Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  färgspruta som tål slamfärg osv  (läst 17321 gånger)

MickeN

• Jämtland
färgspruta som tål slamfärg osv
« skrivet: 06 jun-13 kl 23:58 »
Hej! vet ni om någon färgspruta som tål slamfärg te.x falu röd? kan ni isf skicka en länk om ni vet om något.

mvh Micke

Leifem

• Gäst
SV: färgspruta som tål slamfärg osv
« Svar #1 skrivet: 07 jun-13 kl 02:01 »
En "oljeduschspruta" borde funka fint. Har inställbart munstycke så man kan spruta vatten o diesel såväl olja.
(Biltemas är helt ok)
På "sugröret" som går ner i behållaren (c:a en liter) kopplade jag ett par meter slang, som sen fick gå direkt ner i större dunk..
Dock kräver den ganska mycket luft för att tjockare vätskor skall komma mer som en dimma..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #2 skrivet: 07 jun-13 kl 03:18 »
http://www.jula.se/search-result/?q=textur%20f%C3%A4rgspruta

Liknande de färgsprutor som vi har på mitt jobb så att jag misstänker att detta är medicinen för bästa resultat:
Sprutan kräver nog rätt så mycket i luftflöde..
Kan vara klokt om du spär  vanlig falu röd 25% med vatten (precis samma recept med annan slamfärg).
Fyll halva sprutan vilket räcker till 3- 4 minuter målning, sedan kopplar du ur och låter kompressorn fylla tanken igen medan du fyller på mer färg. -Man måste som med all slamfärg måla två varv,högt tryck, bra handlag och bra underlag fungerar sprutmålning utmärkt. OCH måla i två omgångar med torkning emellan, vilket man ska göra även med pensel.
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 07 jun-13 kl 07:05 »
Om du ska måla hus bör du ha en pumpfärgspruta som suger ur en 20-litershink, annars blir det drygt.  Slamfärg sliter mycket på munstyckena i sprutan då den innehåller "sand".  Tror det finns varianter med keramiska munstycken som håller bättre.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

linnekman

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 24 jun-13 kl 07:11 »
Nordpost har en "kalkspruta" som med fördel kan användas till rödfärg! Jag har den själv och är MYCKET nöjd!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

120 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser