Hejsan!
Jag har en Afrikansk dvärgget som jag övertog i April (tror jag..) Enligt tidigare ägaren hade hon gått med får hela vintern, och som jag förstod det hade hon varit enda geten.
Hon går lös på våran gård och går in och ut ur hästhagen till sina hästkompisar som hon behagar, det funkar jättebra och hon visar inga tendenser att vilja rymma. MEN, häromdagen stod hon och bräkte jättehögt, vilket hon normalt annars inte gör - hon är väldigt tyst av sig. Lade märke till det men tänkte inte så mycket på det, förrän några timmar senare då hon börjar gå ifrån gården gång på gång, samtidigt som hon tittade nervöst omkring sig och bräkte jättehögt. Jag lyckades få tillbaka henne ner på gården till en början, men hon vägrade låta sig fångas för att stängas in, hon ville ute ens ha hästpellets vilket hon annars är helt tokig i. När jag gick bakom henne såg jag hur det rann någon sorts flytning ur henne då hon bräkte, det kom ganska mycket och den var gul/vitaktig, hon blev brydd själv vad det var och nosade bak mot rumpan. Sedan stack hon iväg en gång till och denna gången lyckades jag inte få tillbaka henne hem, men jag följde med henne en bra bit, hon gick liksom och letade, bräkte och kollade omkring sig hela tiden. Men då hon stack upp på elljusspåret och sprang längre och längre in i skogen vart jag tvungen att gå hem, hade lämnat 4 barn ensamma. Antog att hon skulle komma tillbaka hem snart.
Det gjorde hon också, det dröjde inte mer än tio minuter ungefär så kom hon springandes. Hon sprang då och lade sig på sin favoritplats direkt, och verkade genast mycket lugnare.
Jag antog att detta beteende berodde på brunst (har inte upplevt att hon brunstat innan, men efter lite googlande och mina egna erfarenheter av hästarna ((inte alls samma, men ändå)) antog jag att hon var brunstig) och tänkte inte mer på det. Men nu har vi märkt att hon har lite blod vid slidan och på svansen, ser även små blodfläckar där hon brukar ligga. Även spenarna är större, åtminstone längre. Men det var dem redan samma dag hon var sådär konstig.. Ser inget förstorat juver.
SÅ till frågan:
Blöder getter vid brunst, likt hundar som löper? Eller är det något annat? OM hon nu mot förmodan var dräktig, skulle hon verkligen ha gått av gården för att killa, och sedan gå hem och inte försöka leta upp den eventuella killingen igen? Jag lade inte märke till något blod i rumpan på henne då hon kom hem efter sin utflykt..
Eller ÄR hon dräktig och tänker killa närsomhelst?
Jag har ingen tidigare erfarenhet av getter, och är lite brydd över vad hon har för sig, någon med mer erfarenhet som kan hjälpa mig?