Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flera tuppar ihop?  (läst 2467 gånger)

pålandet

• Småland
Flera tuppar ihop?
« skrivet: 17 jun-13 kl 09:26 »
Köpte två brahma-kycklingar i tron om att det var två hönor.Nu har det visat sig att den ena är en tupp.Då vi redan har en vuxen brahmatupp förmodar jag att det blir ohållbart i längden att behålla Einar?!
Eller finns det någon som har lyckats ha fler än en tupp och hur mycket höns bör man isf ha för att hålla dom sysselsatta?
Läste nånstans att man bör ha tre tuppar för att undvika bråk..stämmer det?
Helst vill jag ju inte göra mig av med honom då han är så mysig  :-\

peppz

• Västergötland
SV: Flera tuppar ihop?
« Svar #1 skrivet: 17 jun-13 kl 10:01 »
Jag har två tuppar.
Man kan alltid behöva en extra... 
Och det är inga problem dem emellan, visst utmanar dom varandra ibland, hoppar och dansar och sånar sig, men dom går alltid tillsammans, sitter brevid varandra på samma pinne och sover och hjälps åt att hålla styr på hönsen...
Den stora nackdelen är att det bli slitigere för en liten grupp höns med två tuppar istället för en, jag skulle ju ha tre öns tänkte jag.. men när jag kom fram till att jag vill ha två tuppar så ökade jag upp till 8 höns istället och det var bättre, så hade dom "full syselsättning" och hade inte längre tid att valla någon höna för hårt dagarna i ända...
Men sen blev det som det blev, som det gärna blir... nu har jag 28 höns till två tuppar  ;D
Kennel SweetCaileanz

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 17 jun-13 kl 10:26 »
Hej! om Einar är introducerad i flocken som liten så går det nog bra. De kan bli lite små gnabb när ungtuppen blir könsmogen och "stor tuppen " ska visa att det är JAG som bestämmer men inget våldsamt bara lite markering och små jagande som går över snabbt om det bli överhuvud taget.
Ja hur många hönor... det är så olika.  Hade en höna med 4 tuppar ett tag här och det funkade bra, inte optimalt på ngt vis men under tiden som de väntade på nya hem. Men har man 7 hönor och uppåt så är det inga problem med två tuppar.
Lycka till!

pålandet

• Småland
« Svar #3 skrivet: 17 jun-13 kl 12:58 »
Just nu har vi 6 hönor + en på tillväxt.
Skulle vilja utöka med två till för att sedan ev ta kycklingar.
Men då tror ni det kan funka med två tuppar och låt oss säga mellan 7-10 hönor i framtiden?!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 17 jun-13 kl 16:00 »
Nu är väl just brahma-tuppar en ras som kan slita rejält på hönorna.  Då kan man sätta hönssadlar på dem,  ja, kanske tillochmed kalkonsadlar om de är riktigt stora.  Det finns någon som annonserar sådant här.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 19 jun-13 kl 08:21 »
Jag har 2 Brahmagrupper, båda  med 2 Brahmatuppar och 3 hönor. Inget slagsmål, inga slitna nakna hönor (ok en är lite "rufsig" i fjädrdrna på ryggen) och bra befruktning. Nu hade det varit bättre med fler hönor men det hoppas jag att det blir till nästa år. I år får jag hålla tillgodo med det som finns ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #6 skrivet: 22 jun-13 kl 21:24 »
har 3 tuppar. fast två är ganska unga en och den ena har precis börjat gala. men jag har 37-38 hönor jag :)
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

lena70

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 jun-13 kl 21:32 »
Det där tror jag inte blir några större problem med.. ;D
Behåll du din unga tupp!!! ;D
PS Har själv mycket tuppar!! o:)

Nina W

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 22 jun-13 kl 22:29 »
Oftast brukar det visst gå bra säger dom så jag tog risken. I höstas köpte jag tre nya höns och en ny ungtupp. Då var jag uppe i åtta höns och två tuppar. Gick bra tills Halvard ungsprätt blivit fullvuxen - då besegrade han tyvärr gamle Mats. I början verkade det gå bra, Mats aktade sig och husvagnen dom bor i har några gömställen. Men en dag låg han död, hackad i nackroten. Så tyvärr, då var det försent. Han var 6-7 år gammal och inte längre i sin krafts dagar och dessutom lite mindre än den nye. Tror det funkar bäst med två jämngamla.

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 23 jun-13 kl 10:01 »
Kan bara hålla med övriga. Har själv två ungtuppar på året nu (en sussex, Klara Kluck som blev en Karl-Alfred  ;D samt en faverolle-kille), som går med Henning, två-årig brahmatupp. De unga kaxar sig lite med varandra men Henning behöver bara ta ett steg emot dem så viker de av. De två unga sitter o sover bredvid varandra på pinnen på nätterna. Sju hönor på de tre killarna, borde kanske vara några fler men har några sussexkycklingar på tillväxt. Verkar dock bara vara 1 höna av 4...  :-\
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Dela detta:

* Inloggade just nu

187 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser