Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fungerar en strypventil?  (läst 7981 gånger)

Remma-Rambo

Hur fungerar en strypventil?
« skrivet: 12 feb-07 kl 10:36 »
Går det att snåla in på vattenförbrukningen i ett bostadsrättshus genom att montera in en strypventil i vattentillförseln?

Om jag fattat det hela rätt så fungerar en strypventil så att trycket i ledningarna sjunker om det är många i huset som spolar vatten samtidigt?

Det kommer alltså vatten men med lägre tryck än normalt.

Därmed sparar bostadsrättsföreningen pengar utan att medlemmarna är riktigt medvetna om det.

Hönsmamman

• Södermanland
Re:Hur fungerar en strypventil?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-07 kl 20:51 »
Det borde vara flera strypare annars så märks det bara när alla använder vattnet.om det bara är en som spolar så räcker trycket till ändå och det går åt samma mängd vatten som utan stryp.Mvh Anders

eka

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 13 feb-07 kl 21:46 »
Förlåt men jag tycker det hela verkar skumt ??? Har du hört detta av någon?

En toalett fyller tills den blir full
En diskmaskin / tvättmaskin likaså.
Diskhon fyller man tills man är nöjd.

Enda platsen jag kan se en vinst är i duchen och där gör ett specialmunstycke som sänker vattenförbrukningen större nytta. Annars durschar man längre och är surare. Jag vet för vi hade problem med rören i ett hus jag bodde i.

Du blandar inte ihop detta med en blandventil som sänker varmvatten till en stabil nivå?

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #3 skrivet: 16 mar-07 kl 11:41 »
Hej!

Vad är det du är ute efter egentligen?
Spara vatten är jo bra, men om det innebär att du spolar mindre i toan, så är risken överhängande att rören sätter igen sig, och då kostar det.
Sätter du in en strypventil, så minskar flödet men inte trycket, i alla fall inte direkt utan som du skriver enbart när det är många som använder vatten samtidigt.
Men om det tar längre tid för att fylla en balja, så blir antagligen hyresgästerna missnöjda, och det är väl inte eftersträvansvärt (h)eller.
Och att gå bakom ryggen hos folk är aldrig särskild lyckat.

Mitt förslag: spola tanken

Dela detta:

* Inloggade just nu

128 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser