Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dikning  (läst 5751 gånger)

louise

• Gäst
Dikning
« skrivet: 11 feb-07 kl 09:47 »
Tror att jag måste dika ut mina åkrar. Nån som vet vad jag måste tänka på? Mest förvirrad är jag över vart vattnet ska ta vägen.  Det kommer ju bara rinna ut på grannens marker och det går ju inte. Och så behöver jag dränera runt huset och har tänkt leda ut det i en av mina åkrar som sluttar bra från huset. Men blir inte den åkern förstörd av allt vatten? Vart ska allt ta vägen?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Re:Dikning
« Svar #1 skrivet: 17 feb-07 kl 03:09 »
Tror att jag måste dika ut mina åkrar. Nån som vet vad jag måste tänka på? Mest förvirrad är jag över vart vattnet ska ta vägen.  Det kommer ju bara rinna ut på grannens marker och det går ju inte. Och så behöver jag dränera runt huset och har tänkt leda ut det i en av mina åkrar som sluttar bra från huset. Men blir inte den åkern förstörd av allt vatten? Vart ska allt ta vägen?

Man har vad jag vet någon sorts rätt till avlopp för dränering över annans mark. Men det bästa är väl om du kommer överens med grannen. Avloppsdiket är oftast ett öppet dike, men kan även vara ett större täckt dike. Om lutningen inte räcker till för att leda bort vattnet så har man problem. Det har jag på ett ställe jag odlar på.

Man brukar ha ett avledningsdike (?) i överkanten på åkern för att leda bort vatten som rinner till från annan mark som ligger högre upp. Avledningsdiket brukar vara ett öppet dike.  Det kan vara lämpligt att leda vattnet från tomten ned i ett sådant dike.

Lämpligt avstånd mellan parallella diken på en åker är i runda tal 10-20 meter, beroende på jordart och lutning. Lera kräver tätast dikning, medan lättare jord klarar sig med glesare. Ju större lutning desto mindre behov av dikning.

I gamla lantbruksläror står det ofta en hel del matnyttigt om dikning, även om tekniken förändrats en del. I nyare litteratur verkar det vara svårare att hitta bra beskrivningar.

Dikning, särskilt täckdikning, är ganska dyrt, men jag har inga prisuppgifter.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 feb-07 kl 11:00 »
Det låter lite omständigt att dra det över någon annans mark, då kan ju diket bli hur långt som helst.

Jag tänkte bara göra öppna diken och gräva för hand. Vissa blir mer som en å, det lutar inte alls där, och jag funderar på om man kanske inte behöver leda bort vattnet? Det kan stå där i "rännan".  Annan dränering lutar ner mot grannens slåttervall. Kanske man kan göra ytterligare ett dike mellan våra marker där vattnet kan samlas?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 17 feb-07 kl 11:23 »
Hur långt diket behöver vara beror på lutning, typ av mark etc. Normalt sett bör det gå till större dike, å, sjö eller möjligen sankmark av något slag.

Men det ryms inte mycket vatten i dikena! Om du har ett dike som är en meter djupt och det står en halv meter vatten i det, så dikar det bara till en halv meters djup. Vattenfyllda diken försumpar marken omkring sig.

Om marken av och till är försumpad så behövs cirka en meters dikningsdjup, gärna mer, för t ex köksväxter. Spannmål och vall kan klara sig med lite mindre. Om marken lutar så att vattnet rör sig i marken så klarar man sig troligen med mindre dikningsdjup.

Öppna diken som du beskriver det kan landskapsmässigt bli ganska tilltalande. Å andra sidan kan dikena bli tillhåll för sork. Därifrån gräver de sig in i dina odlingar.

Dock blir det troligen inte någon åker att köra traktor effektivt på med öppna diken, om det är i den skalan du odlar.

Om du gräver för hand har du rätt begränsad kapacitet. Men en fördel med öppna diken är att de kan byggas ut och fördjupas efterhand. Dock: om det är måttligt storlek på tomt och åker så kostar det nog inte så mycket att gräva diken med traktorgrävare. Och det går oerhört mycket snabbare. En dag jämfört med tio år? (Om du ska gräva efterhand.)

Anders

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 feb-07 kl 09:09 »
Hm...  det där med försumpning om det står vatten i diket verkar ju  inte bra. Men.. vatten från markerna som jag vill dränera rinner väl dit, och så blir det kanske lite sumpigt alldeles intill diket men torrt på åkern?  Det är förresten vall jag vill ha på markerna.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 18 feb-07 kl 09:56 »
För att kunna ge dig ytterligare råd skulle jag behöva fråga om ett antal detaljer, som t ex åkerns längd, bredd och lutning, hurdan åkern är idag, varför du anser att den behöver dikas, hurdan marken är där du tänker dig att diket ska sluta, dess höjd i förhållande till åkerns, vem den marken tillhör och kanske mer. Men jag är inte så säker på att det blir rätt ändå. Det är nog dags att du tar dit någon som kan dikning, som kan överblicka läget på plats och ge dig råd. T ex någon bonde i trakten, gärna någon äldre bonde med erfarenhet. (Har man bara varit bonde några år och övertagit en gård med bra dränering så kanske man inte vet.)

Lycka till
Anders

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 feb-07 kl 10:19 »
Jo, det är mycket att lära:) Ska höra med förre arrendatorn, han är nog den som känner markerna bäst.

Beskriver lite kort här så får vi se om det är till nån nytta. Området är en trekant, ca  120 m x 150 m x 200 m. Antar att det behöver dikas för att där växer en del tuvor som brukar komma på våta marker, kan inte vad växten heter. Det står en del pölar med vatten där också och jag tänkte att man lägger diket i närheten av pölarna. Lutning, i stort sett ingen.  Det är en platt sänka, öster om en backe som sluttar ner mot marken och jag tänker mig ett dike tvärs över åkern. Grannen har ett dike som slutar i mina marker, och jag tänkte att jag förlänger det diket, tvärsöver min åker.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 feb-07 kl 20:22 »
Nu har jag varit ute och tittat! Och grannens dike rinner inte in i min mark, det är tvärtom! Så om jag gör en förlängning rinner det bara ut i en färdig å som går hur långt som helst. En början!

Dela detta:

* Inloggade just nu

144 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser