Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När slutar ni skära ut drönarynel, och varför?  (läst 2229 gånger)

Inga-Karin E

• Halland
När slutar ni skära ut drönarynel, och varför?
« skrivet: 24 jul-13 kl 22:55 »
En del säger att det är meningslöst att skära ut drönarvax mot varoan redan vid midsommar, själv brukar jag inte sluta förrän bina slutar dra upp drönare, och det är mycket senare. Hur gör ni? Lägger varoan inte ägg så här sent? Eller varför ska man sluta medan bina ändå drar upp drönare?

Inga-Karin E

• Halland
SV: När slutar ni skära ut drönarynel, och varför?
« Svar #1 skrivet: 27 jul-13 kl 08:35 »
Inget svar  ???

Jonte76

• -
« Svar #2 skrivet: 27 jul-13 kl 08:48 »
 Handlar nog om att biodlaren ser att bina börjar sluta bygga på rammen o därför slutar då . plus att har du många samhällen går det nästan inte o orka lyfta på skattlådornasom börjar bli fulla vid högsommartid  bättre bina får ägna sig o samla honung då tänker många

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 27 jul-13 kl 10:35 »
Det har även att göra med att det är en fångst ram som ger mest effekt vid säsongens start i varoan utvecklings fas.

Mot slutet av säsongen fin kvasteret över allt, och behandlas med andra metoder såsmåningom , i början är det viktig att behandla drönar celler eftersom de är täckt längre och fler kvastar hinner utvecklas in i den täckta cell, genom att ta bort dessa i ett tidigt fas hämnar man varoans utveckling till antal.
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #4 skrivet: 27 jul-13 kl 11:45 »
Mycket intressant Edward, jag är ändå osäker eftersom man hör så många olika bud om detta. Mina bin bygger ut för fullt i drönarramarna, är det ändå ingen mening med att fortsätta skära ut drönaryngel? Vem ska man tro på???

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 27 jul-13 kl 15:48 »
Alltid fångar du några

Här kan du läsa om hur man kan bekämpa varoan hos oss http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/Sv/lantbruk-och-landsbygd/djurhallning/Biodling/VarroabekekoJO01_10.pdf

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Jonte76

• -
« Svar #6 skrivet: 27 jul-13 kl 22:09 »
Är ju även så att ju mera drönaryngel man skär ut ju mindre andra ramar med drönaryngel på får man :)  plus att svärmrisken minskar när bina får bygga mycket så drönar ramar används på många olika sätt ja använder den tills bina slutar bygga på den

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #7 skrivet: 28 jul-13 kl 09:43 »
I den brochyr Edward hänvisarvtill sägs ju att man fortsätter skära ut så länge bina drar upp drönare... Men många erfarna biodlare säger alltså till mig att amn kan sluta redan vid midsommar. Jag får väl fortsätta som vanligt, för säkerhets skull... Jag har alltid en känsla av att jag gör en massa som är onödigt med bina...

Jano

• Halland
« Svar #8 skrivet: 28 jul-13 kl 11:33 »
När drottningen slutar bestifta drönarramen och bina lägger honung i den istället, då är det ingen ide' att ha den kvar.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #9 skrivet: 30 jul-13 kl 09:03 »
Så är det så klart, men många hävdar att men kan sluta långt innan dess, som sagt, redan vid midsommar :o.

Feke

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 30 jul-13 kl 09:59 »
Att de slutar vid midsommar beror säkert med att då åker skattlådorna på och de är jobbiga att lyfta av varje gång.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #11 skrivet: 30 jul-13 kl 13:44 »
Alltså bekvämlighetsäl fast man säger att det inte gör någon nytta längre fram på sommaren...

Feke

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 30 jul-13 kl 14:06 »
Jag är helt övertygad att det gör nytta. Varje gång du får bort ett kvalster är det mindre som kan föröka sig. Sedan är det som Edward skriver. Mest nytta gör drönarutskärningen på försommaren så de inte hinner bli för många när höstbina skall bildas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

190 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser