Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Warrè i Sverige  (läst 24323 gånger)

plm

• Skåne
SV: Warrè i Sverige
« Svar #100 skrivet: 25 jul-13 kl 15:13 »
Detta att bina bygger uppifrån och ner, kan det bero på att om de tex.kommer till en ihålig trädstam så kan de ju inte bygga annat än uppifrån och ner. Finns ju inte några mellanbjälklag precis. Så vi får nog fråga ett bi om det är för att de är tvungna, i "trädfallet" att börja uppifrån eller för att de tvunget vill det? :)

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #101 skrivet: 25 jul-13 kl 15:23 »
Hej

Eftersom "traditionell biodling" nämdes någon gång här fast i samband med dagens "moderna" rambiodling.
Här en liten samling om den traditionella odlingen innan ramen och färdiga cellstorlekar infördes.

...Samuel Linnaeus 1718-1797 och yngre bror till Carl skrev 1768 "Kort men Tilförlitelig Bij-Skjötsel".

Hans halmkupa som skulle ersätter trädstammen är till synes en föregångare av Warrés kupa...
Detta var för 245 år och hans ideer var inte heller gripna ur luften...utan andra var inne i samma utvecklingsspår.

- Guillaume Louis Formanoir de Palteau (1712-?), utgivningsår 1756.
- Pfarrer Johann Ludwig Christ (1739-1813), utgivningsår 1779.
- Bryan I'Anson Bromwich (? - 1805), utgivningsår1783.
- Pierre Louis Du Couédic de Villeneuve (1743-1822), utgivningsår 1813.
- Edward Bevan (1770-1860), utgivningsår 1827.
- T. M. Howatson (?-?), utgivningsår 1827.
- Nicolai Vitvitsky (1764-1853),  utgivningsår1846
- Illarion Semenovich Kullanda (1848-1922); utgivningsår 1882; liknar Warrés kupa väldigt mycke

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #102 skrivet: 25 jul-13 kl 15:33 »
Detta att bina bygger uppifrån och ner, kan det bero på att om de tex.kommer till en ihålig trädstam så kan de ju inte bygga annat än uppifrån och ner. Finns ju inte några mellanbjälklag precis. Så vi får nog fråga ett bi om det är för att de är tvungna, i "trädfallet" att börja uppifrån eller för att de tvunget vill det? :) 

Hej

Jag frågade ett bi och svaret var: "Eftersom det är för det mesta skitigt och fuktigt där nere och eftersom vi kan flyga, så är det helt klart bättre att börja under taket.Men när människan "håller" oss och vi just har kommit i gång ordentligt med "takbygget" så som genom magi, försvinner taket en bit uppåt och vi skyndar oss att börja om från början igen för det känns liksom onaturligt för oss att inte ha ett tak direkt över våra huvuden."

Däremot att ha ett tomrum under oss, det är vi vana vid och stör oss inte alls."  Men vad vet jag, kanske biet drog bara en skröna för mig...
« Senast ändrad: 25 jul-13 kl 15:40 av Kap Horn »

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
« Svar #103 skrivet: 25 jul-13 kl 17:11 »
Har följt tråden och kan inte låta bli att skriv några rader med lite funderingar...

I naturen bygger bin sina bon på alla möjliga och omöjliga platser, (husväggar, skorstenar, trästockar, klippskrevor mm mm) dvs det verkar enligt min personliga tolkning av hur bina bygger inte finnas ett rätt eller fel i hur deras bostad ser ut, dvs bina anpassar sig till vad som finns. Och om bina valt en dålig plats så klarar bina inte vintern, dvs naturligt urval, svaga samhällen slås ut (eller med fel egenskaper)...

I naturen bygger också enligt vad jag har lärt mig bina inte i flera våningar utan mera horizontelt...

Min fundering är hur naturligt Warré kupor är för bin i sverige (dvs som har anpassat sig till svenska klimatet) ?

Borde det inte vara mer naturligt med Trågkupor med TBH i vårt nordiska klimat till exempel, då trågkupor använts under lång tid och bina har anpassat sig till dessa genom naturligt urval, dvs vår avel...

Skulle vara intressant om någon provar en trågkupa med TBH ramar och delar med sig av sina erfarenheter...

Kort om socker och honung...

Här vill jag bara kort nämna att det finns biodlare idag som blandar i honung i sockerlösningen (vinterfoder) i olika % satser just för att binas mikrobiologi med näringsämnen mm har behov av honungens unika sammansättning... Jag funderar skälv av den anledningen på att börja blanda i en mindre mängd honung i vinterfodret och observera om binas hälsa förbättras av det...

Bara mina tankar...

/ Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #104 skrivet: 25 jul-13 kl 17:53 »
Hej Jonas

Ingen kupa är optimalt, det är klart.
Jag läste i förhandsvisningen av Honeybee Democracy avThomas D. Seeley som rekommenderades här av någon som annars inte verkar vara så mycket för läsandet.
Boken kommer att införskaffas! Seeley påvisar klart och tydligt hur noggran bin undersöker eventuella boplatser. Han påvisade med försök att tex 40 liter utrymme föredrogs framför 15 liter.
Det verkar som om deras rumuppfattningsförmåga är väldigt starkt utvecklat.

Vad klimatet beträffar, så används kupan i exvis Kanada, Alaska och även i Ryssland. Erfarenheter finns att läsa om på diverse sidor.
Senast i dag läste jag om en yrkesodlare i Frankrike som efter 40 år med "traditionella" kupor har ställt om till detta system. Och han är inte den ände.

Det som han tyckte om var bla enkelheten, samma mått överallt, lite tillbehör, betydligt mindre tidsåtgång.
Skörden av ett folk kanske inte är lika stor, men han får ändå mera honung eftersom han klarar fler folk.
Av samma anledning (enkelheten och mindre pengarinsats) så blir just stabilbyggande bihållning även mera populärt hos folk. "Back yard beekeeping" tilltar.

Jag kommer inte att satsa 10.000 Kr för två folk vilket ett antal verkar har gjort enligt deras hemsidor.
Skall det kosta så mycket, då får man inga ungdomar heller, även om intresset finns. 
Även om kupan är lät att bygga...för den som inte vill eller kan, så finns ett franskt företag som har rätt så bra priser på både färdiga eller ännu bättre byggsatser.
Det är nästan så att hemmabygge inte lönar sig...

http://www.icko-apiculture.com/en/ruche/ruche-complete-rucheco.html

PS

Angående socker respektive honung så är inte ens ph-värdet det samma (honung ca ph 3,2 - 4,5, socker ca 7)..för att inte tala a om innehållet.
Att det vita sockret inte är hälsosamt för oss, är klarlagt...

Kap Horn
« Senast ändrad: 25 jul-13 kl 18:13 av Kap Horn »

breitan

« Svar #105 skrivet: 25 jul-13 kl 19:23 »
Betula Pendula: Min fundering är hur naturligt Warré kupor är för bin i sverige (dvs som har anpassat sig till svenska klimatet) ?

Det är naturligt för bin att värma honungen/fodret. Det gör de lättare om den sitter alldeles ovanför klustret Klustret är normalt 28-29 cm. En warre-kupa är 30x30cm invändigt. Klustret behöver inte vandra och t.ex svälta ihjäl trots att det finns foder kvar. De behöver inte värma onödiga volymer, deras fläktningar når heller inte så långt,  kondens bildas särskilt i kalla hörn. Foder-åtgången blir mindre (ca 20%), därmed mindre att skita ut.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #106 skrivet: 25 jul-13 kl 20:09 »
Betula Pendula: De behöver inte värma onödiga volymer, deras fläktningar når heller inte så långt,  kondens bildas särskilt i kalla hörn.

Därför skall jag ha trekantslistar i inne i hörnen...

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #107 skrivet: 25 jul-13 kl 21:21 »

Hej

Det finns naturligtvis även nackdelar med Warrés system eller andra "nymodigheter" så som TBH

Inspektion av de enstaka vaxkakor är inte lika enkelt.Det kan var illegal i vissa stater där man måste ha rörliga ramar (fast även med bara topbars, så är de rörliga, fast mera tidskrävande)

Det finns inte så mycket standardutrustning, inte lätt att byta med "grannen".

Eftersom det är föga känd, så är det många som är negativt inställda, erfarenheter saknas eller är svåra att få vilket betyder att man måste läsa sig till mycket (som tur är, så finns det fantastiskt mycket på nätet!).
Detta ersätter inte en mentor, men har man tur, så hittar man en som har en öppen attityd och är mottaglig för andra system/idéer.Utan en viss "pionäranda" kan det bli svårt eftersom man lätt hamnar i "motvind".

Kap Horn
« Senast ändrad: 25 jul-13 kl 22:51 av Kap Horn »

Magnus24

• Skåne
« Svar #108 skrivet: 25 jul-13 kl 22:45 »
Kollade runt lite och såg denna sida
http://www.dheaf.plus.com/warrebeekeeping/warre_experiment_heaf_2011.htm

"David Heaf's Warre Experiment" där han har totalt sett 25% vinterförlust på sina samhällen de 6 senaste vintrarna. Är inte det rätt mycket?
I sverige är väl runt 10% normalt, kanske tom. lite högt? Runt 25% rapporterades det om denna vintern och det ansågs ju nära katastrofalt.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #109 skrivet: 25 jul-13 kl 22:57 »
Hej Magnus

Jag har redan läst detta...

Och vad gick experimentet ut på?

ingen varroabehandling...

så 25 % trots varroabehandling säger jo att det tydligen inte fungerar särskild bra

An additional background factor could be the Varroa burden. All my colonies are untreated. The beekeeper who lost 40 out of 94 was also not treating for Varroa, or treated at a very low frequency.

http://www.dheaf.plus.com/warrebeekeeping/warre_experiment_heaf.htm

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #110 skrivet: 25 jul-13 kl 23:18 »
Hej¨

Det finns några kända "entusiaster" som har en syn gemensam: att hålla sig till bins naturliga levnadssätt, dvs. så litet som möjligt påverkan, inget bortplockande av drönare, ingen "aktiv" odling av drottningar, svärmning är önskat, naturbygge utan färdiga vaxmellanväggar, naturlig förnyelse av vaxkakor, delvis regression av biet, tillräklig med egen honung osv.

Oftast i samband med användandet av TBH eller Warré kupor.

Även om de har tom stora förlustar, så har de positiva resultat att visa.

David Heaf, Michael Bush, Bernhard Heuvel och Dennis Murell tillhör dessa.  Paret Ed och Dee Lusby och Stefan Braun på Teneriffa söker väger via regression dvs att ett mindre bi (så som det enligt deras synsätt var innan färdiga mellanväggar kom) är mera motståndskraftig.
Det blir fler som delar uppfattningen att den traditionella biodlingen har kommit till en återvändsgränd.

Att samma återvändsgränd visar sig inom en nästan oöverskådlig rad andra områden är ingen slump enligt min mening. Vi har (om vi någonsin har haft det) förlorad respekten för "naturen".

Det är dags att söker nya vägar...och det är snart inte en fråga om vi vill, utan att vi måste!

« Senast ändrad: 25 jul-13 kl 23:24 av Kap Horn »

Magnus24

• Skåne
« Svar #111 skrivet: 25 jul-13 kl 23:19 »
Var det verkligen det experimentet gick ut på? Det nämns inte i dagböckerna de första åren.
Citera
Very high losses were experienced by other beekeepers locally. One lost 10 out of 10 and another 40 out of 94, both beekeepers using frame hives.
Ett sånt inlägg tyder ju bara på att han försöker snacka bort sina försluster, gäller bara under en vinter dessutom och då hade han inte max antal samhällen (men väl runt snittet).

25% i sverige detta år är exceptionellt högt men vad han har haft i snitt de senaste 6 vintrarna. Men visst ska man inte ignorera 25% under senaste vintern här, men det är det nog ingen som gör heller.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #112 skrivet: 25 jul-13 kl 23:29 »
Var det verkligen det experimentet gick ut på? Det nämns inte i dagböckerna de första åren.Ett sånt inlägg tyder ju bara på att han försöker snacka bort sina försluster, gäller bara under en vinter dessutom och då hade han inte max antal samhällen (men väl runt snittet).

Med ett sådant påstående visar du bar hur lite respekt du har gentemot någon som har en gedigen bakgrund inom biodlingen och vars röst vägar.
Jag har läst en hel del av hans inlägg även i en väl ansedd britisk "bimagazin" och det bekräftar bara mitt intryck.
Denna man har vad man kallar: integritet.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #113 skrivet: 25 jul-13 kl 23:33 »
Hej

Och här en annan tung röst...och denna gång från Sverige: Erik Österlund borde vara känd...http://www.biredskapsfabriken.se/pdf/hallbar_biodling.pdf

Magnus24

• Skåne
« Svar #114 skrivet: 25 jul-13 kl 23:45 »

Med ett sådant påstående visar du bar hur lite respekt du har gentemot någon som har en gedigen bakgrund inom biodlingen och vars röst vägar.
Jag har läst en hel del av hans inlägg även i en väl ansedd britisk "bimagazin" och det bekräftar bara mitt intryck.
Denna man har vad man kallar: integritet.

Va? Får man inte ifrågasätta vem som helst och vad som helst? Jag råkade bara komma in på hans sida och såg att han hade hög vinterdödlighet i ett experiment, då tycker jag att det ska nämnas, likaså att han kommer med tunna bortförklaringar.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #115 skrivet: 25 jul-13 kl 23:56 »
Hej Magnus

Visst skall man ha en åsikt, det har även jag men det är inte alltid lämpligt att uttrycker den (därför säger jag inte mera :-))

Men när man bara råkar komma på en sida och inte har litet kött på benen om mannen i fråga och sedan påstår att han ljuger, da har man ingen åsikt utan en förutfattat mening...och det är något helt annat!

Och nu skall jag "köra båt"...med 10.000 ton bensin till Amsterdam närmare bestämmt

Kap Horn

Magnus24

• Skåne
« Svar #116 skrivet: 26 jul-13 kl 00:07 »
Jag har inte påstått att han ljuger, bara dålig bortförklaring. Resultatet med 25% vinterdödlighet kvarstår ju hursomhelst och då tycker inte jag dessa kupor känns som rätt lösning på problemen med att bina skulle ha det dåligt. Visst kan jag erkänna att jag läst på om experimentet dåligt, men jag ser ingen anledning att fördjupa mig i allt han gjort bara för att kunna dra slutsater av resultatet.

Eftersom jag knappt vet vem personen är eller vad han gjort i övrigt medans du höjer honom som om han vore någon gud känns det väl mer som du går in med förutfattade meningar kan jag tycka.

Ut med dina åsikter :)

o kör för försiktigt för böveln! Vi vill inte läsa om någon oljekatastrof pga. att någon satt och läste bi-forum ;)

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #117 skrivet: 26 jul-13 kl 00:14 »
Hej

Lotsen försenat...väntetider är en del av jobbet. Låg 14 dagar till ankars innan den här lasten kom.
Min åsikt...den kan jag även behåller för mig själv.
Och jag höjer inte ens gud på en tron, än mindre en människa. Däremot kan jag respektera någon som har en genomtänkt åsikt som i hans fall dessutom är kopplat till mycket erfarenhet.

Jag kommer säkert går en kurs i den lokala biodlingsföreningen och det kommer att bli intressant vilken "skola" som erbjuds...

Over and out...

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #118 skrivet: 26 jul-13 kl 00:15 »
Vi har inte samma bin som de har i Frankrike eller USA, våra samhällen är större och har en mer explosions artat expansion pga den korta fönster att samla ett vinter förråd.

Du kommer få det roligt med dina bin i dessa flagstång till kupor + dina granar om de är biodlare kommer att älska dig eftersom de kommer få dina svärmade bin.

De övriga i omgivning kommer bli mindre förtjusta när svärmarna sätter sig i diverse håligheter i deras fastigheter.

I tidigare svar har du blandat ihop ventilations frågor och hur det fungera under säsong och under vinter klottet, det är två helt skilda saker och fungerar olika.

Du är överallt och ingen stans och osammanhängande !

Vill du veta hur bina vill ha det ska du lyssna på de gamla biodlings gubbar, de har levt ett livstid med bin i vårat närområde och klimat.

Fast du kanske ska gå i land i Frankrike och biodla där istället.

mvh Edward
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #119 skrivet: 26 jul-13 kl 00:18 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

261 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser