Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mördartupp  (läst 865 gånger)

Flyttfågel

• Västergötland
mördartupp
« skrivet: 23 jun-13 kl 21:06 »
Hej...

När jag skulle  stänga in hönsen o tuppen igår, låg en höna död på marken. Några fjädrar omkring, men inget blod...Det var långt efter läggdags pga midsommarkalas..men om det varit räven eller rovdjur skulle de ju tagit henne med.
Resten av natten spenderades med att gruva sig och undra vad fan som kan ha hänt.
Tupp och andra hönan satt på sin pinne o var hur lugna som helst, inte en fjäder på sned.
Så undersökte jag henne i morse. De fjädrar som fattades var från halsen, o på nacken ett fult sår, uppenbart efter tuppens nyp..inte så mycket blod alls men uppenbart en stoor blödning under skinnet. Jag tror han kan ha dragit till så att han brutit nacken på henne.
Fy fan.
Han var ju på dem i början men insåg sen att de var kycklingar o har uppfört sig exemplariskt sen dess...fram till den senaste veckan lite drygt...han har börjat uppvakta dem men de har ju också börjat bli hönor så jag tänkte att det var ok.
De har skyggat lite för honom men jag har inte sett nåt som fick mig tro att det kunde hända något sådant. De är också nästan jämnstora med honom, om än inte lika kraftiga alls.
Nu är den ena fina hönan död för att jag inte hade koll...och det skulle tvunget hända den dag man stängde in dem sent...(men de går alltid o sättre sig senast 20.00..så jag tror det hänt innan, men jo jag känner mig så jävla dum o klantig)
Jag ar inte möjlighet att skaffa fler höns nu så jag tänker ge bort/sälja hönan som är kvar, och jag har en intresserad. Hon ska ju inte gå ensam, särsklit inte med en mördartupp.
Nu till frågan:
Vad göra med tuppen? jag tänker att han egentligen bara varit tupp,o det rår han ju inte för..(eller?), jag skulle ha haft fler hönor och äldre sådana så hade det här aldrig hänt? Eller en tupp som tar i på det sättet ska inte vara kvar..?
Är hans beteende "normalt" under omständigheterna?
Jag tänker att om han kommer till en större flock kanske allt blir bra...eller...han har sönder en halv flock?
Försöka eller slipa yxan? Fy fan vad det bär emot, särsklit som jag är jävligt medveten om att allt fan är mitt jävla fel, jag vet det och jag skaffade dem utan att förbereda mig tillräckligt, hade precis bestämt att de skulle få flytta allihop till ovan nämnda intressent..(just eftersom jag inte kan skaffa en ordentlig flock nu...)
fan vad sorgligt alltihop och jag känner mig med rätta skyldig

low-tech, high satisfaction

karsan

• Södermanland
SV: mördartupp
« Svar #1 skrivet: 23 jun-13 kl 22:40 »
Hej, nej inte kan det vara ditt fel, så där räknar man väl inte med att tuppar ska vara.  Ta fram yxan och plocka eller flå och ta ur och stoppa in i frysen.  Gör tuppgryta så småningen. Skaffa en höna till. Inte ska du vara utan höns heller.  Går utmärkt utan tupp.

Flyttfågel

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 jun-13 kl 22:56 »
javisst kan jag vara utan tupp. Men just nu är situationen inget bra för att ha höns så tanken var att de skulle flytta. Tuppen var erbjuden plats med...men om han gör såhär vet jag inte om jag med gott samvete kan ge bort honom...
tråkigt är att jag var väldigt förtjust i tuppeländet och han i övrigt är en bra kille...
och jag har aldrig slaktat helt själv förr... men förvisso är jag så jävla arg på han nu att jag kanske klarar det utan större sentimentalitet. bra övning i att slakta egna djur...men inte kul. Och fyraåringen här anser tuppen vara hans...ja du fattar vilket trauma det blir...
jävla tuppkräk, har kollat runt och detta kan alltså hända men är inte vanligt. Tja, får jag bara tag i honom får jag se vad jag gör...

Alexn72

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 jun-13 kl 08:34 »
Det kan juh vara så enkelt att det varit något helt annat som hänt också, någon defekt eller liknande så jag undrar om du ska ge tuppen all skuld

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 jun-13 kl 08:49 »
Det kan juh vara så enkelt att det varit något helt annat som hänt också, någon defekt eller liknande så jag undrar om du ska ge tuppen all skuld

Jag håller med..Det där låter mycket märkligt..Att tuppen skulle ha gjort detta..Jag har i hela mitt liv haft mycket tuppar och höns omkring mig, och jag tror aldrig jag varit med om att en tupp givit sig på en höna, och t.o.m tagit livet av henne???. Låter helt ofattbart i mina öron..( men det betydder ju inte att det inte kunde ha hänt) men det är isåfall vanligare, att höns är elaka mot varandra..Kanske var det så att din tupp uppvaktade hönan för mycket, men det dör hon inte av..En annan teori, som Alexn var inne på, var att din höna dött av tex sjukdom..Vad tror du om den tanken?.

Flyttfågel

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 24 jun-13 kl 13:36 »
jag tänkte också sjukdom först eftersom ett rovdjur skulle tagit henne därifrån o det inte fanns blod...men isåfall varför fjädrar...och när jag undersökte henne närmare blev jag säker på att det var han...såret är precis där han hållt fast, fjädrarna är från halsen runtomkring och nacken alldeles blå...och den var väl slapp även om hon var död. Jag är också chockad över att en tupp kan göra så men efter att ha sökt info har jag förstått att det faktikst händer av o till. Och den här tuppen är ung och stor o stark och VÄLDIGT PÅ...jag vill inte att det ska vara så, men det är säkert att det var han. Enda andra möjligheten skulle vara att en människa vart här, slitit fjädrar från hennes nacke, slitit upp ett litet sår på den och brutit den. Det känns mindre troligt.
Hon var inte sjuk och det har inte varit ett rovdjur. Och han har varit efter dem så de inte vågat vara i närheten av honom utom på natten eller med mig nära. Men han hoppade inte på dem så jag tänkte att det väl bara var normalt, de var så blyga ändå, o snart skulle de tacka ja ändå.
Sen är det möjligt att hon av någon orsak var extra känslig eller svag. Men ingen av dem är eller har varit sjuk... Frågan är om det ska vara dödsstraff på det. Men jag skulle ge bort dem allihopa, men nu vill ingen ha honom ju...
Han har ju inte pickat ihjäl henne. Varken han eller tjejerna har pickat på varandra, det har varit idel sämja. Det är en parningsskada och inget annat. Problemet är att han gjort det med våld. Och det är väl för att hon försökt slippa det blivit en sån skada.Det ska de väl inte heller göra, utan ta ett nej..?
Det är så jävla synd, annars är han ju en bra tupp...vaktar, snäll mot människor, tar hand om hönorna, visar maten..frisk o stark,vacker naturligtvis.
men nu är han helt enkelt så jävla kåt att han skiter i om de dör på kuppen. Han äter knappt...
Jaja..lillhönan ska iallafall flytta i eftermiddag så hon kommer vara trygg o få nya kompisar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

243 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser