Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myrnix mot hönskvalster  (läst 7706 gånger)

rosita51

• Skåne
Myrnix mot hönskvalster
« skrivet: 17 jun-13 kl 21:04 »
Upptäckte, vad jag tror, röda hönskvalster under gödselbrädan idag.  :o  Vågar jag använda myrnix i ett ruvrede? Får förhoppningsvis kycklingar i midsommar och är nu orolig att pulvret kan skada nykläckta kycklingar.
MVH Rosita zon 1

MagnusL

• Skåne
SV: Myrnix mot hönskvalster
« Svar #1 skrivet: 17 jun-13 kl 21:19 »
Som det skrivits innan på flera trådar, det är bara ett stendamm som är helt ofarligt för allt utom insekter (leddjur rättare sagt, typ kvalster, spindlar skalbaggar etc). Så länge du inte andas in ordentligt av dammet ska det vara lugnt.
Kör det i redet och i alla hörn och springor i hönshuset, i kattens liggplats och på golvet i skafferiet....
Jag använder det inte som behandlande i hönshuset utan som förebyggande :)
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 jun-13 kl 21:25 »
Tack för snabbt svar! Det var just det att det inte är bra att inandas, som fick mig att bli lite orolig för kycklingar...
Jag ska också använda myrnix i förebyggande syfte, men nu upptäckte jag att det redan finns kvalster, så jag hoppas att de försvinner.
MVH Rosita zon 1

MagnusL

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 jun-13 kl 21:31 »
Angående inandningen så är det nog mer för långlivade djur som oss (som inte vill ha stenlunga). Risken att en av dina hönor får det är nog försvinnande liten

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 17 jun-13 kl 21:47 »
Tror du inte att det kan vara farligt för små kycklingfötter? Läste att det innehåller pyttesmå, sylvassa kristaller som fäster på insekter och torkar ut dem...
MVH Rosita zon 1

MagnusL

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 jun-13 kl 22:53 »
Inte en chans. Kristallerna funkar genom att dom fastnar mellan springorna i chitinskalet hos leddjur och helt enkelt torkar ut dom då det förstör vävnaden där (tex lederna mellan kropps-skal och ben).
Det är att jämföra med om kycklingen skulle vada i centimeterstora vassa glasstickor.

rosita51

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 18 jun-13 kl 05:55 »
Tack, nu känner jag mig lugn!  :)
MVH Rosita zon 1

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #7 skrivet: 26 jun-13 kl 11:02 »
Hjälper det mot loppor också?
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

MagnusL

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 jun-13 kl 11:53 »
Det bör funka på alla insektsliknande kryp som har exoskelett (skal) som går i dammet.

Jag har det mot myror på skafferigolvet, i kattens ligglåda i kall-hallen och överallt i hönshuset (vid varje städning och alltid i värpredena). Ser ingen orsak till att inte ha det och vill inte behöva använda gift.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 11 jan-15 kl 20:30 »
Det stod att Myrnix är farligt att få i ögonen. Kan jag ta Myrnix på hönor utan att oroa mig att de får det i ögonen? Tänkte dutta under vingarna mot kvalster.

För övrigt tycker jag att den här är intressant: http://www.shagbarkbantams.com/de.htm
« Senast ändrad: 11 jan-15 kl 20:50 av Henrik Penrik Filivilivenrik »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

105 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser