Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bågväxthus  (läst 1821 gånger)

DevilDoll

• Gäst
Bågväxthus
« skrivet: 08 jun-13 kl 21:50 »
Något jag saknade nu i våras när jag skulle sätta upp ett 270 m2 bågväxthus, var bilder på hur man sätter upp just ett bågväxthus. Jag har inte tagit jättedetaljerade bilder, men på det stora hela framgår processen. Tänkte att de kanske kan vara till nytta för någon här, nu eller i framtiden. Jag köpte mitt växthus från Bredegården, beställde ett med enbart fackverksbågar, då läget är bra blåsigt. Har ni frågor så fråga på.
Om jag är i fel kategori så flytta gärna mitt inlägg!

Huset är nu uppe och fullt av växande tomatplantor! Bilderna finns på länken nedan:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.511982048850645.1073741826.157480714300782&type=1&l=01d80e792f

Henrik Uddemar

• Gotland
SV: Bågväxthus
« Svar #1 skrivet: 08 jun-13 kl 22:17 »
Blev nyfiken på vad du ska göra med alla tomater.
Har du egen försäljning eller ska du leverera till butik?
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

DevilDoll

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jun-13 kl 22:31 »
Jag säljer direkt till konsument genom torghandel och med början i juli också genom gårdsförsäljning.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #3 skrivet: 08 jun-13 kl 22:34 »
Riktigt trevligt, dock inget för mig just nu men ser absolut intressant ut.
helt klart något att tänka på i framtiden..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 08 jun-13 kl 22:38 »
Roligt och spännande!
Vad odlar du mer?
Är det enbart tomater i växthuset?
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

DevilDoll

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 jun-13 kl 23:28 »
I huvudsak tomater.
Har drygt 1/2 hektar frilandsodling också.
Det finns mer info på hemsida och Facebooksida Solträdgårdar.

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #6 skrivet: 09 jun-13 kl 06:27 »
Oj, det här var ju jättespännande! Tack för superfina bilder! Det är precis ett sådant växthus vi har tänkt sätta upp till hösten. Är ni nöjda? Var det krångligt att få upp det? Vi har satt upp ett litet bågväxthus på 40 kvm, och tyckte det var lite meckigt, inte alltid helt lätt att förstå vilka delar som skulle vara vart.

Ett problem vi funderar på är snön. På vårt lilla växthus måste vi borsta bort snön så fort det snöat, vilket är ok på ett växthus om inte är högre än 2 meter. Men hur får man bort snön på ett så stort?

Nu blir jag så sugen på att sätta igång..... Tusen tack för underbar inspiration!
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

DevilDoll

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 jun-13 kl 14:53 »
Vi satte upp det nu i vår så någon vinter har det inte varit med om ännu. Snön glider förhoppningsvis ner och lägger sig vid sidan. Därifrån avlägsnas den med hästdragen snöslunga eller snöskrapa. Men vi får se hur det funkar i praktiken. Företaget jag köpte det av sa att det är viktigt att det är fritt runt omkring så man lätt kan röja bort snö som samlats efterhand.

Än så länge är jag nöjd. Håller på att lära mig ventilationen, så jag får en lagom temp. Lite krångligt att sätta upp var det, men ni har ju gjort det en gång förut och principen lär vara densamma. Vi hade hjälp av en vän som har ett likadant själv. Men instruktionerna från företaget lämnade mycket att önska, tyvärr. Det mesta löser man efterhand genom att spänna huvudet. :-)
« Senast ändrad: 09 jun-13 kl 14:58 av DevilDoll »

Palindrom

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 24 jun-13 kl 11:16 »
ett sånt växthus vill man ju ha! vad ligger det på i pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

143 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser