Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp!!! Svart vinbärsgele...  (läst 8329 gånger)

Pukared

• Halland
Hjälp!!! Svart vinbärsgele...
« skrivet: 27 jul-13 kl 18:00 »
Skulle koka gele på ett par liter svarta vinbär idag och såg att inte alla var riktigt kolsvarta, men det var nog mer omoget än jag trodde... Hällde bärmoset i silduk och nu får jag det inte att rinna ner.  ??? Det är som kräm  :( Vad gör jag? Kokar om med lite mer vatten? Snälla ge mig lite inspiration! Trött och varm och kommer inte på nåt alls just nu :-\
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

MissT

• Västergötland
SV: Hjälp!!! Svart vinbärsgele...
« Svar #1 skrivet: 27 jul-13 kl 18:13 »
Precis det hände för mej igår  ;D. Jag kokade om med lite mer vatten, bara någon minut. Fick god gele fast något hård. Skulle nog väntat någon vecka med att plocka.

Vinbär kan ju aldrig bli fel. Om gelen misslyckas är det bara att sätta till vatten och göra saft istället.

Pukared

• Halland
« Svar #2 skrivet: 27 jul-13 kl 22:00 »
Hahaha, skönt att man inte är ensam  ;D Jag tryckte det genom en sil och struntade i att det blev lite grumligt. Sen blandade jag med hälften så mycket röd vinbärsgele som jag kommit lika långt med. (Den rann dock snällt igenom duken  :P) det blev riktigt bra faktiskt!
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Argos

• Småland
« Svar #3 skrivet: 12 aug-13 kl 20:58 »
Jag har precis tvärtemot problem, gelén vägrar stelna! Aldrig misslyckats förr, första gången jag har plockat på självplock i år, har i socker som man ska plus lite mer, testat med certo, ser mer ut som blåbärssoppa utan blåbär i! Är det kört eller bara häva på typ mer certo eller???

kurt

« Svar #4 skrivet: 13 aug-13 kl 07:30 »
Det går att koka om med mera pektin, och gör geléprov innan man tappar på burkar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

160 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser