Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillverka egen foderdeg  (läst 6368 gånger)

MrBridgeflax

• Västergötland
Tillverka egen foderdeg
« skrivet: 20 jun-13 kl 09:28 »
Hur gör jag enklast för att tillverka egen foderdeg?

Jag har kvar honung från förra året som är lite lös som jag tänkte använda. Ska jag bara blanda den med florsocker till lämplig konsistens (vad är det förresten?) och sedan mata direkt i kupan (i mjölkkartong, plastpåse eller hur?) eller finns det annat jag måste tänka på?

Olllle

• Skåne
SV: Tillverka egen foderdeg
« Svar #1 skrivet: 20 jun-13 kl 20:58 »
Hur gör jag enklast för att tillverka egen foderdeg?

Jag har kvar honung från förra året som är lite lös som jag tänkte använda. Ska jag bara blanda den med florsocker till lämplig konsistens (vad är det förresten?) och sedan mata direkt i kupan (i mjölkkartong, plastpåse eller hur?) eller finns det annat jag måste tänka på?

Jag har tänkt på samma sak. jag tror man skall skilja på " foderdeg" och pollenersättare. Vilken effekt vill du ha när du ger bina din egentillverkade foderdeg ?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Tillverka egen foderdeg
« Svar #2 skrivet: 20 jun-13 kl 23:46 »
Generellt ska man vara försiktig med fodring med honung eftersom det lätt kan sprida amerikansk yngelröta. Har man mer än ett bisamhälle skulle jag avråda från det.

Men ingen regel utan undantag. När man fodrar parningskupor så finns det inget yngel i dem och därför kan de inte bli smittade. Då räcker det att knåda ihop florsocker och honung.

Till fodring av vanliga bisamhällen tycker jag man ska ha foderdeg gjord utan honung.

Foderdeg finns i två varianter, pollenersättning eller bara ren energi och såklart kombinationer av detta.

Den enkla varianten av energifoderdeg är att blanda vit sirap och florsocker. Det är lätt att få tag på ingredienserna, men svårt att få den i bra konsistens. Dessutom torkar och smular den och faller söner.

Den lite mer komplicerande varianten finns det recept på i Boken om Biavel och Insemination. I princip kokar man strösocker med lite vatten och mjölksyra en viss tid, sedan rör man ner mer socker. Det svåra är att dels att lyckas röra ner, man behöver nästan cementblandare, men också att inte koka för länge för då blir det giftigt för bina.

Dela detta:

* Inloggade just nu

223 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser