast reglerna är ju lite tokiga ibland) ::)
Hmm, så han hade tillstånd för att hålla gräsänder? Och godkända hägn? Och kollade han så att köparna hade tillstånd?

skogsbonne

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 03 jun-13 kl 21:09 »
Hur får man ihop 3000 st? han måste ha en 10000 ägg i kläckaren just nu då

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 03 jun-13 kl 21:24 »
Hmm, så han hade tillstånd för att hålla gräsänder? Och godkända hägn? Och kollade han så att köparna hade tillstånd?
Reglerna är krångliga, man får om jag inte missminner mig, köpa gräsänder om syftet är att släppa ut de snarast i sina marker. Men att hålla gräsänder krävs tillstånd.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ängesgården

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 07 jun-13 kl 13:29 »
vet inte hur jag fick till "löpankor" det står ju gräsand i annonsen ::), ja,ja jag läste väl utan glsögon kanske  ;D men eftersom han skrev att han hade allt godkänt så antar jag att han har tillstånd till att ha gräsänder, annars ser jag ingen skillnad när det gäller löp/mysk / eller någon annan ras, de får ju inte "packas" hursomhellst iallafall,

Dela detta:

* Inloggade just nu

214 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser