Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför värper våra Hedemorahöns färre och färre ägg?  (läst 3781 gånger)

Mecki

• Uppland
Vi blev med höns i april, 9 Hedemorahönor och en tupp. Hönorna var ett halvår gamla och hade inte börjat lägga ägg. Men rätt snart kom de första äggen och de blev fler och fler, vi var väl uppe i 7-8 st per dag. Men de senaste veckorna har antalet ägg dalat och är nu nere i 2-3 per dag.  Hönsen har möjlighet att gå ute på vår stora gårdstomt om dagarna, men fler och fler av hönorna ligger om dagarna i värpredena, ofta tränger de ihop sig både två och tre i samma rede. men inte många ägg under dom när man lyfter på dom och tittar efter. Är det här normalt?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Varför värper våra Hedemorahöns färre och färre ägg?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-13 kl 00:32 »
Hönor som ruvar värper inte. Hönor som ligger i redet hala tiden är antingen sjuka eller så ruvar de  ;) Hedemorahöns ruvar gärna  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Rökkvadis

• Småland
« Svar #2 skrivet: 22 jun-13 kl 07:51 »
Mina höns är precis likadana, har tre stycken med kycklingar och två ruvar, de andra 10 ger 2-3 om dagen nu. Innan gav de 7-8 stycken.

hajens

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 22 jun-13 kl 09:46 »
kanske så att de är nere i en värpdipp just nu!? Även mina (6 hedemorahönor) värper bara ca 1 ägg om dagen för tillfället.
Hade en som ruvade länge och där de andra samruvade med henne genom att lägga dit ägg, ligga lite bredvid och annat strul, vilket ledde till att hela skitet till slut gick om intet. Sedan dess värps det väldigt dåligt. Men det blir förhoppningsvis bättre snart.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #4 skrivet: 22 jun-13 kl 09:50 »
Sen om favvrederna är upptagna kan dom lägga ute.
Våra lägger bara ägg i 2 st reden av 8 st (alla är lika) så när det började ruvas så började dom lägga ägg lite var stans på gården, tex i ett övergivet kaninbo är det perfekt enligt dom. Eller så klämmer dom in rumpan i rederna där det värps oh lägger ägg (som surhönorna antingen pickar hål på i irritation eller lägger under sig)

Mecki

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 23 jun-13 kl 15:18 »
Tack för svar. Vi får se om vi kommer underfund med om det går att åstadkomma en förbättring. Hedemorahönses vägar äro tydligen outgrundliga :-)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 23 jun-13 kl 15:25 »
Om du har möjlighet att stänga in dem i en hönsgård ett par dagar så märker du ju om det blir fler ägg. Mina hedemoratjejer värper också dåligt just nu men jag tror att några värper på annat håll.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 23 jun-13 kl 19:07 »
Av mina f.n. 6 hedemorahönor värper EN. Varannan dag i bästa fall. De fyra som har ruvat värper inte och det verkar som om hela flocken påverkats av ruvning och lägger ner värpandet den period det finns kycklingar i flocken >STOR SUCK< J
Men jag räknar kallt med att de börjar om när kycklingarna blivit avvanda, ca 9veckor gamla. 12 veckor - Lång period utan ägg! :(
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 jun-13 kl 23:09 »
Hönor som ruvar värper inte. Hönor som ligger i redet hala tiden är antingen sjuka eller så ruvar de  ;) Hedemorahöns ruvar gärna  ;D

Så sant. En god ide kan vara att ha några hönor av en ras som inte är så benägen att ruva, så får man matägg från dem i alla fall och kycklingar från de som ruvar

Nina W

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 23 jun-13 kl 23:30 »
Nu har det blivit förbjudet för de som vill bli genbanksanslutna att ha höns av fler raser. Förut fick man det om man hade dom väl åtskilda. Och de som hade fler raser innan dom i lantrashönsklubben tog det här beslutet får fortsätta ha det, visst är det orättvist?!
Annars tycker jag det är idealiskt att ha ett par stycken av någon värpras också. Förut hade jag problem med att ingen av mina Hedemoror ville ruva - mina första tio kom från tre olika besättningar där 20-30 % av hönsen ruvar. Dom sista tre hönsen köpte jag från en besättning där dom är extra ruvvilliga och nu ska en snart få småttingar och de andra två har lust... Den ena av dom kan jag tänka mig låta bli mamma men hur få ihop tilräckligt med ägg? Av återstående tre har en äggledarbesvär och lägger ägg med tunna eller ojämna skal och de återstående två lägger ett par ägg var i veckan... Jag skulle gärna köpa ett sexpack från någon annan och stoppa under Deri men är också förbjudet om man vill vara genbanksansluten!

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 jun-13 kl 23:43 »
Tänkte inte på det.

Nog kan jag tycka att det är rätt korkat att man inte kan få ha några matäggshönor, bara man inte har tupp av annan ras. Man kan ju välja en ras som värper tex gröna ägg, så är risken för misstag obefintlig

Nina W

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 24 jun-13 kl 12:09 »
Jag har påpekat det før Maria som ær genbankschef och hon førklarade det med att om man har hønsen løsa så hænder det att någon gømmer sig och lyckas ruva fram en kull och så en vacker dag kommer med sina kycklingar trippande efter sig... Då vet man ju inte om någon av icke-Hedemororna varit och lagt ægg i det redet. Men jag tycker att i så fall borde ju den genbanksanslutna ta ansvar och inte registrera den kullen, går ju att sælja dem utan genbanksintyg. Ær man genbanksansluten så ær man rimligtvis angelægen om att hålla rasen ren.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 26 jun-13 kl 12:19 »
Jag tycker också att man som genbanksansvarig borde få kunna ta ansvar själv.
Man är ju ansluten därför att man har intresse för genbanksidén och borde då få ta ansvar för det arbetet. Det känns konstigt att man inte får tillit för sina ansträngningar med rasen.  :-\
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Dela detta:

* Inloggade just nu

204 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser