Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älling med värmeslag? edit: ällingen avled. :(Förgiftning eller annan sjukdom??  (läst 2249 gånger)

LinaGran

• Småland
Vi har en kull med myskällingar som idag är cirka 6-7 veckor gamla. När jag gick ner för att mata dem idag, cirka klockan 11 märkte vi att två stycken betedde sig lustigt. Den ena var sämre än den andra, den var helt apatisk och verkade inte kunna simma, tog man upp den på land så bara lade den sig ner. Den andra har ungefär samma symptom men lindrigare. Den simmar själv men är väldigt "borta". Jag gick upp till huset igen (de bor nere i en stoor damm med möjlighet till skugga) för att hämta något att bära dem i och när jag kom tillbaka ner så var den som mådde sämst död... :( Är detta värmeslag eller kan de ha fått i sig något giftigt/ha någon sjukdom? De var båda två väldigt varma och andas snabbt. Det är detta som får oss att tro att det är värmeslag det handlar om, vi har idag 27 grader varmt. Den lille ällingen sitter nu i vasken fullt med svalt vatten (inte iskallt). Finns det något mer vi kan göra för att försöka rädda det lilla livet? :/ Jag försöker få i den så mycket vatten som möjligt..
Otroligt tacksam för hjälp!!
« Senast ändrad: 21 jul-13 kl 14:32 av LinaGran »

LinaGran

• Småland
SV: Älling med värmeslag? Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 21 jul-13 kl 14:31 »
Uppdatering: Nu är den lilla stackaren med borta. Vi börjar misstänka att det i själva verket inte rörde sig om värmeslag utan istället någon förgiftning eller sjukdom.. Håller nu de återstående 21 ällingarna under sträng uppsikt!
Listar symptomen här: Kunde inte gå/simma (den ena inte alls och den andra litegrann), andades häftigt och hög puls, apatiska (brydde sig inte alls om var de andra ällingarna var) reagerade knappt alls när man plockade upp dem. Det gick också väldigt fort när den senaste ällingen dog. H*n var relativt okej ena stunden för att en minut senare vara död. Vi trodde att h*n började bli bättre och piggare, men plötsligt började den kräkas (visste inte att de kunde det?) och fick sen ett 10 sekunder långt anfall där den bara skakade och la sig på rygg och sen var den borta. :/
Jag märkte för cirka en vecka sedan att de verkade förkylda, då större delen av kullen. De nös och hostade lite hela tiden, men det försvann efter ett par dagar. Vet inte om det kan ha något med saken att göra?
Glad för alla tips jag kan få!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Lunginflammation kan ge de symptom du beskriver och kan ha väldigt snabbt förlopp på unga fåglar. Värmeslag är rätt ovanligt på ankor som har tillgång till badvatten och skugga.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

LinaGran

• Småland
Lunginflammation kan ge de symptom du beskriver och kan ha väldigt snabbt förlopp på unga fåglar. Värmeslag är rätt ovanligt på ankor som har tillgång till badvatten och skugga.

Är det troligt att lunginflammation kan drabba så många?
Jag börjar bli väldigt orolig för igår dog det 4 stycken till, och idag är det 2 stycken som är dåliga som antagligen är borta till kvällen! Känner mig så otroligt hjälplös! Ska försöka få tag på en kunnig veterinär för att se om jag kan förhindra att de små liven dör en efter en!

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
Kan de ha ätit av någon giftig växt? Spontant skulle jag rekommendera dig att prata med SVA coh skicka in något djur för obducering om du vill ha en lite mer säker diagnos. Myskällingar brukar vara väldigt tåloiga och att de dör som du beskriver och så många skulle jag säga är extremt ovanligt. Jag har haft myskanror i över 15 år och har trots att jag oftast har haft flera kullar/ år så tror jag inte jag har förlorat så många ungar till sjukdom under hela den tiden.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

LinaGran

• Småland
Kan de ha ätit av någon giftig växt? Spontant skulle jag rekommendera dig att prata med SVA coh skicka in något djur för obducering om du vill ha en lite mer säker diagnos. Myskällingar brukar vara väldigt tåloiga och att de dör som du beskriver och så många skulle jag säga är extremt ovanligt. Jag har haft myskanror i över 15 år och har trots att jag oftast har haft flera kullar/ år så tror jag inte jag har förlorat så många ungar till sjukdom under hela den tiden.

Vi hörde med en nära vän till familjen som även han haft ankor länge och han trodde också att det kunde vara förgiftning! Jag tänker höra av mig till dem nu i dagarna för att se vad vi ska göra. Vi har haft ällingarna inne i ladugården sedan igår eftermiddags för att kunna ha kontroll över vad de äter. Ungefär hur lång tid tror du att det tar för en förgiftning att synas? Dvs ungefär när märker vi om de andra ällingarna är förgiftade eller inte nu när de står inomhus och inte längre kan få i sig eventuella giftiga ämnen?

Rossbo

• Västmanland
I sötvatten sjöar kan det finnas alger som blommar på sommaren och vatten blir så giftig att en hund som dricker det blir förgiftad och dör ganska snabbt. Kanske dina älingar simmat i vatten med blommande alger?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Jag har förlorat flera unga gräsänder i år i något som jag tror var värmeslag. De har ingen mamma och de är inte så smarta att de undviker solen, så de kan ligga mitt i solen och flåsa, även fast det finns skugga :(
Nu har dock inga dött sen jag byggde en hage till de med massa skugga.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

LinaGran

• Småland
Kan uppdatera och berätta att vi skickade in två stycken ällingar på obduktion förra veckan. Hittills har vi blivit av med 8 stycken. Det verkar däremot som att det har saktats ner sedan vi tog in dem i ladugården. Vi har fått ett preliminärsvar som säger att det antagligen rör sig om en jästsvampsinfektion. Men har inte fått veta någonting om hur den kan ha uppkommit eller om det går att behandla. Vi har just nu 2 stycken till som är hängiga. :/

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin

LinaGran

• Småland
Vi har inte fått veta namnet på jästsvampen än (får fortfarande preliminärsvar). Men tydligen är detta väldigt ovanligt och har dokumenterats i Kanada och Storbritannien, endast ett fåtal fall har tidigare uppmärksammats i Sverige. Alla fall har gemensamt att det funnits tillgång till badvatten som även vilda fåglar har tillgång till. Vi har ofta både änder och gäss i våra dammar på besök så det verkar som det överförts på så vis. Men vi har fortfarande inte fått veta om det går att behandla eller hur lång tid det tar innan dammen är en "säker" plats för dem att vistas i igen. Förhoppningsvis försvinner det med tiden så vi i framtiden kan släppa ner våra ällingar igen. Får förhoppningsvis svar från SVA på måndag! Uppdaterar då om det kommer fram något av intresse!

TOR

• Dalarna
Leucocytozoonos? Orsakad av blodparasit som sprids hos höns, kalkoner, andfåglar och vilda fåglar världen över. Sprids inte bara av svidknott, utan också myggor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser