Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röda hönskvalser  (läst 5976 gånger)

Prinsmamma

Röda hönskvalser
« skrivet: 31 jul-13 kl 13:40 »
Det verkar inte bättre än att mina fyra hönors bostad råkat ut för röda hönskvalster. Urk.
Jag har tvättat med såpa och blåst ur med högtrycksluft. Men kan man ha något medel i de värsta skrymslen och var kan man köpa det. Till råga på allt får vi inte använda mer vatten än nödvändigt då det är en olja i dricksvattentäkten.
Men jag har snålat så mycket jag kunnat. Med de jäklarna dör inte. Inte alla i allafall.

Hjälp vad ska jag göra!!!

rosita51

• Skåne
SV: Röda hönskvalser
« Svar #1 skrivet: 31 jul-13 kl 16:21 »
Jag har också fått hönskvalster och jag strör ut Myrnix på fästena till sittpinnarna och i redena. Jag städar ofta och nästa gång ska jag ångtvätta hela hönshuset. Kvalsterna ska dö av 70 grader och ångan är varmare, så jag hoppas att de försvinner då.
Köpte en billig ångtvätt på Biltema 299:-
MVH Rosita zon 1

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 31 jul-13 kl 18:20 »
Det finns något nytt som säljs på Granngården som heter Kvalster X som ska vara mot just röda hönskvalster. Jag har inte prövat och vet inte vad det innehåller men kanske värt att kolla upp.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

rosita51

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 02 aug-13 kl 13:23 »
Jag har fått rådet att städa ur hönshuset och sedan spruta med Dermagal, som säljs på Granngården. Det ska ta död på alla kvalster och det är inte farligt för hönsen att inandas. Man bör dock inte spruta på direkt på hönsen!

Jag tänker prova det nästa gång jag städar...
MVH Rosita zon 1

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 aug-13 kl 23:21 »
Jag har fått rådet att städa ur hönshuset och sedan spruta med Dermagal, som säljs på Granngården. Det ska ta död på alla kvalster och det är inte farligt för hönsen att inandas. Man bör dock inte spruta på direkt på hönsen!

Jag tänker prova det nästa gång jag städar...

Och när jag var på Granngården idag för att köpa det, upptäckte jag att Dermagall är samma som Kvalster X  :-[ Det är nu inköpt och ska snart användas i hönshuset.
MVH Rosita zon 1

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 03 aug-13 kl 01:18 »
Funkar det bara på röda äckel eller tar det annan ohyra också ?

rosita51

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 03 aug-13 kl 23:03 »
På flaskan står:Kvalster X är en brukslösning med brett spektrum för mekanisk -fysikalisk sanering av blodkvalster i hönshus. Kvalster X har även sanerande verkan på bakterier, virus och "dålig lukt". Kvalster X har mycket god långtidseffekt.

Det hjälper alltså på kvalster som inte uppehåller sig på hönsen, utan gömmer sig i skrymslen och vrår...
MVH Rosita zon 1

Clarie-Ann

• Bor i ett hus vid skogen.....
« Svar #7 skrivet: 12 aug-13 kl 14:42 »
Hej!

Jag tog vanlig grön-såpa i en blomspruta och spädde ut i lite vatten. Sprejar i alla skrymslen och vrår. De dör av detta. I alla fall hos mig. Blir friskt och skön luft efteråt. Förut köpte jag en vätska hos en firma, men den luktade såpa också, så nu kör jag med detta i stället. Det verkar vara svårt att inte få dessa kryp. Jag håller rent och fint, men får dem i alla fall. Tror det beror på att hönshuset är för tätt och varmt. Så nu har jag flyttat dem till ett luftigare ställe. Får se om det blir bättre.
Lycka till!

Clarie-Ann
Är lycklig för allt som finns. Bor i harmoni vid skogens rand och ska snart skaffa höns. Det var därför jag hittade hit...trevligt med alla "naturliga", underbara människor här. Hittade mina höns tack vare denna sajt. Så jag stannar kvar och njuter av trevligt sällskap...

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 13 aug-13 kl 12:01 »
Man kan också använda släckt kalk mot ohyran. Man häller kalken i en jutesäck och slår mot väggarna så det dammar ordentligt. Ohyran tål inte kalken som sätter igen deras andningsvägar. (man tar ut höns o foder först naturligtvis) Billigt och miljövänligt. Nackdelen är att man själv nästan storknar och att det blir dammigt i hönshuset. Men man kan spola rent med vatten efter några dagar.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 14 aug-13 kl 22:38 »
Man kan också använda släckt kalk mot ohyran. Man häller kalken i en jutesäck och slår mot väggarna så det dammar ordentligt. Ohyran tål inte kalken som sätter igen deras andningsvägar. (man tar ut höns o foder först naturligtvis) Billigt och miljövänligt. Nackdelen är att man själv nästan storknar och att det blir dammigt i hönshuset. Men man kan spola rent med vatten efter några dagar.
Rekommenderar starkt en bra andningsmask om någon försöker så på detta, kalk är inte något man vill ha i lungorna.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 15 aug-13 kl 15:06 »
Jodå, jag använder munskydd och håller andan de få sekunderna det tar att "damma in" hönshuset.  :) I alla fall en väldigt effektiv metod eftersom kalken tränger in i de minsta springor.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

biggles21

« Svar #11 skrivet: 03 okt-15 kl 22:13 »
Om man blandar släckt kalk med vatten och tapetklister och "målar på" väggar och inredning då? Tror ni det funkar?

Gilbert

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 okt-15 kl 06:38 »
Kalk är det sämsta medel du kan använda i ett hönshus och du blir INTE av med några kvalster.

Tännlappen

• -
« Svar #13 skrivet: 04 okt-15 kl 09:51 »
 :D...Släckt kalk rensar ut det mesta ...Väldigt högt ph typ frätande...Täpper även springor. Dessutom billigt...

The Poacher

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 04 okt-15 kl 12:01 »
Är det inte osläckt kalk ni menar?
Släckt kalk är väl det som man sprider på gräsmattan för att få bort mossa. Osläckt kalk är väl det som man strör över massgravar i krig... eller?

En annan sak - kan hönsen tappa fjädrarna av kvalster?

Gilbert

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 okt-15 kl 12:07 »
Man skall bygga sitt hönshus för storsanering, dvs tvätt och desinficering. Det klarar man inte av med att kalka in skiten och försöka mumifiera kvalstren i väggarna.

En gång kalk och all/hela möjligheten att sanera hönshuset med moderna verksamma produkter som Jordbruksverket rekommenderat går om intet. Kalk är en gammal kvarleva från en tid när man inte hade tillgång till annat.

Att kalka är alltså självdestruktivt. Vill man bli av med kvalster så undvik kalk.

Tännlappen

• -
« Svar #16 skrivet: 04 okt-15 kl 12:51 »
Är det inte osläckt kalk ni menar?
Släckt kalk är väl det som man sprider på gräsmattan för att få bort mossa. Osläckt kalk är väl det som man strör över massgravar i krig... eller?

En annan sak - kan hönsen tappa fjädrarna av kvalster?
Man kan slänga släckt kalk på gamla as. På gräsmattan sprider man vanlig kalk. Misstänker du kvalster så sanera direkt, plågsamt för hönsen.

Tännlappen

• -
« Svar #17 skrivet: 04 okt-15 kl 12:58 »
 :D.. Bara bra att muma in kvalstrerna i väggarna...släckta kalken har även desinficerande egenskaper...Man ska kolla livscykeln på kvalstrerna så vet man mer. Visst kan man rengöra hönshus som är kalkade...bara svepa av sedan som avslutning kalka nytt om så behövs. Man läser ju om folk som använder dyra nya preparat men dom har kvalster ändå... Som sagt man visste nog vad man gjorde förr...Tyvärr vet inte alla om att man på ett billigt sätt kan kleana ut hönshuset.

The Poacher

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 04 okt-15 kl 13:08 »
Har nu sprejat med kvalster x. Nästa helg blir det storrengöring och ny sprejning.

I komposten där vi dumpar hönsskiten så var det väldigt mycket små läbbiga vita insekter, typ kvalster. Vad lever de av? Klarar de sig i en kompost över vintern eller behöver de levande djur att parasitera på?

Tännlappen

• -
« Svar #19 skrivet: 04 okt-15 kl 16:52 »
 :D..Vet inte om dina insekter är kvalster men original kvalster kan överleva bortåt nio månader utan mat.Kollar man utomlands på vissa hönssidor så görs mycket reklam för dom moderna medlen... Amish-folket använder släckt kalk kallas whitewash....

http://www.5acresandadream.com/2014/05/amish-whitewash.html

Dela detta:

* Inloggade just nu

46 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser