Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka verktyg?  (läst 3653 gånger)

Lucky luke

• The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
Vilka verktyg?
« skrivet: 23 jun-13 kl 19:37 »
Jag har gått och funderat medan jag plockat upp kartong efter kartong med verktyg: Om jag skulle bli tvungen att ha minimalt med verktyg, men ändå verktyg för att klara dom flesta jobben. Vilka verktyg skulle man då behöva? Jag tänker även att ett set på 6 st. stämjärn räknas som 6 st. verktyg så det gäller att planera verktygslistan.
Vilka verktyg skulle ni behöva om ni bara fick minimalt med verktyg?
Tänk på att man ska kunna spräcka, klyva, kapa, mäta, hyvla, fila, slipa, borra stämma och skölpa.
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

Landet

• Västerbotten
SV: Vilka verktyg?
« Svar #1 skrivet: 23 jun-13 kl 23:26 »
Beror ju på om man ska bygga ny-stil eller gammal, timra, slöjda göra lister, finsnickeri osv. Hammare, cirkelsåg, penna, pass. tumstock, kofot, skruvdragare, stämkniv. Med det kan man bygga ett hus, prylar utöver det förenklar såklart men är inget måste. Sen beror det ju på om du har virke på rot eller om du åker till bygghandeln.

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 24 jun-13 kl 01:05 »
Ett set på 6 verktyg är alldeles för lite för en sådan allmän beskrivning. Det är ju 10 st olika ganska omfattande arbetsområden du nämner och att då bara klara sig med 6 verktyg ja då får man offra väldigt mycket tid istället eller göra avkall på resultatet. Nej usch vilken tråkig frågeställning man behöver ju minst ett dussin yxor, två dussin hyvlar och minst en såg för varje finger och en borrsväng för varje tå :D.

Nej 6 verktyg är alldeles för lite det är en omöjlighet. Men rent filosofiskt kan man ju bygga ett bord med bara en yxa.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Lucky luke

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 24 jun-13 kl 02:31 »
Nej nu missförstod du mig. Jag menar inte att man klarar sig med 6 verktyg. Tanken var om man gjorde en lista så här:

1 hammare
1 borrsväng
1 ryggsåg
1 set stämjärn 8, 10, 12, 16, 22, 32
1 skruvmejsel

Här kan man lätt tro att man behöver i det här exemplet 5 verktyg men eftersom stämjärnen är flera så blir summan 10 verktyg.
Är du med hur jag tänker?

Det intressanta och roliga är att se vad ni tycker är nödvändiga verktyg.

"Landet" Förlåt jag är finsnickare så jag tänkte inte på hus.
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 04 jul-13 kl 15:14 »
På vikingatiden klarade de sig långt med yxa och kniv och stämjärn och någon navare. Hyvlar och sågar var inte vanliga på den tiden men effektiviteten var säkert katastrofalt dålig.

6 verktyg = gravt handikappad
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Mattias Knutsson

• Önsjöns Snickeri och Byggnadsvård
    • Jämtland
« Svar #5 skrivet: 09 jul-13 kl 23:50 »
hmm, 6 verktyg.

håller med föregående svarare om det är en lurig frågeställning men om man tänker sig ett "alone in the wilderness" senario kanske..

huggyxa, 90 cm kanske
täljbila
navare, 1,5"
spade kaske är bra att ha..
skavare.. tror jag vore lämpligt..

och jag tror jag avslutar med en 60 cm tjäckel, 2-2,5" gap.. förutsatt ett par brynen inte räknas som verktyg.

nu tror jag att jag skulle klara mig så där hyffsat, iaf. i skogen.

Lucky luke

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 10 jul-13 kl 01:19 »
NEJ, NEJ, NEJ.....Det handlar inte om att tala om vilka 6 verktyg som är dt nödvändigaste. Ni kan ha 20 verktyg eller 30 om ni vill. 40 också. Dom där 6 jag räknade upp var bara ett exempel på uppställning.
Man behöver klyva veden alltså behöver man en klyvkniv = 1 verktyg. Man behöver kapa stocken man behöver en bågsåg= 1 verktyg. Man behöver rikta ämnet man behöver en rikthyvel= 1 verktyg osv......
Jag själv anser att man behöver 42 verktyg för att klara dom flesta jobben men jag återkommer med det. Det intressanta är för mig: vad ni anser vara den kompletta verktygs serien.
MVH  Michael
Hälsningar från Michael

Mattias Knutsson

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 10 jul-13 kl 23:55 »
jaha, du mein så..

blev inte så mycket lättare att svara på, men det är klart att benar man upp det i olika användningsområden så blir det mer lätthanterligt. går knappast att rabbla upp alla bildhuggarjärn jag skulle behöva om jag skulle utföra arbete i en kyrka t.ex..

när man pratar om verktygsuppsättningar så brukar jag berätta om min morfars farfar som arbetade som snickare i härjedalen i slutet på 1800-talet.
morfar berättade om en sommar då han skulle bygga ett nytt boningshus till en fäbod några mil utanför hede. med sig hade han sina 2 söner och en dräng, min morfars blivande svärfar :), en häst, en verkygslåda med ömse verktyg och en uppsättning yxor.
när dom kom fram skickade han ut "pökan" i skogen för att köra fram virke och börja timra det nya huset, själv började han med att göra sig en hyvelbänk och satt igång med samtliga snickerier till huset.
som jag har förstått det drog de iväg någon gång runt midsommar och i slutet på sommaren stod huset färdigt.

jag tycker det här är en riktigt häftig historia i en tid då man knappt kan bygga ett hus utan ett helt gäng maskiner samt ett fullt utrustat snickeri. ska man prata miljövett har det gått käpprätt utför, från 0-100, på bara ett par generationer.

hånung

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 jul-13 kl 00:05 »
jaha, du mein så..

blev inte så mycket lättare att svara på, men det är klart att benar man upp det i olika användningsområden så blir det mer lätthanterligt. går knappast att rabbla upp alla bildhuggarjärn jag skulle behöva om jag skulle utföra arbete i en kyrka t.ex..

när man pratar om verktygsuppsättningar så brukar jag berätta om min morfars farfar som arbetade som snickare i härjedalen i slutet på 1800-talet.
morfar berättade om en sommar då han skulle bygga ett nytt boningshus till en fäbod några mil utanför hede. med sig hade han sina 2 söner och en dräng, min morfars blivande svärfar :), en häst, en verkygslåda med ömse verktyg och en uppsättning yxor.
när dom kom fram skickade han ut "pökan" i skogen för att köra fram virke och börja timra det nya huset, själv började han med att göra sig en hyvelbänk och satt igång med samtliga snickerier till huset.
som jag har förstått det drog de iväg någon gång runt midsommar och i slutet på sommaren stod huset färdigt.

jag tycker det här är en riktigt häftig historia i en tid då man knappt kan bygga ett hus utan ett helt gäng maskiner samt ett fullt utrustat snickeri. ska man prata miljövett har det gått käpprätt utför, från 0-100, på bara ett par generationer.
Hehe sant härlig läsning  :)

Jakobn

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 11 jul-13 kl 11:44 »
1. Yxor av olika slag, framförallt snickaryxa som jag tycker är mest mångsidig.
2. Fogsvans
3. Borrmaskin + borr
4. Tumstock
5. Hammare
6. Vinkelhake och snörslå

Med god vilja klarar man sig långt med de verktygen

Lucky luke

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 17 jul-13 kl 00:16 »
Sådär ja nu börjar ni fatta. Yxor av olika slag? Hur många då?
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

Jakobn

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 19 jul-13 kl 21:58 »
Skulle jag tagit yxor från min egen hylla skulle det bli snickaryxa, kvistyxa(grövre för inhugg mm), timmerbila, saxslipad täljyxa, skånskbila och sylyxa. Nu är ju det lite överdrivet, men eftersom jag råkar ha dessa yxor använder jag dem när det behövs.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 01 aug-13 kl 20:57 »
kul tråd.

Förr hade de oftast en yxa till allt, så det skulle väll jag köra med också om jag ska va petig i min yxsamling...+en fulyxa för skitjobben.
det här är väll vad jag använder i nuläget i stora drag:)
20 mm stämjärn, en skölp. vattenpass, timmermansvinkel + en vanlig vinkelhake. penna, 3 olika sorters knivar, 38 mm dymlingsborr, en bågsåg ock en fogsvans, slipsten, en stor o tung justersåg från 30-talet,en spånsug, en rubank, en skrubbhyvel , en fet hyvelbänk, motersåg:D hammare, städ o tänger, avskrot o giljotin, ässja.
det som fattas i min arsenal är väll en rikt o planhyvel

man skulle jag nödlanda i Sibirien skulle jag bara ta med mig en yxa, kniv ock ett stämjärn, samt en navare.

Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Lucky luke

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 02 aug-13 kl 01:30 »
Japp, förutom en "ful yxa" som Jörnmundur skrev så vill jag komplettera med en" ful kniv" också. I övrigt så ser min lista ut så här utan någon speciell  ordning:
1. Putshyvel 2. Spånhyvel 3. Skrubbhyvel 4. Stöthyvel 5. Rubank 6. Fil halvrund 7. Fil rund 8. Rasp halvrund 9 Rasp rund 10. Strykmått 11. Passare 12. Skjutmått 13. Vinkelhake 14. Tumstock 15. Fogsvans 16. Kontursåg 17. Lövsåg 18. Ryggsåg 19. Bågsåg 20. Drillborr 21. Borrsväng 22. Navare 44 mm 23. Spikförsänkare 24. Sandpapper 25. Tälj yxa 26. Tjäckla 27. Täljkniv 28. Hammare 29. Klyvkniv 30. Skedkniv 31. Bandkniv 32. Lockbetel 33. Stämjärn (10) 34. Stämjärn (16) 35. Stämjärn (32) 36. Skölp (10) 37. Skölp (20) 38. Skölp (32) 39. Skruvmejsel liten 40. Skruvmejsel stor 41. Stjärnskruvmejsel liten 42. Stjärnskruvmejsel stor.

Sedan tillkommer såklart en sats borrar till drill och borrsvängen samt en penna. Det här tror jag att jag klarar mig med till ganska mycket inom träsnickeri. Av dom här verktygen kan jag sedan tillverka andra typer av verktyg för att förenkla arbeten.
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

Dela detta:

* Inloggade just nu

256 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser