Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktig eller brunstig?  (läst 2863 gånger)

EllenorS

• Medelpad
Dräktig eller brunstig?
« skrivet: 10 jun-13 kl 21:38 »
Hejsan!
Jag har en Afrikansk dvärgget som jag övertog i April (tror jag..) Enligt tidigare ägaren hade hon gått med får hela vintern, och som jag förstod det hade hon varit enda geten.

Hon går lös på våran gård och går in och ut ur hästhagen till sina hästkompisar som hon behagar, det funkar jättebra och hon visar inga tendenser att vilja rymma. MEN, häromdagen stod hon och bräkte jättehögt, vilket hon normalt annars inte gör - hon är väldigt tyst av sig. Lade märke till det men tänkte inte så mycket på det, förrän några timmar senare då hon börjar gå ifrån gården gång på gång, samtidigt som hon tittade nervöst omkring sig och bräkte jättehögt. Jag lyckades få tillbaka henne ner på gården till en början, men hon vägrade låta sig fångas för att stängas in, hon ville ute ens ha hästpellets vilket hon annars är helt tokig i. När jag gick bakom henne såg jag hur det rann någon sorts flytning ur henne då hon bräkte, det kom ganska mycket och den var gul/vitaktig, hon blev brydd själv vad det var och nosade bak mot rumpan. Sedan stack hon iväg en gång till och denna gången lyckades jag inte få tillbaka henne hem, men jag följde med henne en bra bit, hon gick liksom och letade, bräkte och kollade omkring sig hela tiden. Men då hon stack upp på elljusspåret och sprang längre och längre in i skogen vart jag tvungen att gå hem, hade lämnat 4 barn ensamma. Antog att hon skulle komma tillbaka hem snart.

Det gjorde hon också, det dröjde inte mer än tio minuter ungefär så kom hon springandes. Hon sprang då och lade sig på sin favoritplats direkt, och verkade genast mycket lugnare.

Jag antog att detta beteende berodde på brunst (har inte upplevt att hon brunstat innan, men efter lite googlande och mina egna erfarenheter av hästarna ((inte alls samma, men ändå)) antog jag att hon var brunstig) och tänkte inte mer på det. Men nu har vi märkt att hon har lite blod vid slidan och på svansen, ser även små blodfläckar där hon brukar ligga. Även spenarna är större, åtminstone längre. Men det var dem redan samma dag hon var sådär konstig.. Ser inget förstorat juver.

SÅ till frågan:
Blöder getter vid brunst, likt hundar som löper? Eller är det något annat? OM hon nu mot förmodan var dräktig, skulle hon verkligen ha gått av gården för att killa, och sedan gå hem och inte försöka leta upp den eventuella killingen igen? Jag lade inte märke till något blod i rumpan på henne då hon kom hem efter sin utflykt..
Eller ÄR hon dräktig och tänker killa närsomhelst?
Jag har ingen tidigare erfarenhet av getter, och är lite brydd över vad hon har för sig, någon med mer erfarenhet som kan hjälpa mig?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dräktig eller brunstig?
« Svar #1 skrivet: 10 jun-13 kl 23:32 »
Nej, getter blöder inte vid brunst.  Beteendet låter mera som födande i så fall, och det förekommer, om än inte särskilt vanligt, att förstförderskor blir så chockade av förlossningen, särskilt om den är svår, att de inte bryr sig om killingen.  Men en förlossning på 10 minuter?  Aldrig någonsin hört!

Du tog inte händelsevis något foto på flytning, juver eller något?  Det skulle underlätta för oss att hjälpa dig att gissa.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

EllenorS

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 11 jun-13 kl 13:39 »
Tyvärr inga bilder, var ut och försökte nu, men hon hade inga planer på att stå stilla.
Blodet har dock stannat av, och man ser endast lite intorkat i svansen nu.

Flytningen var ganska kraftig, både till konsistensen och mängden, den var ljust gul/vit och det kom i två omgångar när hon bräkte.

Men hon är ingen förstföderska, och jag tycker att hon skulle velat lägga sig ner eller så om det var killa hon tänkte göra, men hon visste inte vad hon skulle ta sig till, sprang bara runt runt och iväg. Jag följde henne som sagt en bra bit, och har svårt att tro att hon han killa på den korta stunden hon blev ensam, finner det också relativt orimligt att hon bara skulle strunta i den sedan. Men jag är som sagt ny på detta med att ha get, så jag vet inte :/

Finns det något sätt jag skulle kunna känna på henne om hon varit dräktig? Läste något om ligamenten, men det blir nog för svårt eftersom jag inte har något att jämföra med.

Kan det vara något annat? Typ urinvägsinfektion eller något sånt?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 13 jun-13 kl 00:50 »
Kastning?  Det finns ju ett äckligt läskigt virus från Schmellenberg numera.

En tydlig teckning på ligamenten hittar du efter en stunds letande på FiasCo Farms informativa hemsida.

Om du vill att hon ska stå still en stund, så prova med Korsord För Getter:
Rymlig balja eller hink
Minst halvfull med hö eller gräs
Överst lite gott kraftfoder, som får trilla ner mellan höstråna.
Medan geten koncentrerar sig på att leta godis mellan höstrån kan du passa på att göra sådant som hon ogillar lite grand.  Om hon ogillar det mycket, så springer hon iväg ändå!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 14 jun-13 kl 13:42 »
Livmoderinflammation? Det kan ju ge blodflytningar på andra djurslag, åtminstone. Hur mår geten nu? Feber? Allmäntillstånd? Matlust?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

EllenorS

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 15 jun-13 kl 17:13 »
Hon mår precis som vanligt nu, allt annat verkade ju precis som brunst, och hon var nervös under en par dagar ungefär.. Tycker att det borde ha varit brunst, kanske hon är unik som blöder ;)

Janne på Näset

• -
« Svar #6 skrivet: 16 jun-13 kl 09:40 »
Normalt brunstar de med ca 3 veckors intervall så du får hålla utkik och se vad som händer då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

118 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser