Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Warrè i Sverige  (läst 24307 gånger)

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
SV: Warrè i Sverige
« Svar #20 skrivet: 13 jul-13 kl 23:17 »
Hej

@mantis: problem har jag inga, bara funderingar

@ Karlsdotter: har redan ritningar till en något annorlunda botten! med indraget fluster bl.a.,
 Klot är enligt studier inte mycket större än 20 cm i diameter, så det passar säkert i en 30x30 låda
Honungen hos vildbi finns framförallt ovanför klotet, de äter sig uppåt
Här en som jag tycker mycket interessant läsning om just vildbibyggen:

http://xa.yimg.com/kq/groups/36534771/1231081088/name/NEST%2BOF%2BTHE%2BHONEY%2BBEE.pdf

Här en kort sammanfattning: http://naturalbees.com/

Svärmning är faktiskt en önskat i tanken bakom det hela!

@ Kavat: det här kanske är något, en foder"automat" för en TBH för hemmabygge http://www.navitron.org.uk/forum/index.php?PHPSESSID=03k0o5h5njckic52k13b0m9i45&topic=7561.msg78282#msg78282 

@besk klart skulle runt var bäst! En 8 hörning är inte heller dumt, MEN, jag är ingen snickare, så fyrkantigt få det bli...men, en liten trekanslist i varje hörn gör att 90 grader försvinner och därmed mindre ställen för "dammråttor"

och det märkliga verkar vara: värmeförlusten i sig är inte det primära, utan kondens.

Och här något från flustret...http://www.biobees.com/library/general_beekeeping/beekeeping_books_articles/At%20the%20Hive%20Entrance.pdf

Trevlig kväll

Kap Horn

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #21 skrivet: 13 jul-13 kl 23:22 »
Hej Olof

Honung är den minsta drivkraften för mig i det hela utan jag vill lära mig helt enkelt mera om bin, vill se hur deras utveckling är, hur deras samhälle fungerar.

Har jag tur, så kanske jag kan även få en burk honung. Finanziella interessen har jag inga som helst.

En hund har jag redan...

Kap Horn

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #22 skrivet: 13 jul-13 kl 23:28 »
Då är ett tips en observationskupa också, det är riktigt intressant.

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #23 skrivet: 13 jul-13 kl 23:30 »
Jag tror du kan komma långt med svea eller halvsvea om nu höjden av lådorna får avvika liten. Annars är LN en alternativ. Den passar bättra i höjden men annars är den en aning större än vad Warré använder. Botten och tak kan man göra efter Warré's förebild.
Och då har du standard material i lådorna och kan bina bygga ut ramarna själva.

För mig finns det för många nackdelar med Warrésystemet men en del av hans idéer kan man också föra in i 'vanlig' biodling.
Glöm inte att Frankrike inte har samma klimat än vad vi har. Och vad var det för bin han hade??

Lycka till!

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #24 skrivet: 13 jul-13 kl 23:37 »
Hej Johannes

Tack...vet att han arbetade i Frankrike, vet ej utantill vilka bi han hade.
Men hans kupor fungarer även i Kanada, så det så.

Vilka nackdelar ser du, DET är intressant för mig!!!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #25 skrivet: 13 jul-13 kl 23:37 »
Ram och kup typ spelar ingen roll tills den dag man står där och ska ha ner bina i en kupa av fel ramformat  ;D då får man se hur enkelt och kul allt är  :o

Vill ni har tips hur man går till väga så har jag gjort det mesta utom at konvertera något till svea  :-\

Om man är överhuvudtaget intresserad av var bina förmodligen tycker om olika kup sorter och placeringar så kan man läsa en bok skriven i detta sekel Honeybee Democracy där de har forskat i det.

Bästa sätt att lära sig är att skaffa bin och stoppa näsan i kupan, bina läser inga böcker och har inte tillgång till nätet

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #26 skrivet: 13 jul-13 kl 23:59 »
Hej

Hade du nu en link eller finns det enbart att köpa?
Jag hittade bara några recensioner, men om det är en studie, so finns den säkert offentliggjort någonstans.
Är inte helt säkert med bin och internet: Heär är de streaming on line http://www.hobos.de/en/studenten/hobos-daten/bienenstock.html 24 timmar om dygnet.
Sedan finns det jo våg och annan utrustning som du kan läser av hemma via nätet.

Däremot har du säkert rätt i det när du säger att dem inte läser...men jag har lärt mig det och tänker använda mig av den kunskapen.
Jag behöver inte heller uppfinna hjulen än gång till.

Och bara för att något är skriven detta sekel, så implementera det inte nödvändigtvis att det är rätt. Lika litet som gammalt är fel.
Eller vice versa.

Huir vill du har det nu, först så spelar det ingen roll, bina kan bo i stort sätt överallt, sedan spelar ram och kupa ingen roll, sedan är det hur viktigt som helst.

Och ja, jag vill veta hur man går till väga när jag står där med bina i fel ramformat för att få ner de i en kupa utan några ramar alls!
Eller är det kanske på samma sätt som du får en swärm utan ramar i en kupa med?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #27 skrivet: 14 jul-13 kl 00:07 »
han arbetade i Frankrike, vet ej utantill vilka bi han hade.Men hans kupor fungarer även i Kanada, så det så.

Man kan inte stirra blint på bredgrader och klimat, generellt så kan man konstatera att i Frankrike, Spanien, Canada, och USA har de mindre samhällen än vi har i Sverige och norden.

Lika men inte, det beror även på lokala bi stammar som är anpassade för de lokala förhålande och hur biodlaren biodlar.

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #28 skrivet: 14 jul-13 kl 00:52 »
Huir vill du har det nu, först så spelar det ingen roll, bina kan bo i stort sätt överallt, sedan spelar ram och kupa ingen roll, sedan är det hur viktigt som helst.
Du kanske ska läsa det jag har skrivit engång till .

Och ja, jag vill veta hur man går till väga när jag står där med bina i fel ramformat för att få ner de i en kupa utan några ramar alls!

Vilken ram format är fel?

Boken får du googla och köpa eller ta ISBN# och låna på bibblan.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #29 skrivet: 14 jul-13 kl 07:32 »
Hej

Rättar mig om det är fel: Warré, Christ och några till står jo för iden att man bygger på nya ramar underifrån. Detta motsvarar der naturliga byggsättet för bin.
Jag tänker som så: i en naturlig "kupa" (där ca 76 % enligt ovan nämnda studie har inflygningshålet nere) så bygger samhället från tak neråt. Det gör inget att rummet under är tom.
Warrékupan utnyttjar detta faktum så även om yngelrummet på våren inte är fullt, så kan man sätter en ram under.
Detta verkar för mig helt logiskt.
OK, vägen kanske blir litet längre, men i genomsnitt så var det i naturen ca 1,5 m till taket.
Ramarna blir inte så svåra pga av storleken.
Honungsramen "vandrar" uppåt, skattas och kan på så vis förnyas.
I Japan har man gått ett steg längre ochj tagit bort ramarna och ersatt dessa med några få tvärgående stavar...

och stabilbygget kan bli såhär

Hur som helst, så tycker jag att det verkar väldigt spännande!
Tyvärr så ser det ut att det finns ingen här som har erfarenheter med detta.
Men konstruktiv kritik vad som kan vara fel respektive varför det kanske inte passar i Sverige med dess klimat är mycket välkomna!

Skulle det vara så att kupan inte spelar någon roll, så undrar jag bara varför det finns så in i helvete många olika???
Då är det jo bara att köpa en "Pappis" kupa från en känd svensk möbelfabrikant för 5 kr styck...

Ha en bra dag

Kap Horn

cissi_w

• -
« Svar #30 skrivet: 14 jul-13 kl 08:26 »
Kul. Det enda viktiga egentligen är väll att man på ett smidigt sätt kan varroa behandla. Vissa tekniker kräver att man lyfter upp kakorna en och en.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #31 skrivet: 14 jul-13 kl 08:36 »
Hej Cissi

Det ända viktiga är att biet får så bra förutsättningar som möjligt...

Men visst, tyvärr så klarar man sig väl inte utan denna behandling.

I ett tyskt forum har en nu tio år erfarenhet med Warré, vet ej hur många samhällen han har, men många är det.
Enligt honom är det inga problem att behandla med dessa kupor. Gängse procedurer kan följas.
Två stora skillnader ser jag mot traditionell bihållning
"Staplingssättet" och tyngden...

Däremot är det för mig glasklart: jo mindre man "jobbar" med ett samhälle, det vill säger stör, desto bättre. Bin vill ha arbetsro!
Att störa yngelrummet kan inte vara bra. Oavsett.
Att plocka ramar hit och dit är i mina ögon inte precis att ge denna ro.
Tvärtemot.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #32 skrivet: 14 jul-13 kl 09:36 »
Jo, ställer du flyttlådan i en ytterlåda som regnskydd så inte wellpappen blir mjuk så fungerar den utmärkt som bibostad. Under några veckor. Sedan kommer de på att den är för trång och svärmar.

Eftersom du nu deklarerat Edwards erfarenheter som något du inte vill ha del av så blir jag lite mer ifrågasättande. Till saken hör att det regelbundet kommer teoretiska biodlare till forumet som börjar med ett ideologiskt val av kuptyp och blir irriterade på oss som redan har bin när vi ifrågasätter "internetsanningarna" med vår praktiska erfarenhet.

Du skriver
Citera
vill lära mig helt enkelt mera om bin, vill se hur deras utveckling är, hur deras samhälle fungerar
På vilket sätt bidrar en viss kuptyp som t.ex. Warre eller den japanska till detta? Förklara gärna vad det är som gör att just dessa bidrar till ökad kunskap jämfört med en traditionell kupa. Vad kan du göra i en Warre som du inte kan göra med en uppstaplingskupa?

Jag vill påstå att den japanska ramfria kupan är den sämsta möjliga kupan för att lära sig hur binas samhälle fungerar. Det enda du ser är att de fyller lådorna. Jo och att ituskurna celler gör att honung rinner och bina blir sura, men det är kanske inte så svårt att gissa sig till.

Jag har själv inte provat någon kupa med fullstora Top Bars, men väl apideor som har dem i miniformat. Jag tycker själv att den ramtypen suger. När man lyfter en ram måste man hålla den lodrätt, annars bryts vaxet. Det är inga problem säger förespråkarna och visar direkt på hur man ska lyfta och vända dem. Men det räcker inte! Ibland behöver man kolla noggrannare. T.ex. vill man ibland veta om det det finns ägg eller späda larver, då måste man ha ljuset i rätt vinkel. Likaså när man besiktigar bina måste besiktningsmannen kunna kolla ramarna och det är en ergonomisk fråga att antingen behöva hålla ramarna väldigt högt eller får besiktningsmannen stå dubbelvikt. För att få bra ljus kan man inte heller hålla ramarna över kupan hela tiden med risk att tappa drottningen på fel ställe.

Om vi tittar på fribygge istället för mellanvägg så går det utmärkt att göra även med vanliga ramar, man behöver inte TB till detta. Fördelen med fribygge är att man inte behöver mellanväggar. Nackdelen är att det blir väldigt mycket drönarbygge. Så glömde jag t.ex. förra året smälta i en mellanvägg i en ram i en avläggare, de byggde drönarbygge i den utan att fylla den med drönare, sedan fyllde den med vinterfoder, fortfarande utan att jag såg det. På försommaren fyllde de den med drönarlarver och sedan svämmade hela kupan över av drönare som skapade disharmoni.

Man använder bland annat drönarbortskärning som bekämpningsmetod mot Varroa. Med fribygge i yngelrummet så finns det ju inget att skära bort, drönarbygget sitter lite här och var.

Fribygge i honungsramar däremot ser jag inga nackdelar med förutom att man måste hantera det försiktigt vid skörd.

Vid fribygge är det dock alltid lämpligt att använda startremsor, annars får man inte bygget där man tänkt utan på tvären.

Tillsättning av lådor med fribygge ställer speciella krav på kunskap. Att sätta till sådana lådor undertill och låta bina expandera nedåt och bygga ut efter hand som i naturen låter idealiskt. I verkligheten fungerar det inte lika bra här eftersom bina vi har idag är alldeles för produktiva. De drar in för mycket honung för att yngelklotet ska hinna växa nedåt i samma takt. Här finns en skillnad mot biodling i USA och Canada, vi har framgångsrikt avlat för svärmtröghet och stora samhällen vilket gör att våra bin kan dra in mer honung på kortare tid, men kräver mer ompyssling. Man kan se det som att våra bin är en känsligare varelse helt enkelt. 30 kg honung på en vecka vid riktigt bra drag kan våra bin dra in, det tar en månad att flytta yngelklotet nedåt lika mycket. Bin har en explosiv utveckling under försommaren som man inte förstår om man inte har praktisk erfarenhet av bin.

Och att behöva lyfta av alla lådor för att sätta till en ny skattlåda längst ner en gång i veckan talar också emot det. Jag förstår inte hur du menar att Warre-kupan minskar lyften? 100-150 kg får man räkna med att kupa väger innan skattning.

Då kanske man vill tillsätta en låda för fribygge ovan? Ja mitt i sommaren går det nog när draget är måttligt, men på försommaren under starkt drag så hamnar alldeles för mycket honung i yngelrummet och svärmen är ett faktum.

Angående den japanska fribyggnadskupan så går den inte att besiktiga. Det betyder att du inte får flytta samhället och dyker det upp amerikansk yngelröta inom 3 km måste ditt samhälle tyvärr destrueras eftersom det inte går att besiktiga.

Så det finns kanske anledning att dessa kuptyper inte är så vanliga i Sverige och den anledningen är inte nödvändligtvis som du insinuerar att vi är fientligt inställda till sådana här "nymodigheter" (som enligt mig inte är mer än kuriosa).

Berätta gärna mer när du väl blivit med bin, till dess over and out för min del.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #33 skrivet: 14 jul-13 kl 10:22 »
Hej Olof

Eftersom jag fortfarande inte har lärt mig att citera bitwis:

På vilket sätt bidrar en viss kuptyp som t.ex. Warre eller den japanska till detta? Förklara gärna vad det är som gör att just dessa bidrar till ökad kunskap jämfört med en traditionell kupa. Vad kan du göra i en Warre som du inte kan göra med en uppstaplingskupa?

Ingen skillnad, bortsett från tyngnden...bara att ramar stör sikten genom ett fönster...

Jag vill påstå att den japanska ramfria kupan är den sämsta möjliga kupan för att lära sig hur binas samhälle fungerar. Det enda du ser är att de fyller lådorna. Jo och att ituskurna celler gör att honung rinner och bina blir sura, men det är kanske inte så svårt att gissa sig till.

Ituskurna celler är säkert INTE bra. Har inte heller påstått att dessa är ytterst bra för att lära sig.

Jag har själv inte provat någon kupa med fullstora Top Bars, men väl apideor som har dem i miniformat. Jag tycker själv att den ramtypen suger. När man lyfter en ram måste man hålla den lodrätt, annars bryts vaxet. Det är inga problem säger förespråkarna och visar direkt på hur man ska lyfta och vända dem. Men det räcker inte! Ibland behöver man kolla noggrannare. T.ex. vill man ibland veta om det det finns ägg eller späda larver, då måste man ha ljuset i rätt vinkel. Likaså när man besiktigar bina måste besiktningsmannen kunna kolla ramarna och det är en ergonomisk fråga att antingen behöva hålla ramarna väldigt högt eller får besiktningsmannen stå dubbelvikt.

Warré finns med ramar.

För att få bra ljus kan man inte heller hålla ramarna över kupan hela tiden med risk att tappa drottningen på fel ställe.

Detta förstår jag inte?

Om vi tittar på fribygge istället för mellanvägg så går det utmärkt att göra även med vanliga ramar, man behöver inte TB till detta. Fördelen med fribygge är att man inte behöver mellanväggar. Nackdelen är att det blir väldigt mycket drönarbygge. Så glömde jag t.ex. förra året smälta i en mellanvägg i en ram i en avläggare, de byggde drönarbygge i den utan att fylla den med drönare, sedan fyllde den med vinterfoder, fortfarande utan att jag såg det. På försommaren fyllde de den med drönarlarver och sedan svämmade hela kupan över av drönare som skapade disharmoni.

Historien med pro/contra drönarebygge är en fortgående diskussion! Oavsett erfarenhet eller ej, så är min hållning enkelt: biet vet bäst.
I mina ögon är manipulationen med att skära bort dessa ett ingrepp i ett samhälle där ingen egentligen vet de verkliga konsekvenser av.
Kan disharmonien redan har funnits innan vilket resulterade i ett massvis med drönare?

Man använder bland annat drönarbortskärning som bekämpningsmetod mot Varroa. Med fribygge i yngelrummet så finns det ju inget att skära bort, drönarbygget sitter lite här och var.

Det finns undersökningar som kan visa att det motsatta är fallet, se ovan.

Fribygge i honungsramar däremot ser jag inga nackdelar med förutom att man måste hantera det försiktigt vid skörd.

Vid fribygge är det dock alltid lämpligt att använda startremsor, annars får man inte bygget där man tänkt utan på tvären.

Eller ett spår, eller en trekant, eller bara vaxat, eller en liten trädremsa, eller, eller

Tillsättning av lådor med fribygge ställer speciella krav på kunskap. Att sätta till sådana lådor undertill och låta bina expandera nedåt och bygga ut efter hand som i naturen låter idealiskt. I verkligheten fungerar det inte lika bra här eftersom bina vi har idag är alldeles för produktiva. De drar in för mycket honung för att yngelklotet ska hinna växa nedåt i samma takt. Här finns en skillnad mot biodling i USA och Canada, vi har framgångsrikt avlat för svärmtröghet och stora samhällen vilket gör att våra bin kan dra in mer honung på kortare tid, men kräver mer ompyssling. Man kan se det som att våra bin är en känsligare varelse helt enkelt. 30 kg honung på en vecka vid riktigt bra drag kan våra bin dra in, det tar en månad att flytta yngelklotet nedåt lika mycket. Bin har en explosiv utveckling under försommaren som man inte förstår om man inte har praktisk erfarenhet av bin.

Stämmer, jag har ingen praktisk erfarenhet what´s o ever...men hur så tänker jag plötsligt på "Belgian Blue"?

Och att behöva lyfta av alla lådor för att sätta till en ny skattlåda längst ner en gång i veckan talar också emot det. Jag förstår inte hur du menar att Warre-kupan minskar lyften? 100-150 kg får man räkna med att kupa väger innan skattning.

Då kanske man vill tillsätta en låda för fribygge ovan? Ja mitt i sommaren går det nog när draget är måttligt, men på försommaren under starkt drag så hamnar alldeles för mycket honung i yngelrummet och svärmen är ett faktum.

Visst får man lyfter lådorna...men man tillsätter inte en skattlåda nere, utan bereder plats för att bierna skall kunna bygga ut yngelrummet. och är draget bra, så kan man skördar den översta lådan. I alla fall har jag förstått detta så...

Angående den japanska fribyggnadskupan så går den inte att besiktiga. Det betyder att du inte får flytta samhället och dyker det upp amerikansk yngelröta inom 3 km måste ditt samhälle tyvärr destrueras eftersom det inte går att besiktiga.

Nej, den går inte att besiktiga

Så det finns kanske anledning att dessa kuptyper inte är så vanliga i Sverige och den anledningen är inte nödvändligtvis som du insinuerar att vi är fientligt inställda till sådana här "nymodigheter" (som enligt mig inte är mer än kuriosa).

Just av denna anledning startade jag min tråd! Frågan var jo för mig just varför finns de inte. Särskild många konstruktiva svar har jag tyvärr inte fått. Framförallt inte av de som verkar vara gamla i gamet.

Men att avfärda Warrés studier vars grund står på aktiv bihållning under ett helt vuxenliv och deras resultat som kuriosa???
Sorry, då är du antingen inte det minsta insatt i hans arbete, eller så är du helt enkelt arrogant! Eller både och.
Hans rötter når i alla fall ner till 15-talet varifrån han utvecklade sina ideer vidare.

Berätta gärna mer när du väl blivit med bin, till dess over and out för min del.

Självklart skall jag återkommer med mina erfarenheter inklusive alla nybörjarfel jag kommer att göra!

Gentemot dig Olof, så har jag bara en fördel: jag ser med helt nya ögon på det hela dvs inga förutfattade meningar så som erfarenheter lätt kan ge.
Däremot har jag förståss en blickvinkel, och den fluktar helt klart i riktning naturlighet.
Och där finns tyvärr ingen plats för en massa manipulation som verkar vara det som dagens förhärskande skola lär ut!

Om jag sedan överhuvudtaget klarar av att hålla bi är en helt annan fråga, men det kommer att visa sig...

Ha en trevlig dag

Manfred

Edward.

• Gästrikland
« Svar #34 skrivet: 14 jul-13 kl 11:52 »
Rättar mig om det är fel: Warré, Christ och några till står jo för iden att man bygger på nya ramar underifrån. Detta motsvarar der naturliga byggsättet för bin.
Jag tänker som så: i en naturlig "kupa"

Eftersom du frågade, ja du har fel!

Vad är en naturlig kupa? du verkar har fastnat för att en naturlig kupa ska vara ett vertikal bygge. Sanningen är i naturen tar bina tillvara på alla möjliga utrymmen. I gammal trä tuggar de på utrymmen och försöker att expandera utrymmet åt alla håll som går, uppåt, neråt, och åt sidorna. Ser man på dessa amerikanare med sina svärmiga bin som gör "cut outs" och ta reda på svärmar som har gjort upp bostäder i alla möjliga och omöjliga utrymmen som lycktstolpar " verkligen vertikalt " till i golv som blir bara horisontalt, en av de mer intressanta var i en staty av en sjöjungfru som spretade åt alla håll.

Bina är opportunister och tar tillvara på det som erbjuds, bikupan är en fråga för biodlaren, bina bryr sig lite om det bara det finns plats.

I Japan har man gått ett steg längre ochj tagit bort ramarna och ersatt dessa med några få tvärgående stavar
Men konstruktiv kritik vad som kan vara fel respektive varför det kanske inte passar i Sverige med dess klimat är mycket välkomna!

Med konstruktiv kritik kan vi även konstatera att den japanska kupan är en gammal sort som var för de inhemska japanska bi sorter och den används inte numera bortsett för vissa bakåtsträvande romantiska biodlare som vill vrida klockan bakåt.

Kupor med dessa bärande strävor används även idag i Sverige av vissa stor biodlare i skatt lådorna, även HF har en engångs låda i papp som inte behöver slungas av bi odlaren, bara skicka in den som den är.

Skulle det vara så att kupan inte spelar någon roll

Någon roll spelar kupan, som sagt tidigare, mest en fråga för biodlaren, bina bry sig inte, bara de har plats på längden, bredden, uppåt, neråt, bina anpassar sig.

så undrar jag bara varför det finns så in i helvete många olika???

Jaaaha, varför, det fylls på bakifrån med nya hela tiden som läser något på nätet som någon har provat och förkastat för länge sen och tänker, ja varför inte, detta ska jag prova, fast de redovisar inte att de hade fel och att de har gått vidare, om 100 år är det någon som läser om rabarber som varroa behandling igen och tänker , jaaaha varför inte  ;D

Det finns så många kupsorter pga om du frågar 10 biodlare en fråga får du 13 svar och alla har rätt,(beroende på deras sätt de har valt)

Det skulle var enklare för (biodlaren) om det endast fanns en ramformat. det kommer du märka när du försöker få tag i bin i brist tider och endast få tag i bin som sitter på det format du inte har. (:)

Edward  :P

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #35 skrivet: 14 jul-13 kl 11:53 »
Jag har intresserat mig för halmkupor då jag tycker att det känns som en intressant sak . Både lite naturligt och bra för övervintring mm .

Och det finns idag kuptyper av halm som byggs utomlands som består av pressad halm i form av en av dagens kupor med lådor och ramar .
Den kupan går ju då att göra den storlek man vill och sedan bara lägga i överlisten med en vaxremsa för att visa riktning ,  så har du en modell av fribygge i naturligt material och möjlighet att titta på bygget ung som i en vanlig kupa .

Ett annat sätt jag sett som observation och en kul grej är att ta av taket och ersätta det med en skiva med hål i , så många som får plats . Och hålen ska ha diametern till glasburkar som man sedan sätter i hålen och så börjar bina bygga uppe i burkarna .
Så när burken är full så vänd på den och skruva på locket och sälj som en kuriositet .
Så visst kan bin bygga på konstiga platser  ;D

Edward.

• Gästrikland
« Svar #36 skrivet: 14 jul-13 kl 12:30 »
För att få bra ljus kan man inte heller hålla ramarna över kupan hela tiden med risk att tappa drottningen på fel ställe.

Detta förstår jag inte?

Det kommer du att göra när du i praktiken jobbar med en kupa.

biet vet bäst.
I mina ögon är manipulationen med att skära bort dessa ett ingrepp i ett samhälle där ingen egentligen vet de verkliga konsekvenser av.

Nej så är det tyvärr inte ännu, om biet visste bäst skull den rensa ut dessa kvalster själv och de inte skulle vara ett global problem som obehandlad skull förinta 99% av den europeiska honungs biet som följd.

De flesta praktiserande biodlarna vet mycket väll konsekvenserna om detta parasit  >:(

bekämpningsmetod mot Varroa. Med fribygge i yngelrummet så finns det ju inget att skära bort, drönarbygget sitter lite här och var.[/i]

Det finns undersökningar som kan visa att det motsatta är fallet, se ovan.

Redovisa gärna dessa och förklara dessas innehåll och levnads förlopp och sätt för varroa kvalsteret.

Just av denna anledning startade jag min tråd! Frågan var jo för mig just varför finns de inte. Särskild många konstruktiva svar har jag tyvärr inte fått. Framförallt inte av de som verkar vara gamla i gamet.

Här har du fel igen  :-\ du har fått flera kompetenta svar från hjälpsamma biodlare som försöker lotsa dig i rätt riktning.

Du kanske inte får de svar du vill ha, fundera lite över varför? eller försätt i en återvänds gränd och lär dig själv av alla din egna misstag istället för att dra fördel av andras.

Om jag sedan överhuvudtaget klarar av att hålla bi är en helt annan fråga, men det kommer att visa sig...

Ja, nog är det så, fast du har klart för dig vad som är bäst för dom efter att har surfat på webben  ;D

Anmäl dig till en kurs,( http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/4/1/ ) lär dig de praktiska grunder och lagar, sen kan du stoppa dina bin i vilken  >:D låda du vill  o:)

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #37 skrivet: 14 jul-13 kl 12:32 »
Hej

Mellan "bygga-var-som-helst" och en kupa är väl ändå den största skillnaden: fritt fram enligt eget gusto - styrt enligt biodlaren och kupans möjligheter.
Dessutom ingår väl frågan om överlevnad inte heller i det "hur-som-helst" byggeriet.
Mao so kommer all denna info "fån en höft" och leder åtminsto inte mig framåt.

Halmkupor finns till salu, jap, men denna gång anser jag det mera som en kuriositet... ;D
Men man har seriöst undersökt vilka fördelar dessa hade bla med tanke på varroa.

En sak är klart för mig. Temat är oåndligt stort...och det är för mig en del av faszinationen kring bi!

Däremot vet jag nu i alla fall att kupan måste gå att besiktiga i fall en besiktningsman skulle komma!
Alltid något efter alla dessa bidrag.

Men kanske jag uttrycker mig inte klart heller!

Så här en klar fråga: isoleras kuporna eller räcker exvis 3 cm virkestjocklek? (oavsett om på tvären, höjden eller spretig)?
Att jag antagligen kommer att få diametrala svar ingår i "utbildningen" på distans.

PS: eftersom jag just i skrivande stund ligger på redden utanför Rotterdam, så är det inte lätt att gå en kurs. Inte i land heller eftersom jag inte finns där tillräckligt länge.

« Senast ändrad: 14 jul-13 kl 12:38 av Kap Horn »

Edward.

• Gästrikland
« Svar #38 skrivet: 14 jul-13 kl 12:40 »
Så här en klar fråga: isoleras kuporna eller räcker exvis 3 cm virkestjocklek?

Du behöver inte isolera dina kupor, fast gör man inte det förbrukar de mer foder = större risk för utsot eftersom tarmen blir fylld och de inte kan tömma den ute.
Mer isolering= mindre foder åtgång och mindre skit i tarmen.

Fast vissa klara av mer skit än andra

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #39 skrivet: 14 jul-13 kl 12:49 »
Hittade det här om warrekuporna och här står det lite om nackdelarna med .
http://talkingstick.me/bees/vertical-top-barb-hives/

There are some disadvantages as well:

additional storage space required.
    boxes are heavier to lift than combs.
    removing comb is more disruptive.
    hives are tall, top heavy, narrow and tippy.
    hives break open when tipped over.
    boxes must be lifted for most hive manipulations.
    hives are bottom supered.
    require conventional building material.
    take longer to work.
    not compatible with standard beekeeping equipment.

Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser