Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Underlig frukt  (läst 4092 gånger)

Vilverin

• Skåne
Underlig frukt
« skrivet: 04 jun-13 kl 12:21 »
Jag köpte lite frukt i en gårdsbutik utanför Linderöd igår och den trevliga damen som sålde frukterna åt mig förklarade att de var en korsning mellan... ja, problemet är alltså att jag glömt! Jag tror det var persika och något annat, som jag aldrig hört talas om förut, men jag är inte säker. Den ser i alla fall ut som en något tillplattad persika, och är mjuk och lite hårig precis som en sådan. Den smakar... gudomligt.

Jag lyckas inte infoga någon bild, men frukten är som sagt väldigt lik en vanlig persika, fast lite plattare. Den har samma färg som en persika. Om det hjälper... =S

Någon som har en idé? Ja har tyvärr inte vägarna förbi gårdsbutiken igen på ett bra tag!
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Underlig frukt
« Svar #1 skrivet: 05 jun-13 kl 11:45 »
Jag vet precis vad du menar för frukt! Men jag har också glömt vad den heter... ::) Den är fantastiskt god! Tyvärr inget man hittar i den vanliga mataffären.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 05 jun-13 kl 12:08 »
(Opublicerad)
SKUD-gruppen, 2010, Nya synonyma svenska namn för saturnuspersika Prunus persica f. compressa - platt persika, plattpersika och munkpersika, Nya svenska växtnamn
Kommentar:  Inlagt av B. Aldén. Ett flertal träffar på nätet visar att namnet platt persika eller någon gång plattpersika eller munkpersika används för det 2009 föreslagna svenska namnet saturnuspersika
> > till huvudreferens Nya svenska växtnamn
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Smajsan

• -
« Svar #3 skrivet: 05 jun-13 kl 14:04 »
Vi kallar dom för "diskus Persika" och dom är så otroligt goda  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Agda 61

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 jun-13 kl 10:50 »
Jag såg dom på torget härom dan, men vågade inte köpa. Dom såg lite missbildade ut, lite överkörda. Nästa gång ska jag köpa!  :D
Där vägen svänger och skog tar vid,
där står en stuga i enslig frid.

Wonderingsanna

• "Think and wonder, wonder and think." /dr Seuss
    • Halland
    • Wonderings
« Svar #5 skrivet: 07 aug-13 kl 00:51 »
Vi kallar dem "Plattiskor" och de är goooda. Här omkring finns de i många vanliga matbutiker + att de trevliga grönsakskilarna på torget säljer dem. De är lite fastare än vanliga persikor och har en liten smak åt ananashållet.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 07 aug-13 kl 01:00 »
Jag och en vän fick en varsin gratis av mannen på torget när vi frågade vad det var. Riktigt goda!!!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

125 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser