Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur långt tid är förloppet vid Marek?  (läst 3751 gånger)

Mikrogård

• Uppland
Hur långt tid är förloppet vid Marek?
« skrivet: 26 jun-13 kl 23:28 »
Nu har jag läst Marektrådar i 1,5h men jag har inte listat ut hur länge en fågel är sjuk tills den dör. Hur snabbt går förloppet från "glömmer benet" till hängande vingar till död?
Jag har en höna som haltar när hon springer, ligger rätt mycket under dan och håller ut ena eller båda vingarna uppe på pinnen. I övrigt helt normal. Äter skiter värper.
Jag vill ju ta bort henne om hon är sjuk men om hon bara har ont i benet verkar det ju onödigt...
Bor på en liten gård med två kalkoner, tre myskankor, tre katter (2 ras 1 hus) och två franska bulldoggar.

Tessan

• Hälsingland
    • http://www.theresaengfors.se
SV: Hur långt tid är förloppet vid Marek?
« Svar #1 skrivet: 26 jun-13 kl 23:43 »
Tyvärr kan det vara väldigt långdraget och plågsamt men....
Jag fick samma på 2 av mina en till som såg ut att vingla lite, skickade in en till SVA och dom fann inget annat än inflammation i höften så dom trodde att det kunde vara brist av ex. selen, B-vitamin. medan jag väntade på svar så chansade jag och gav jag resten 3 gånger rek dos av multivitamin och selen, ca 1 vecka så haltade ingen längre. På svaret från SVA trodde dom att det var foderfråga, jag har gett ganska mycket matrester så det kan ju vara så att de inte innehållit tillräckligt med den näring dom behövde...
Inspired by life <3

FM

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 jun-13 kl 23:45 »
Det är väldigt olika tycker jag, vissa gå fortare andra mer gradvis. Dock brukar man märka då det är dax att skicka dem vidare. När de har svårt att ta sig upp på pinne och mellan vatten o matskål, ja då tycker jag det är dax, om det nu är marek. Detta svar kanske inte gjorde dig klokare  ::)

Hoppas hönan din frisknar till  :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

burhönan

« Svar #3 skrivet: 27 jun-13 kl 00:52 »
Kolla  på SVA/fjäderfjän/virussjukdoma/Marek
Lycka till

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 29 jun-13 kl 08:24 »
Mareksjuka fåglar dör sällan av sjukdomen utan av svält och vätskebrist om man låter sjukdomsförloppet ha sin gång. Hur lång tid det tar tills en fågel självdör av den orsaken har jag ingen personlig erfarenhet av då jag brukar avliva innan det nått det stadiet. Från första tecken på symptom (som i inledningsskedet kan bero även på annat än Marek) tills att symptomen är allvarlig kan ta allt från 2-3 dagar till ibland flera veckor.

Marek i sig är inte smärtsamt och fåglarna är oftast pigga och vi gott mod så länge de får i sig mat och vatten. Det är också mycket ovanligt att det drabbar äldre fåglar utan är vanligast på djur mellan 9 veckor och 10 månader (innan könsmognad). Vuxna könsmogna fåglar kan drabbas men det är mycket ovanligt.

Det jag gör om jag noterar hälta som ev kan bero på Marek är att jag skiljer av fågeln i sjukbur och ger höga doser av multivitamin & selen under ett par dagars tid i kombination med bra mat och vila. Är hältan orsakad av skada eller vitaminbrist brukar man se en förbättring redan efter 1-3 dagar. Är marek orsaken brukar trenden vara att djuret blir sämre, hur fort varierar kraftig.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

240 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser