Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Warrè i Sverige  (läst 24304 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Warrè i Sverige
« Svar #40 skrivet: 14 jul-13 kl 13:00 »
så är det inte lätt att gå en kurs. Inte i land heller eftersom jag inte finns där tillräckligt länge.

Hmmmm, har du då tid att bli en biodlare?  eller vill du endast va en bi ägare?

Skulle inte rekommendera någon att börja biodling utan att har gått en kurs + det är ett bra ställe att träffa liksinade och få praktiska hjälp lokalt.

Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #41 skrivet: 14 jul-13 kl 13:05 »
Hej Karlsdotter

Tack för hjälpen!
(hade  redan länken i min samling och läst dessa. ;D har dessutom Michal Bush´s bok i hyllan...)

Finns till syvende och sist för mig bara att testa själv! Och som det ser ut "all by my own" eftersom ingen här har egna erfarenheter...än mindra på 57 grader nord och 68 m ö.h.

(eftersom allt spelar in så är det antagligen petnoga med det ochså)
obs: ironi

« Senast ändrad: 14 jul-13 kl 13:43 av Kap Horn »

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #42 skrivet: 14 jul-13 kl 13:06 »
Hej

Jag tänker skaffa bin så småning om och då är jo en kupa bra att ha...efter massiv läsning om 1000 och en olika modeller och delvis varför de är utformade som de är, så blir det antagligen "Warré" kupan.

Läste hans bok om enkel biodling för alla säkert två gånger och hans studier och dess resultat verkar vara väl förankrade i binas levnadssätt.

MEN, dessa finns nästan inte i Sverige.

Är det någon här som har erfarenheter med just denna odlingsmetod i Sverige?

Här en link till hans som jag tycker mycket läsvärda bok om "simple bee keeping". Det behövs om man så vill inte ens ramar till kupan och kan byggas själv med enkla medel...

Här en ritning: http://thebeespace.files.wordpress.com/2008/12/warre_hive_plans_english.pdf

Äähhm, såg just att länken till boken inte var med: http://www.users.callnetuk.com/~heaf/beekeeping_for_all.pdf

Edward.

• Gästrikland
« Svar #43 skrivet: 14 jul-13 kl 13:13 »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #44 skrivet: 14 jul-13 kl 13:48 »
Kanske Edward har rätt...

Efersom det var mera tidskrävande än givande, så vill jag tackar alle som kom med konstruktiva förslag.

Ha en bra tid, hoppas att kommande vinter är lätt för era bin!

Kap Horn

brian13

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 14 jul-13 kl 23:46 »
Hej svejs
Jag startade min biodling för tre år sedan och det viktigaste jag lärt mig under den tiden är
att lyssna på andra odlare och lära mig av dom för att inte utsätta bina för en massa onödigt
lidande,Skönt när man fattat att man fått en mun och två öron enbart för att lyssna dubbelt
så mycket som man pratar mvh  ;D

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #46 skrivet: 15 jul-13 kl 20:47 »
Hej ....
..

@ Kavat: det här kanske är något, en foder"automat" för en TBH för hemmabygge http://www.navitron.org.uk/forum/index.php?PHPSESSID=03k0o5h5njckic52k13b0m9i45&topic=7561.msg78282#msg78282 
..

Åh en sådan vore inte dumt, med plexiglas för insyn!
Har installerat ett samhälle igår och det ser bra ut. Har bestämt mig för att ge mig till tåls o inte glutta förrän onsdag om vädret tillåter.

Ett nyfiket sökande och inte alltid göra som "man alltid gjort" innebär en indirekt kritik mot det traditionella. Om man inte följer råden betyder det ju att man har mage att anse sig veta bättre. Jag har ju som sagt hållt bin på det traditionella sättet förut. Jag tänkte alltid att det kändes obehagligt att ta all honung o ersätta med sockervatten som vinterfoder. Samtidigt som det lät logiskt för att förhindra utsot. Men om man tänker nästa steg så blir det ologiskt igen..Nu är det ligustica som man har i mina trakter så vi får ser hur det går. Ngt nordiskt bi med stor knipförmåga är väl bara att drömma om. Men om man är bekymrad för bina och binas hälsostatus bör man ju ifrågasätta ngt i de metoder som används.  Att ensidigt fokusera på mskans behov, av honung, i detta fallet, utan att se till de biologiska behov som andra arter har för att må bra håller inte på ngt område, inte heller bihållning.

Med nya tankegångar om bihållning har mitt intresse pånyttfötts.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
Fråga om (bi) hållning
« Svar #47 skrivet: 16 jul-13 kl 23:56 »
Hej Kavat

Först vill jag önskar dig lycka till med folket i din TBH.

Du säger "traditionell bihållning"...det har varit tills för bara ungefär 150 år sedan "naturbygge" och inget annat. Sedan kom ramen och det finns en del som anser att med detta började problemen.

Vet ej om det så är, men jag anser att dagens biodling, framförallt den industriella har tagit samma väg som djurhållning för övrigt.
Man bryr sig inte hur insekterna ha det utan man vill ha ekonomi fram för allt annat.

Det som skiljer här som där som mera eller mindre överallt är...ens livsfilosofi.

Jag tar värdefullt och som tack lämnar jag sockervatten. Jag dödar varroan i första hand i stället för att i första hand försöker hitta en väg att stärka biet.
Och det börjar redan med deras konstgjorda bostad i min tankevärld.
Den som har inställningen att de kan bo var som helst och hur som helst är in mina ögon redan fel ute och har en föga respektfull inställning mit denna lilla insekt.
Om folk kan svälta ihjäl fast det finns mat i skafferiet, så är det något fel med planritningen...

Rambyggen är inte traditionella, de är en "fluga"...visst bekvämt för odlaren och skörden...men för biet?
Rutar stup i kvarten i deras vardagsrum, drar upp ramar för att "övervaka".
De skall inte svärma och drönare klipper vi bort, drottningen får inte tillgång till hela kupan utan utestängs från delar av sitt "rike", det manipuleras och störs.
Påminner mig om hönshållningen i bur!
Det är samma djursyn där som här säger jag helt enkelt.
Visst är omvärldsbelastningen stor, men det är bara en del av bilden.

Jag vågar (helt fräckt enligt somliga här nu) påstår: dagens biodling så som den bedrivs är ute på fel spår. Varför annars växer problemen lavinartat?
Skyll inte bara på omvärlden...det är en del av problemet, men säkert inte det enda.
Bonden gör som biodlaren: förgiftar det som gör grödan "sjuk" dvs. ger mindre avkastning.
Kossan är sjuk? Hit med antibiotikan, och så litet Oxalsyra antibiotikan i förebyggande syfte!

Jag kommer säkert att använda mig av preparat men det kan inte vara som en självklarhet.
Men det kommer det att vara om inte deras förutsättningar blir...annorlunda.

Warré bl.a har anknutit till traditionell biodling och förbättrat den enligt min uppfattning. Denna anknytning har dagens rambiodlare tappat bort.
Medan de som odlar bi där deras genetiska kod kan kommer till sin rätt tar upp den tappade tråden...och då är verklig traditionell biodling sammanvävd med nya kunskaper ett bra försök i mina ögon.

Detta är inget annat än min egen personliga mening eller rättare en grundsyn...och den är inte diskutabel för mig.

Till syvende och sist, så vet biet bäst vad hon behöver...det gäller bara att öppna sinnen för att kanske kunna få en fingervisning av de hur vi kan stödja de i tillvaron...och som belöning få en burk honung på bordet!

Tack för ordet.

Kap Horn
« Senast ändrad: 17 jul-13 kl 00:06 av Kap Horn »

Edward.

• Gästrikland
« Svar #48 skrivet: 17 jul-13 kl 02:24 »
Ja ids inte citera nått  :-\

Inte nog att du har ingen praktiskt erfarenhet av biodling mer än de du har läst på webben, så har du vaga och ingen insyn till hur de flesta biodlare har och sköter sina bin i Sverige !

Det är ingen stor drift med pollinerings uppdrag endast på monokultur och mandel träd .

De allra flesta har några kupor som de omsorgsfult pysslar om i den egna trädgården.

VET HUT med att klanka ner på de som tar sig tid i den verkliga livet och ser till att deras bin mår bra och frodas .

Hoppas att du tar klivet och skaffar bin idet verkliga livet och ser hur det är istället för att bi odla från fåtöljen med datorn  o:)

mvh Edward  :P

Magnus24

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 17 jul-13 kl 07:32 »
Håller med Edward här; det är imponerande hur du (Kap Horn) kan veta så himla mycket om bin utan att ha några själv. Som sagt så väntar jag på mina och hoppas de är redo vilken dag som helst, men jag vet inte i närheten så mycket som du tror dig veta om hur bina ska ha det.
Tror det är dags att du skaffar bin, förslagsvis i tillgängliga lådor/ramar och utgår från det. Ser du att bina är arga, ledsna och vantrivs i kupan så kan du börja på alternativ.
Det är säkert så att bina inte har det optimalt i dagens biodling, men hade de haft det alltför dåligt så hade den inte funkat alls.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #50 skrivet: 17 jul-13 kl 08:02 »
Hej

Vad var det jag sa? ;D, men visst är det imponerande, eller hur?

Hade däremot ingen aning om att det var fel att studera...mig veterligen har de flesta inget kärnkraftverk heller och så har de mage att ändå vara emot...det är jo höjden av fräckhet.
Kommer här och säger att det är fel...skaffa dig ett kärnkraftverk innan du överhuvudtaget ha tillåtelse att säga något om detta.
Vet hut vet jag!

Och vill man läsa att det skulle gälla Sveriges biodlare, så vill man det...

Nu kommer jag att fortsätta med hel fel väg, dvs ta del av andras erfarenheter, tyvärr via det skrivna ordet (i brist på möjligheten att bli praktisk).

Och här kan ni fortsätter med att klanka ner på mig...ha så trevligt med det!

Jano

• Halland
SV: Fråga om (bi) hållning
« Svar #51 skrivet: 17 jul-13 kl 10:39 »
Till syvende och sist, så vet biet bäst vad hon behöver...det gäller bara att öppna sinnen för att kanske kunna få en fingervisning av de hur vi kan stödja de i tillvaron...och som belöning få en burk honung på bordet!

Tack för ordet.

Kap Horn
Mycket kloka ord som flera borde ta till sig, inte minst vad gäller övervintring av bin.

Gideon i Roslagen

« Svar #52 skrivet: 17 jul-13 kl 21:40 »
Du behöver inte isolera dina kupor, fast gör man inte det förbrukar de mer foder = större risk för utsot eftersom tarmen blir fylld och de inte kan tömma den ute.
Mer isolering= mindre foder åtgång och mindre skit i tarmen.

Fast vissa klara av mer skit än andra

Edward  :P

Vad är det du skriver Edward? Lägre temperatur i kupan gör att bina sitter mer stilla. Och fodertillgången blir lägre. Varje grads höjning av kup-temperaturen gör att klotet ökar i storlek och bina rör sig mer. Bin liksom bilar har vissa driftstimmar så det är enligt min mening så är det viktigt med att hålla bina så passiva som möjligt. Du har motsvarande fenomen när du har en svärm sittande och du sprayar den med vatten så ser du hur svärmen drar ihop sig. Detta för att hålla temperaturen. I kupan på vintern så är det lilla vinterklotet att föredra,därför att bina rör sig mindre med mindre foderförbrukning och mindre fukt som resultat. Isolering det är till för biodlaren inte för bina! Bina värmer bara det de behöver värma och det gäller både sommar och vinter.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #53 skrivet: 17 jul-13 kl 22:51 »
Hej

Så kan det går när man inte gör sina "läxor"...

Edward.

• Gästrikland
« Svar #54 skrivet: 18 jul-13 kl 01:18 »
Vad är det du skriver Edward? Lägre temperatur i kupan gör att bina sitter mer stilla. Och fodertillgången blir lägre. Varje grads höjning av kup-temperaturen gör att klotet ökar i storlek och bina rör sig mer. Bin liksom bilar har vissa driftstimmar så det är enligt min mening så är det viktigt med att hålla bina så passiva som möjligt. Du har motsvarande fenomen när du har en svärm sittande och du sprayar den med vatten så ser du hur svärmen drar ihop sig. Detta för att hålla temperaturen. I kupan på vintern så är det lilla vinterklotet att föredra,därför att bina rör sig mindre med mindre foderförbrukning och mindre fukt som resultat. Isolering det är till för biodlaren inte för bina! Bina värmer bara det de behöver värma och det gäller både sommar och vinter.

Jag står för det jag har skrivit , ska vi ta en disskurtion om vinter klotet och de olycka sätt att ventilera eller inte klotet under vintern blir en helt ny och egen tråd.
Eller hur man ventilerar frigolit kupor inför hösten och vintern

Magnus24

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 20 jul-13 kl 07:15 »
Hade däremot ingen aning om att det var fel att studera...
Absolut inte! Du verkar vara föredömligt påläst! Vad jag egentligen ville påpeka var att praktisk erfarenhet är nog så viktig och att man bör lyssna på dem med sådan.

Hursom så lycka till med Warre om det blir några och berätta gärna hur det går, oavsett om det går bra eller dåligt. Förutom att det verkar väldigt meckigt att bygga ut underifrån (och ej standard-format) så låter konceptet med att inte öppna uppe och störa bina vettigt.
En lösning på det borde väl vara att bygga ett färdigt torn i max total kuphöjd och sedan göra öppningar från sidan istället, är det ett beprövat koncept? Där kan man ha ramar eller bara bars hur man vill och man slipper tunga lyft samt att störa bina så mycket, bara plocka ut de ramar man vill från sidan.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #56 skrivet: 20 jul-13 kl 09:44 »
[quote author=Magnus24
En lösning på det borde väl vara att bygga ett färdigt torn i max total kuphöjd och sedan göra öppningar från sidan istället, är det ett beprövat koncept? Där kan man ha ramar eller bara bars hur man vill och man slipper tunga lyft samt att störa bina så mycket, bara plocka ut de ramar man vill från sidan.

Hej Magnus!

Hur kan du säger så? :-) Fast, nu har jag nytt att fundera över.
Tack, jag tycker nämligen att det var en bra ide.

Jag tyckte ochså först att det mera påminde om "Lego"...men sedan, efter "research" so verkar det vara riktigt vettigt!
På med en eller även två lådor...bina bygger neråt och då spelar det ingen roll om det finns "för mycket" plats.

Jag skall berätta..oavsett hur det går.

Trevlig helg

Kap Horn

Edward.

• Gästrikland
« Svar #57 skrivet: 20 jul-13 kl 11:58 »
"konceptet med att inte öppna uppe och störa bina vettigt" + att man stör kupans naturliga doft, feromon, naturliga inom kup klimat.

Dessa påstående är en del av värre konceptet?

Hur kommer det sig då att somliga som får sina kup tak bortblåst under höst och vinter som har stått en stund med total ventilation och sedan ser biodlaren detta och sätter fast taket igen, många gånger rapportera de att dessa kupor blir riktig bra kupor året där på.

Kan det bero på att de har ventilerat ut kupans atmosfär?

Magnus24

• Skåne
« Svar #58 skrivet: 21 jul-13 kl 09:57 »
Blev de bättre än kupor bredvid som inte fick taken bortblåsta? Låg täckbrädorna kvar? Om det nu gick så bra, varför kör inte denne biodlare helt utan tak? eller gör den det?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #59 skrivet: 21 jul-13 kl 11:21 »
De blev bättre än alla andra, nej täck brädan , plasten var inte kvar, fast taket åker på igen så fort som möjligt, utan den kommer fukt ock kylan att ta kål på kupan. Fast det kanske är som Gideon var in på en annan tråd att det tvingas att gå hårdare i klot.

Dela detta:

* Inloggade just nu

233 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser