Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inga ägg....  (läst 1840 gånger)

Cedala

• Gäst
Inga ägg....
« skrivet: 14 feb-07 kl 20:36 »
Hej!
Jag har haft mina 3 Åsbohöns nu i 2 veckor. De har lagt 2 (!!!???) ägg.
Är det flytten / årstiden eller ngt annat?? Dom har ett jätte fint hönshus och ett rede per höna, snäckskal att picka, fågelfoder från Lantmännen och de går lösa på tomten om dagarna. Det har blåst mkt 2 dagar och då har dom varit inne, samt en dag när det regnade.
Tuppen gör sitt jobb mkt bra, han är hur fin som helst och håller ordning på damerna.
Hönorna har inga sjukdoms symptom.

Cedala.

Helenan

• Gäst
Re:Inga ägg....
« Svar #1 skrivet: 14 feb-07 kl 20:38 »
Har de något tillskottsljus? Annars får du nog vänta till våren...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 feb-07 kl 20:41 »
mina värpte nget på någramånader efter flytten..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Skojarbråten

« Svar #3 skrivet: 14 feb-07 kl 20:43 »
Jag fick min lilla skock i december, och de värpte från första dagen. Inte dåligt heller! Men nu har de nästan slutat, sedan ett par veckor. Av sju hönor får jag i snitt ett ägg om dagen (förut var det runt 5)?

Har även haft ankor som värpt pålitligt som en klocka varje dag sedan tidigt i höstas. De har också slutat. Alla verkar må hur bra som helst.

De jag frågat säger att de kommer igång igen när ljuset återvänder. Jag hoppas på det. :)
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 14 feb-07 kl 21:24 »
Jammen, dom har ju semester så här års. Jag fick årets två första ägg igår, efter två månaders paus.

Cedala

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 feb-07 kl 21:26 »
Aaah... Nej, de har inget tillskottsljus. Det är nog det, då.
Letar efter trådar här om ljus.

TACK ALLA!!  :-*

Cedala.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 14 feb-07 kl 21:32 »
Men vi har inget tillskottsljus, och mina 4 hönor värper ett ägg vardera om dagen sedan mitten på januari.
Har ett normalstort fönster åt söder, om det har någon betydelse.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Florina

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 feb-07 kl 21:45 »
En del av mina hönor har lagt ägg hela tiden i år, men jag tycker att det är bra om de får ha uppehåll i äggläggandet.
De producerar ägg för att få kycklingar o inte för att ge oss mat, så därför bör vi låta naturen ha sin gång.

Låt djuren leva så naturligt som möjligt, ha vila när de önskar :)

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 14 feb-07 kl 23:02 »
Jag fattar inte  ::) men mina höns värper året om  :D, deras lågsäsong är på vårkanten  ;)

Men jag har ju hedemora...   ;) också  8)
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Tingeling

• -
« Svar #9 skrivet: 14 feb-07 kl 23:10 »
Hej. Mina blommehönor vilar i ca. 5 månader från äggläggandet, men så har de inget tillskottsljus heller. Tycker att de är värda semester från äggläggandet så länge de själva önskar. Men nu väntar jag ivrigt på första ägget för iår  :D
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Skojarbråten

« Svar #10 skrivet: 14 feb-07 kl 23:45 »
Klart de är värda semester! Här handlar det mer om att lära sig NÄR semestern infaller. Så att man inte tror de håller på att dö av någon obotlig sjukdom. Fast det gör de väl inte då... :)
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Cedala

• Gäst
TACK!
« Svar #11 skrivet: 15 feb-07 kl 07:07 »
...alla underbara människor som håller till här!

Vad skulle jag gjort utan er??

Klart hönsen ska ha semester, om dom vill! Men man (jag) vart ju lite sugen på EGNA ägg är vi skaffade höns.... Jag var gäst här länge innan jag blev medlem, men har faktiskt inte läst om "höns-semester".....
Men det går ju mot ljusare tider, nu är det ju redan ljust vid kvart över 7 här i gbg trakten.

Och som ngn skrev, hönsen finns ju här på jorden för att ruva fram kycklingar och INTE för att göda oss....
Hade alla tänkt på det hade vi väl sluppit de där hemska bilder på fjäderlösa stackare som är ihopknödda i en liten bur, för att producera ägg??

Jaja.. tack igen!  :-*

fullestad

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 feb-07 kl 21:52 »
Hej!
Det var mig du köpte hönsen av, och jag kan berätta att de fick vila under ruggningen och ett tag därefter. Sedan lät vi lampan vara tänd lite längre, och då kom äggläggandet igång igen. De värpte alltså bra innan de flyttade. Om du inte har något ljus åt dem kan de ha gått in i en andra vintervila nu...

Det kan också tänkas att de lägger sina ägg lite här och var utomhus. I somras var det en massa brännässlor i deras hönsgård och då hamnade många ägg där. Inte så kul att samla in dem, i alla fall inte med bara ben...  :P

Jag har också varit med om att skator flyger in i hönshuset och stjäl ägg. De kan vara riktigt fräcka. Fast i ditt fall tror jag mer på ljuset eller att de lägger äggen ute.

Ha det bra och hälsa hönsen från mig!

Cedala

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 feb-07 kl 22:18 »
Hej!
Det var mig du köpte hönsen av, och jag kan berätta att de fick vila under ruggningen och ett tag därefter. Sedan lät vi lampan vara tänd lite längre, och då kom äggläggandet igång igen. De värpte alltså bra innan de flyttade. Om du inte har något ljus åt dem kan de ha gått in i en andra vintervila nu...

Det kan också tänkas att de lägger sina ägg lite här och var utomhus. I somras var det en massa brännässlor i deras hönsgård och då hamnade många ägg där. Inte så kul att samla in dem, i alla fall inte med bara ben...  :P

Jag har också varit med om att skator flyger in i hönshuset och stjäl ägg. De kan vara riktigt fräcka. Fast i ditt fall tror jag mer på ljuset eller att de lägger äggen ute.

Ha det bra och hälsa hönsen från mig!
Hihi! Ja, dom är störtsköna! När jag tänker efter så satt dom (hela gänget) i hallonsnåret rätt länge idag... Kanske ngt har hamnat där? Men, ärligt, hur mysigt kan det vara att ligga i taggiga hallonsnår/nässlor?? ;) ;D
Jag har bestämt att inte dra in lampa. Naturen får göra jobbet istället, så sparar vi pengar på ström oxå! :D

Mvh Anita, Eva, Mona och Alfred. och jag som skriver... :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

148 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser