Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga om altandörr. Fuktproblem.  (läst 1483 gånger)

Erik G

• Södermanland
Bygga om altandörr. Fuktproblem.
« skrivet: 11 jun-13 kl 20:27 »
Har kopplad altandörr med fönster i nedre spegeln. Tänkte tillfälligt bygga över rutan med spontad panel både på in- och utsida för att barn inte ska springa igenom rutan. Planen är att lägga isolering mot rutan för att fylla upp till panelen eftersom jag ändå har lite över. Det rör sig om en centimeter eller två.
Kan det bli fuktproblem mellan rutorna? Täta eller inte täta?

malarmaster

• Småland
SV: Bygga om altandörr. Fuktproblem.
« Svar #1 skrivet: 12 jun-13 kl 07:06 »
inte täta. troligen är det en luftning mellan dörrhalvorna (det är det vanligaste)om du har en ruta i vardera dörrhalvan.
tätningslist sitter i karm o tätar mot innerdörren o luftspalt finns mot ytterdörren.
tätar du emellan riskerar du kondens.den centimetern isolering du får plats med gör varken från eller till utan lär bara lagra kondensvatten. skillnad kan det göra om du tar bort bägge glasen (panel på ut o insida istället) tätar mellan dörrhalvorna på nederdelen(förutsätter att du behåller rutan i överdelen) samt fyller upp tomrummet med isolering.glöm dock inte kondensspärr på insidan. då bör det fungera som ett stycke dåligt isolerad vägg istället. ulf

Erik G

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 12 jun-13 kl 20:29 »
Tack!
Vet inte riktigt varför jag sätter isoleringen där. Det känns bra att fylla ut. Ljuddämpning av det värsta trummandet kanske.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 jun-13 kl 21:09 »
Varför inte sätta plexiglas eller sätta platsfolie på ?

Erik G

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 19 jun-13 kl 13:07 »
Har inte tänkt på det. Kanske plexi. Är det ftalater och bisfenoler i det? Har ingen lust att min son står och slickar på sånt snusk.

Dela detta:

* Inloggade just nu

214 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser