Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppen Kenneth har blivit tjurig..  (läst 816 gånger)

pålandet

• Småland
Tuppen Kenneth har blivit tjurig..
« skrivet: 09 jun-13 kl 19:33 »
Har sedan igår blivit med tupp,höna och två kycklingar.Rasen är Brahma.
I går när vi fick hem dom var Kenneth lugnet själv.Gick runt och sprätte,gjorde sig hemmastadd och ett evigt försök att uppvakta den enda hönan.
I dag har det gått jättebra och jag har kunnat gå in och plocka och städa lite utan problem.Nu på em/kvällen var jag inne och plockade det första ägget och även då utan problem.Men nu på kvällen så skulle jag gå in och stänga till rastgården och då tycke Kenneth att det var läge att försöka anfalla mig.
Varför tror ni han gjorde det?
Har han fått nog av mig eller behöver han fler hönor?Känner han sig hotad eller ville han bara hävda sitt revir?

peppz

• Västergötland
SV: Tuppen Kenneth har blivit tjurig..
« Svar #1 skrivet: 09 jun-13 kl 21:03 »
det kan vara mycket... kanske är han en sån tupp som var lite spak av flytten igår men idag bekänner färg, eller så upplevde han dig som någon sorts hot, eller så är det bara för att han inte känner dig ännu eller så försvarade han familjen...  orsakerna kan vara hur många som helst nästan..
Tuppar kan bli agressiva av trauman, som tex en flytt, eller att man tvingas hantera dem...  eller snarare aggressiviteten kan triggas igång av trauman, den finns där under ytan på alla tuppar, det är därför det blev så populärt med tuppslagsmål, det är lika lätt att hetsa två tuppar mot varandra som tex två hundar...

Låt honom inte skrämma dig, utan stå lugnt kvar när han kommer flygande...  (ha gärna rejäla byxor, det känns när dom sparkas.) så att han inte får för sig att han kan jaga ut dig ur hönsgården men försök inte skrämma undan eller tillrättavisa honom. Att du kommer ska vara något POSITIVT.
Ett bra knep för det är att inte ha mat inne hos dom utan du har mat med dig när du kommer, då blir du snabbt poppis.  kom bara ihåg att inte ge mer än att dom äter upp och är hungriga igen innan du kommer nästa gång.

Sen är frågan, gör det något om tuppen är aggressiv?  Man läser ibland rubriker i tidningar som "bonde ihjälstångad av tjur" eller "barn avled efter hundattak"  men hur ofta ser man rubriken "alternatiare dödad av galen tupp"???

Själv ser jag det som något bra om tuppen visar humör...  hans uppgift är till 1% att hålla ordning på hönsen, 1%att befrukta äggen och 98% hålla vakt och försvara sin familj...
Kommer det en hungrig katt och vill plocka kycklingar eller om räven kommer förbi och vill få sig ett skrovmål är det minsann aldrig nån som har något emot ifall tuppen går till anfall :)

Men tycker du det är ett probelm så är det bästa sättet att nacka honom, det finns många sätt att hantera en ilsk tupp så att han inte är ett problem och det finns många sätt att påverka beteendet i positiv eller negativ riktning, men lika trevlig som en ifrån grunden icke agressiv tupp blir han aldrig.
« Senast ändrad: 09 jun-13 kl 22:38 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

pålandet

• Småland
« Svar #2 skrivet: 09 jun-13 kl 21:54 »
Så himla logiskt allt blev när jag fick det förklarat på ett bra sätt.
Ska börja med matknepet och funkar inte det så får vi vi helt enkelt trilskas på som ett strävsamt gammal par  ;)

Smajsan

• -
« Svar #3 skrivet: 09 jun-13 kl 22:55 »
Mutor och små godbitar till bara tuppen  :) Det brukar gillas och kan funka som vänlighets inbjudan.

jag brukar ta upp tuppen och sedan går vi till foder rummet och han får en eget mellanmål av någon favorit mat.
Hoppas ni finner varandra tillslut. Han har ju inte bott hos dig så länge än, tror det löser sig när han blir lite mer hemma.
Lycka till  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

pålandet

• Småland
« Svar #4 skrivet: 11 jun-13 kl 13:31 »
Detta med mat och mutor har funkat toppen.
Kenneth och jag har sakta men säkert börjat bygga på en bra relation.
Nu känner han igen min röst och kommer när jag ropar  :)

Nina W

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 11 jun-13 kl 15:18 »
Ja, det är ju som de gamla brukar säga, att vägen till mannens hjärta går igenom magen. Tydligen gäller det tuppar också ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

220 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser