Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp har jag förstört nyinlagd matta?  (läst 3275 gånger)

mulen

• Lappland
Hjälp har jag förstört nyinlagd matta?
« skrivet: 11 jul-13 kl 16:28 »
Fick en spackelfläck på nylagd matta- mattlägaren tog bort den med torr tröja, jag tog bort en med saliv och strök. Nu syns det tydligt där jag varit.  :o
 Inte uppifrån, men ligger man på golvet ( vilket man ofta inte gör- naturligtvis   :D ) men märker också att det syns tydligt om man sitter i rummet brevid och tittar in i det andra rummet. Som mörka fettfläckar ser det mer eller mindre ut i mattan. Jag har inte vågat ta vatten eller dit och peta något mer- då den bara legat någon timme eller två. Men hann inte fråga mattläggaren då han for när han var klar och det enda han sa att möbler ska inte in på mattan de närmsta 24 timmarna.
HJÄLP- har jag förstört den nyinlagda mattan med mitt saliv???? Om inte hur lång tid tar det innan fläckarna försvinner...vad ska jag göra- vågar inte röra den heller. HJÄLP  :o

Existens

• Gäst
SV: Hjälp har jag förstört nyinlagd matta?
« Svar #1 skrivet: 11 jul-13 kl 17:51 »
Översidan av en matta är väl likadan när den är nyss inlagd som en vecka senare? Den tål väl saliv??

Går säkert att torka bort  närsomhelst, men du kan ju vänta till i morgon om du nu inte vågar gå på den.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #2 skrivet: 11 jul-13 kl 18:07 »
Fick en spackelfläck på nylagd matta- mattlägaren tog bort den med torr tröja, jag tog bort en med saliv och strök. Nu syns det tydligt där jag varit.  :o
 Inte uppifrån, men ligger man på golvet ( vilket man ofta inte gör- naturligtvis   :D ) men märker också att det syns tydligt om man sitter i rummet brevid och tittar in i det andra rummet. Som mörka fettfläckar ser det mer eller mindre ut i mattan. Jag har inte vågat ta vatten eller dit och peta något mer- då den bara legat någon timme eller två. Men hann inte fråga mattläggaren då han for när han var klar och det enda han sa att möbler ska inte in på mattan de närmsta 24 timmarna.
HJÄLP- har jag förstört den nyinlagda mattan med mitt saliv???? Om inte hur lång tid tar det innan fläckarna försvinner...vad ska jag göra- vågar inte röra den heller. HJÄLP  :o
  >:( Va ligger ni inte på mattan allt för ofta?? Grr det borde ni... Nä skämt och sidor det viktigaste är att spacklet inte "brunnit" fast på mattan. Du kan nog lungt gå in och tvätta bort fläcken med lite diskmedel (och vatten). Möbler ska inte på för att mattan ska styvna lite..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 11 jul-13 kl 18:20 »
Vad är det för matta?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mulen

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 11 jul-13 kl 19:24 »
Vad är det för matta?
Det är en vinylmatta. Fick lite panik- inte roligt när den precis är inlagd i rummet. Det jag är rädd för är om jag kan ha varit för hårdhänt- så att mattan därför blev så. Ser skitsnygg ut i övrigt men så skulle klanten jag ta bort en liten torkad spackelfläck- mer som lera och jag tog saliv och kleta så det är ränder som mörka fläckar. Precis på ett ställe som inte går att dölja heller med möbler eller dylikt.
Men kanske bara jag som fick panik- tycker ju själv nu när jag tänkt på saken att det borde gå att få bort. Ska låta mattan vara nu och försöka med lite vatten och diskmedel efter helgen.
Kan låta löjligt så här i efterhand att få panik men inte roligt som sagt när man inte ens börjat få gå på mattan. Det kommer ju komma fläckar och repor av alla djur och fötter senare...
Det är väggspackel för övrigt.
« Senast ändrad: 11 jul-13 kl 19:30 av mulen »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #5 skrivet: 11 jul-13 kl 19:38 »
Det är en vinylmatta. Fick lite panik- inte roligt när den precis är inlagd i rummet. Det jag är rädd för är om jag kan ha varit för hårdhänt- så att mattan därför blev så. Ser skitsnygg ut i övrigt men så skulle klanten jag ta bort en liten torkad spackelfläck- mer som lera och jag tog saliv och kleta så det är ränder som mörka fläckar. Precis på ett ställe som inte går att dölja heller med möbler eller dylikt.
Men kanske bara jag som fick panik- tycker ju själv nu när jag tänkt på saken att det borde gå att få bort. Ska låta mattan vara nu och försöka med lite vatten och diskmedel efter helgen.
Kan låta löjligt så här i efterhand att få panik men inte roligt som sagt när man inte ens börjat få gå på mattan. Det kommer ju komma fläckar och repor av alla djur och fötter senare...
Det är väggspackel för övrigt.
Nja jätte löjligt är det väl inte. Ofta är det dom små sakerna man gör till stora medan man skiter i dom större.. Vet man exempel att taket är dåligt så drar man sig från att göra något, men när inner taket får en fläck då jäklar får man fart.

mulen

• Lappland
« Svar #6 skrivet: 11 jul-13 kl 19:45 »
vad händer mer exakt om man hade lägger in möbler och mattan styvnar? Inget jag ska göra, men mer av nyfikenhet

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #7 skrivet: 11 jul-13 kl 19:50 »
vad händer mer exakt om man hade lägger in möbler och mattan styvnar? Inget jag ska göra, men mer av nyfikenhet
-Det blir märken efter benen (vilket inte är ovanligt att det blir sen oxå) och har man otur så kan limmet släppa och det blir luft fickor under. Eentuell fog i mattan kan också glipa lite.. Mer än så blir det nog inte.

mulen

• Lappland
« Svar #8 skrivet: 11 jul-13 kl 20:04 »
Oki. Ja det kan ju lätt bli märken efter stolsben och bord i vinylmattor hursom :) Men lite utsmetad spackel med saliv ska inte vara någon fara då? Förstår inte varför det blev så mörka fläckar av det överhuvudtaget, borde väl torka upp?

mulen

• Lappland
« Svar #9 skrivet: 11 jul-13 kl 20:09 »
Nja jätte löjligt är det väl inte. Ofta är det dom små sakerna man gör till stora medan man skiter i dom större.. Vet man exempel att taket är dåligt så drar man sig från att göra något, men när inner taket får en fläck då jäklar får man fart.
Hahaha, precis så är det :) Det man inte ser tar man inte skada av. Men dessa "saliv"fläckar syns...vad skulle jag dit och göra :)

mulen

• Lappland
« Svar #10 skrivet: 11 jul-13 kl 21:00 »
Nu är jag lite orolig igen. Var och tryckte på en kant som satt lite löst mot väggen och det blev mörk fläck igen...denna gång hade jag inget saliv på fingrarna...tänk om mattan trots allt är tryckkänslig så här i början...hoppas verkligen inte det....

mulen

• Lappland
« Svar #11 skrivet: 11 jul-13 kl 21:09 »
Det sista var nog bara för att mattan sitter lite löst mot kanten :/ skuggor?
Var tvungen att trycka på ytterligare ett ställe och då hände inget. Men hoppas att fläckarna på golvet inte är skuggor eller bubblor utan bara går att få bort med vatten imorgon...

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 11 jul-13 kl 21:17 »
Om du inte slutar noja över några små fläckar på en matta så kommer du att få ett nervöst sammanbrott  ;) :( Kan du inte stänga dörren till utrymmet där mattan ligger och göra nåt trevligt i väntan på att fläckarna ska torka bort vilket de förmodligen gjort tills i morgon.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

mulen

• Lappland
« Svar #13 skrivet: 11 jul-13 kl 21:26 »
Har nog redan ett sammanbrott. Tycker fläckarna borde varit borta för länge sen. Ändå 4 timmar sen jag upptäckte ev skapade fläckarna...

christelle

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 11 jul-13 kl 21:39 »
Har nog redan ett sammanbrott. Tycker fläckarna borde varit borta för länge sen. Ändå 4 timmar sen jag upptäckte ev skapade fläckarna...

Lugn, mattan är nylagd och limmet har inte torkat än, stäng dörren dit in och vänta tills imorgon - skulle det vara fläckar kvar så får du ta det problemet då, tål inte mattan lite saliv så får du reklamera den. Här kan du läsa lite om rengöringen > http://konsument.tarkett.se/content/vanliga-fr%C3%A5gor-och-svar-om-vinylplastolv

mulen

• Lappland
« Svar #15 skrivet: 14 jul-13 kl 20:54 »
Tog vatten och såpa och torkade golvet idag...och fläckarna försvann   :-[

christelle

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 14 jul-13 kl 21:23 »
Tog vatten och såpa och torkade golvet idag...och fläckarna försvann   :-[
Härligt, grattis till den nya mattan  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

255 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser