Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För dyrt att börja leva leva billigt  (läst 6815 gånger)

Ametz

• -
SV: För dyrt att börja leva leva billigt
« Svar #20 skrivet: 15 jul-13 kl 16:11 »
Citera
Kostnaderna för att ha en moped och hålla den i drift är inte så mycket lägre som man kan tro, jämfört med en bil.
Bränsleförbrukningen för mopeden är väl ungefär hälften eller två tredjedelar än vad man kan räkna med för en bränslesnål småbil.
Inköpskostnaden för begagnade mopeder och begagnade bilar är ungefär densamma, man får knappast något användbart för under 5000-10000 kr i någotdera fallet.
Försäkringen är ungefär lika dyr för bägge även om man i stort sett slipper skatten för en moped.
Ur miljösynpunkt är en 20-25 år gammal bil med katalysator definitivt att föredra jämfört med en moped som i stort sett helt saknar avgasrening.

Det finns mycket bättre möjligheter att göra avdrag i deklarationer för resor till och från jobbet om man gör dem med bil, bara det kan mycket väl göra att bilåkandet blir mer lönsamt.
Ska man ta sig billigt till och från jobbet är det bättre att åka kollektivt, samåka eller gå/cykla jämfört med att hålla sig med eget motorfordon, hur litet det senare än är.

En moped är dessutom helt oanvändbar för tyngre transporter som alltid behövs då och då om man ska hålla sig med ett billigt hus. Ska man alltid få någon annan att sköta sådana saker så blir det antingen mycket dyrt eller också gör man sig snart omöjlig i sin bekantskapskrets.

Jag har stenkoll på min mopedkostnad:
http://www.spritmonitor.de/en/detail/457172.html

Citera
Betalar du mindre än 2000 i månaden i hyra nu?

Nej, min hyra ligger på ca 4300:-
Men det jag menar är att med en hyra på 2000:- i månaden (Jämfört med 0 om man äger det) så måste man jobba mkt mer än bara helger i 10 hela år till som är kortaste tiden för huslån att välja på typ alla banker. Och måste jag jobba mer så potato potato lixom, då kan jag lika gärna bo kvar där jag bor nu.

Citera
Batteri bakapp vett du  de funkar det med åså elverk

Tror inte det skulle bli så billigt att ha det gå dygnet runt.
Jag har 3 datorer som går typ jämt, en diskstation med 36TB hårddisk, en HTPC som driver minecraft spelet och filmer via tv och sen den vanliga datorn som jag har till vardags, visserligen med strömsnåla kvalitets grejer i allt, men totalt drar det väldigt många watt.

Sen vore det bekvämt att även kunna ta med sig, disk och tvättmaskinen.
Jag är inte felfri jag har laster och det känns väldigt bekvämt att ha el, avlopp och vatten.

Citera
Eller ett lönearbete du kan sköta hemifrån (vad nu det kan tänkas vara). Beroende på var man bor är det inte heller alltid så trevligt att brumma runt på en moped. På vintern känns det mycket säkrare att transportera sig själv med hjälp av något mer stabilt när/om det är mycket snö och/eller väldigt halt.

Har funderat i dom banorna själv, typ support kanske då jag kan data bra. Men alldeles för svårt att få såna jobb (inte realistiskt)
Jag tycker: Att skriva om samma ämne som redan finns i 40 andra äldre poster faktiskt är bra. Många saker förändras pga nya produkter, nya lagar & bestämmelser eller helt enkelt nyutvecklade metoder.

Huggorm

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 15 jul-13 kl 16:16 »
Men det jag menar är att med en hyra på 2000:- i månaden (Jämfört med 0 om man äger det) så måste man jobba mkt mer än bara helger i 10 hela år till som är kortaste tiden för huslån att välja på typ alla banker. Och måste jag jobba mer så potato potato lixom, då kan jag lika gärna bo kvar där jag bor nu.
Man skall ju göra tvärtom, låna på så lång tid som möjligt istället. Då får man en väldigt låg månadskostnad och så gör man extra amorteringar istället ibland när man råkar ha pengar

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #22 skrivet: 15 jul-13 kl 17:15 »
Om du betalar 2000:- på ett lån så har du ju ett hus om 10 år, om du betalar 4300:- i hyra har du inget om tio år men ändå jobbat dubbelt så mycket.
Däremot om du äger ett hus och lägger 0:- på det i 10 år så kanske du inte har ett hus ändå ;)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #23 skrivet: 15 jul-13 kl 17:54 »
Det är dyrt att bryta sig loss från det "normala" samhället.    Såvida man inte ger sig ut med det man kan bära på ryggen.

Elproduktion med elverk är svinigt dyr i det långa loppet då du måste rägna med att det kommer behöva service eller nyanskaffning.
Bättre är det då att satsa på en Offgrid anläggning där man kan köra ett system eller en kombination av sol, vind eller vatten. då har du en lägre servicekostnad och en betydligt längre livslängd än en generator och dessutom så kan man köra ena systemet om ena packar ihopa.
Sådär då har du dator och lite ljus. och kanske en kyl.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

hånung

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 15 jul-13 kl 18:08 »
Det är dyrt att bryta sig loss från det "normala" samhället.    Såvida man inte ger sig ut med det man kan bära på ryggen.

Elproduktion med elverk är svinigt dyr i det långa loppet då du måste rägna med att det kommer behöva service eller nyanskaffning.
Bättre är det då att satsa på en Offgrid anläggning där man kan köra ett system eller en kombination av sol, vind eller vatten. då har du en lägre servicekostnad och en betydligt längre livslängd än en generator och dessutom så kan man köra ena systemet om ena packar ihopa.
Sådär då har du dator och lite ljus. och kanske en kyl.
Var för skulle det bli svinigt dyrt med elverk ?  Att skaffa gamla gräsklipparmotorer är ingen större kostnad sånna får man ju till och med gratis som man kopplar till en bilgenerator  när ja bodde i husvagn så räckte det att ladda en gång i veckan för en TV och ljus och en radio så det köper ja inte  att det skulle bli svinigt dyrt . Men vist har du rätt i att  det är bara att ha fler alternativ att falla till baks på

Skogsvilde

• -
« Svar #25 skrivet: 15 jul-13 kl 18:53 »
Var för skulle det bli svinigt dyrt med elverk ?  Att skaffa gamla gräsklipparmotorer är ingen större kostnad sånna får man ju till och med gratis som man kopplar till en bilgenerator  när ja bodde i husvagn så räckte det att ladda en gång i veckan för en TV och ljus och en radio så det köper ja inte  att det skulle bli svinigt dyrt . Men vist har du rätt i att  det är bara att ha fler alternativ att falla till baks på

DÅ vart det varken mycket tv tittande under årets ljusa tid.
Sedan var det så att TS ville kunna tillbringa mycket tid vid datorn. 

Det är lätt att räkna ut vad en laptop slurpar i sig. mina miniburkar ligger på 75w i maxförbrukning på trafon. halogen lampa på 10 w osv osv..  Sedan skall man köpa bränsle som ligger på 14 kr litern och klipparen får nog gå 1 timme eller så för att ladda.  Skall man nu vara miljövänlig så tankar man Aspen och den ligger väl på en 20-25 eller mer per liter. 
För att koppla ihopa generatorn och mojoten så behöver man en konstruktion, det kan man fixa själv om man har borrmaskin, lite bult och nånn järnbit. I värsta fall så behöver man svetsa lite.
Men det är inte omöjligt heller.

Men inte nödvändigtvis.

hånung

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 15 jul-13 kl 19:03 »
DÅ vart det varken mycket tv tittande under årets ljusa tid.
Sedan var det så att TS ville kunna tillbringa mycket tid vid datorn. 

Det är lätt att räkna ut vad en laptop slurpar i sig. mina miniburkar ligger på 75w i maxförbrukning på trafon. halogen lampa på 10 w osv osv..  Sedan skall man köpa bränsle som ligger på 14 kr litern och klipparen får nog gå 1 timme eller så för att ladda.  Skall man nu vara miljövänlig så tankar man Aspen och den ligger väl på en 20-25 eller mer per liter. 
För att koppla ihopa generatorn och mojoten så behöver man en konstruktion, det kan man fixa själv om man har borrmaskin, lite bult och nånn järnbit. I värsta fall så behöver man svetsa lite.
Men det är inte omöjligt heller.
Jo det kanske TS vill men kan ju skaffa någon som går på 12v ? Hopkopplingen gjordes via kilrem alltså behövdes en extra remskiva till motor  och en ställning att skruva fast grejerna i .
« Senast ändrad: 15 jul-13 kl 19:17 av håning »

torbjorn

• Medelpad
« Svar #27 skrivet: 15 jul-13 kl 19:14 »
Driftkostnaderna för ett litet elverk blir alltid många gånger högre än för att köpa ström från elnätet.
Även om man bara ser på bränslekostnaden så får man nog räkna med att betala 10-20 gånger så mycket per kWh för energi producerad med ett eget bensin- eller dieselelverk (och det gäller för optimala förhållanden, dvs att elverket får gå kontinuerligt och hela tiden med ideal belastning. Om det går med mycket lätt eller starkt varierande last, eller om det körs korta perioder med många kallstarter, så blir förbrukningen ännu värre.). Glöm inte kostnaden för smörjolja, eventuella filter mm. Små bensinmotorer brukar kräva oljebyte med ca 20-50 timmars intervall medan en lite större diesel kanske kan klara sig 100 timmar mellan bytena.
Motorns livslängd är också högst begränsad, ett litet bensinelverk är helt enkelt utslitet efter högst 500 timmar, använder man begagnade gräsklipparmotorer ska man vara glad om man klarar 50-100 timmar på varje motor.

Offgridanläggningar har också en tendens att bli dyra i längden. Har man inte själv tillräckliga kunskaper och fingertoppskänsla för att spela erfaren driftingenjör så får man vara beredd på att det blir en massa onödiga kostnader - batterier nerkörda i förtid, inköp av olämplig utrustning som inte passar ihop eller passar för den elförbrukning man vill ha, osv osv. Man får också räkna med en hel del åskskador när man har solceller, vindelverk mm som är högt placerat och hopkopplat med långa ledningar.
Att hålla en offgridanläggning i perfekt skick är ett heltidsjobb som kräver bra bakgrundskunskaper och omdöme. Man ska inte räkna med att den kan sköta sig själv medan man själv är ute och tjänar pengar eller roar sig någon annanstans. Det vore förstås en helt annan sak för en lite större anläggning typ ekoby där man kan avdela en kompetent person till att ständigt pyssla om elanläggningen.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 15 jul-13 kl 19:34 »
Jag tror att anslutningsavgifterna är avgörande. Om det inte hade varit el indraget i mitt torp är jag inte säker på att jag skulle ha råd med anslutningsavgiften, utan jag skulle antagligen ha föredragit egen elproduktion istället. Hos Eon exempelvis är anslutningsavgiften mellan 26 000 och 145 000 kronor beroende på vilken zon man råkar på i. Om anslutningsavgiften räknas in, så är det inte säkert att el från bolag är billigare än egna elverk trots att de måste bytas ut då och då.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

torbjorn

• Medelpad
« Svar #29 skrivet: 15 jul-13 kl 19:44 »
Om fastigheten en gång i tiden har varit ansluten till elnätet så kan man ofta komma undan med en mycket lägre anslutningsavgift, i och med att det då räknas som en återanslutning och inte nyanslutning. Men om nätbolaget är motsträvigt kan man vara tvungen att själv bevisa för dem att det faktiskt har funnits en anslutning. Det kan t ex röra sig om någon befintlig mätartavla med skylt med abonnentnummer, gamla elräkningar eller bilder där det tydligt syns att det går en luftledning till huset.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 15 jul-13 kl 19:51 »
Att hålla en offgridanläggning i perfekt skick är ett heltidsjobb som kräver bra bakgrundskunskaper och omdöme. Man ska inte räkna med att den kan sköta sig själv medan man själv är ute och tjänar pengar eller roar sig någon annanstans. Det vore förstås en helt annan sak för en lite större anläggning typ ekoby där man kan avdela en kompetent person till att ständigt pyssla om elanläggningen.

Precis så är det. Om man vill leva billigt krävs det att man själv gör sådant som andra betalar för. Att gå en elutbildning innan man blir självförsörjande eller ska leva billigt är väl investerad tid. I annat fall får man göra som jag, bli sambo med en elektriker.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Skogsvilde

• -
« Svar #31 skrivet: 15 jul-13 kl 19:58 »
Precis så är det. Om man vill leva billigt krävs det att man själv gör sådant som andra betalar för. Att gå en elutbildning innan man blir självförsörjande eller ska leva billigt är väl investerad tid. I annat fall får man göra som jag, bli sambo med en elektriker.

Det var dagens sanning.   :)   Man måste verkligen vara en tusenkonstnär som självhushållare.
Men inte nödvändigtvis.

Broberg

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 15 jul-13 kl 20:15 »
Verkar som TS vill bo rätt modernt och bekvämt, så då blir det nog inte superbilligt att bo någonstans. Avlopp och riktigt vattensystem kostar och har inte jättelång livslängd. Elsystem har väl i regel lite längre. Dessutom kostar hus i underhåll ändå.

Blir till att snåla på annat istället då, för att få ner kostnader. Vedvärme, bara värma rummet man är i osv. Snåla med ström. Göra allt själv. Ha väldigt litet hus.

Huggorm

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 15 jul-13 kl 20:42 »
Om fastigheten en gång i tiden har varit ansluten till elnätet så kan man ofta komma undan med en mycket lägre anslutningsavgift, i och med att det då räknas som en återanslutning och inte nyanslutning. Men om nätbolaget är motsträvigt kan man vara tvungen att själv bevisa för dem att det faktiskt har funnits en anslutning. Det kan t ex röra sig om någon befintlig mätartavla med skylt med abonnentnummer, gamla elräkningar eller bilder där det tydligt syns att det går en luftledning till huset.
När jag slog på strömmen här klarade jag mig på en låg avgift, men teknikerna som var här blev förvånade. Tydligen tog Fortum normalt sett betalt för en nyanslutning även om den gamla kabeln fanns kvar och det bara var för dom att skruva i huvudsäkringarna, eller vad de nu gör för att slå på. Hur väl man klarar sig beror nog mycket på vilket elbolag som har hand om området samt dagens humör på handläggaren.

RoHe

• Södermanland
« Svar #34 skrivet: 17 aug-13 kl 20:25 »
Utan att ha läst igenom svaren du fått, måste jag få berätta om mig själv. Jag var precis som du för något halvår sedan. Helt insnöad på att köpa något, billigt, fort ska det gå, billigt igen osv.

Kastade den ideen i sjön och frågade runt på byn om någon visste något ledigt att hyra. Gör som jag. jag hyr en, i vanligt folks ögon, sommarstuga. 1000 kr i månaden, elen ingår, mulltoa, sommarvatten visserligen, men, sånt ordnar sig. får vi hoppas.

En sommarstuga kostar inte många kronor, mina hyresvärdar är apnöjda att jag valt att bo här permanent, någon som tar hand om tomt, stuga osv året om, och inte bara solskensdagar. kolla upp var du vill bo, och leta upp en billig sommarstuga är mitt tips. du har 50 000, för mig är det 50 månaders betald hyra. har man tak över huvudet så klarar man sig, mat, det är sånt som löser sig, odla, bygg en fälla i skogen och hoppas på gris till kvällen :)

/Kärlek och frid, Robert under eken!
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

AndréM

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 21 aug-13 kl 13:54 »
http://www.jak.se/
En bank men inte som andra banker!
-Ni vet väl att en mur bara är en bro på högkant?

Dela detta:

* Inloggade just nu

155 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser