Hej...
När jag skulle stänga in hönsen o tuppen igår, låg en höna död på marken. Några fjädrar omkring, men inget blod...Det var långt efter läggdags pga midsommarkalas..men om det varit räven eller rovdjur skulle de ju tagit henne med.
Resten av natten spenderades med att gruva sig och undra vad fan som kan ha hänt.
Tupp och andra hönan satt på sin pinne o var hur lugna som helst, inte en fjäder på sned.
Så undersökte jag henne i morse. De fjädrar som fattades var från halsen, o på nacken ett fult sår, uppenbart efter tuppens nyp..inte så mycket blod alls men uppenbart en stoor blödning under skinnet. Jag tror han kan ha dragit till så att han brutit nacken på henne.
Fy fan.
Han var ju på dem i början men insåg sen att de var kycklingar o har uppfört sig exemplariskt sen dess...fram till den senaste veckan lite drygt...han har börjat uppvakta dem men de har ju också börjat bli hönor så jag tänkte att det var ok.
De har skyggat lite för honom men jag har inte sett nåt som fick mig tro att det kunde hända något sådant. De är också nästan jämnstora med honom, om än inte lika kraftiga alls.
Nu är den ena fina hönan död för att jag inte hade koll...och det skulle tvunget hända den dag man stängde in dem sent...(men de går alltid o sättre sig senast 20.00..så jag tror det hänt innan, men jo jag känner mig så jävla dum o klantig)
Jag ar inte möjlighet att skaffa fler höns nu så jag tänker ge bort/sälja hönan som är kvar, och jag har en intresserad. Hon ska ju inte gå ensam, särsklit inte med en mördartupp.
Nu till frågan:
Vad göra med tuppen? jag tänker att han egentligen bara varit tupp,o det rår han ju inte för..(eller?), jag skulle ha haft fler hönor och äldre sådana så hade det här aldrig hänt? Eller en tupp som tar i på det sättet ska inte vara kvar..?
Är hans beteende "normalt" under omständigheterna?
Jag tänker att om han kommer till en större flock kanske allt blir bra...eller...han har sönder en halv flock?
Försöka eller slipa yxan? Fy fan vad det bär emot, särsklit som jag är jävligt medveten om att allt fan är mitt jävla fel, jag vet det och jag skaffade dem utan att förbereda mig tillräckligt, hade precis bestämt att de skulle få flytta allihop till ovan nämnda intressent..(just eftersom jag inte kan skaffa en ordentlig flock nu...)
fan vad sorgligt alltihop och jag känner mig med rätta skyldig