Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterbonad  (läst 3529 gånger)

Diozz

Vinterbonad
« skrivet: 08 aug-13 kl 23:07 »
Tjohej!
Vintern är snart här och jag håller på att planerar var mina vaklar ska bo i vinter...
Så ramlade jag över denna som jag blev störtförtjust i.. förena nytta med nöje tänkte  jag då...
http://www.polhus.se/produkter/F%C3%B6rr%C3%A5d-Greenhouse_174

Vinterträdgård till vaktlarna och växthus färdigjödslat till sommaren...

Ska nu bara övertyga min sambo att växthus är trevliga samt vilket bra köp det är... ; p

Vad tror ni? :)

Diozz

SV: Vinterbonad
« Svar #1 skrivet: 09 aug-13 kl 15:03 »
Sambon förstår inte hur bra det hade varit med denna bod....ska övertala att det blir bra till våren istället.. Så nu blir det att göra om en del av det befintliga trädgårds skjulet till varmbonat vinterhus tills vidare..
Ska posta bilder eftersom bygget pågår om ni är intresserade...

Diozz

« Svar #2 skrivet: 09 aug-13 kl 15:26 »

Bild på objekt före start

Även Harry tror det blir bra..

Diozz

« Svar #3 skrivet: 09 aug-13 kl 21:44 »

Så var materialet inköpt.. glömde dock å köpa isoleringen.. får handla de i morgon..
Glömde även köpa smör till mina falukorvsmackor jag planerat att ta som kvällsfika.. får åka på macken å köpa ett paket tror jag.....

Planen ser ut som så ialla fall att det ska byggas en bod i skjulet(stjäl lite drygt 50 % av min sambo hehe) som ska anslutas till rastgården utanför... Kommer bli jättebra när det är klart ....
....hoppas jag....
« Senast ändrad: 09 aug-13 kl 21:59 av Diozz »

Diozz

« Svar #4 skrivet: 10 aug-13 kl 15:17 »

Så var materialet inköpt.. glömde dock å köpa isoleringen.. får handla de i morgon..
Glömde även köpa smör till mina falukorvsmackor jag planerat att ta som kvällsfika.. får åka på macken å köpa ett paket tror jag.....

Planen ser ut som så ialla fall att det ska byggas en bod i skjulet(stjäl lite drygt 50 % av min sambo hehe) som ska anslutas till rastgården utanför... Kommer bli jättebra när det är klart ....
....hoppas jag....

Nu är isoleringen delvis köpt(fick inte plats med allt i bilen) så nu ska det börja snickras till kvällen.. =D

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 10 aug-13 kl 22:38 »
Hej!
Ska bli spännande och se hur ni bygger. Ska det bli ett växthus utanför? Eller en ute gård?
Jag skulle vilja ha en sådan bod som du visade, med växthus till. Vet du om den är isolerad? Boden menar jag då  ;)
Mina vaktlar bor i höns huset på vintern o där trivs dom. Men jag skulle vilja ha en egen bod till dom Som är lätt att sköta.
Jag följer gärna ert bygge. Nya ideér är jätte bra. O med mycket finurligt stilla tjat så får man sitt växthus till slut  ;)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Diozz

« Svar #6 skrivet: 10 aug-13 kl 23:27 »
Citat från: Smajstalas nk=topic=158225.msg1492234#msg1492234 date=1376167105
Hej!
Ska bli spännande och se hur ni bygger. Ska det bli ett växthus utanför? Eller en ute gård?
Jag skulle vilja ha en sådan bod som du viade, med växthus till. Vet du om den är isolerad? Boden menar jag då  ;)
Mina vaktlar bor i höns huset på vintern o där trivs dom. Men jag skulle vilja ha en egen bod till dom Som är lätt att sköta.
Jag följer gärna ert bygge. Nya ideér är jätte bra. O med mycket finurligt stilla tjat så får man sitt växthus till slut  ;)

Det blir en delvis takad utegård så tar jag växthuset å boden till våren. Boden var inte isolerad men det blir nog inte alls för många kronor att fixa till.. man kan isolera inifrån med cellplast och täcka över med någon tunn skiva som man sedan fuktspärrar med våtrumsfärg. Är man riktigt noga kan man ju även plasta in insidan och dra in avlopp så kan man bara spola av vid storstädning..men så noga är inte jag med deras förhoppningsvis tillfälliga vinterbonad... Kommer bara lägga cellplast mellan plåten och skivorna från alla håll. Dock kommer det nog vara uppe i fem papp innan jag är klar med den...

Diozz

« Svar #7 skrivet: 11 aug-13 kl 16:57 »

Golvet isolerat och lagt!

Diozz

« Svar #8 skrivet: 11 aug-13 kl 17:25 »
Känslan av att ha räknat fel på 2 cm på osb skivorna och att inte ha mer än en fogsvans till hjälp för att rätta till problemet är obeskrivlig......

Vild

• -
« Svar #9 skrivet: 12 aug-13 kl 11:46 »
Känslan av att ha räknat fel på 2 cm på osb skivorna och att inte ha mer än en fogsvans till hjälp för att rätta till problemet är obeskrivlig......
Åh va jobbigt. Du kanske kan ta igen det när du gör väggarna? Ska bli kul o följa ditt bygge. Den där boden du tänkt först gillar jag verkligen (finns nån liknande på Bauhaus har jag sett). Om jag skaffar vaktlar vill jag ha en sån. :)

Ang att ha golvbrunn så gjöt vi betonggolv med lite fall i vårt hönshus så allt vatten rinner ut genom dörren. När vi har strö därinne ställer vi en planka i dörröppningen som tröskel så att spånet inte åker ut, när det är städdags är det bara att ta bort den och spola ur. Väldigt smidigt. :)

Diozz

« Svar #10 skrivet: 12 aug-13 kl 12:02 »
Det blir en sån till våren... Sambon har redan börjat klaga på hur lite plats som blir över i det tillfälliga hönshuset.. hehe.. helt enligt planerna >:D

Jæg kommer inte ha någon golvbrunn i denna. Troligen kommer jag bara måla den med våtrumsfärg.. e ju som sagt bara tillfälligt... :p

Diozz

« Svar #11 skrivet: 12 aug-13 kl 15:47 »
Inget ska tydligen vara enkelt... Läckage i taket på plåtskjulet... Suck!

Diozz

« Svar #12 skrivet: 19 aug-13 kl 22:35 »
Uppdatering...

Har utegården kvar.. ska gräva ner putsnät på två sidor till, måla klart samt sätta upp nät å plantera lite buskar. Vid hålet på väggen ska jag göra en takad plattform.

Har valt att inte måla väggarna inne av ren lathet... Men golvet är målat.. väggen samt dörren ska isoleras och även en liten bit av väggen på sidorna...(höstprojekt)

Har även valt att placera mat och vatten på plattform då de annars sprätter spån i dem samt skiter i... Detta har minskat rengöringen av dessa avsevärt..

Taket är tätat och isolerat. Innerst sitter osb skivor samt ungefär 2 dm under detta sitter ett bärnät uppspännt för att dämpa ev. Panikflax.. dock flaxar de sällan i panik utan mer för att skynda sig å komma först till mathyllan om nått gott serverats.

Harmoni råder i flocken och tuppen gal igen.. kycklingarna e nu nästan helt befjädrade och väldigt orädda.. hundarna får sig ett pick på nosen om de sticker den genom gallret...

Johan1983

• Halland
« Svar #13 skrivet: 20 aug-13 kl 00:44 »
Fina bilder :-)

Smajsan

• -
« Svar #14 skrivet: 21 aug-13 kl 12:59 »
Jätte fint blir det=) Förstår att dom trivs.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Diozz

« Svar #15 skrivet: 21 aug-13 kl 19:23 »
Gräver å gräver... Snart framme i Kina.. kan iofs ta med mig några kineser hem då....

Diozz

« Svar #16 skrivet: 21 aug-13 kl 20:20 »

Nu händer det saker.. självklart måste hundarna hjälpa till... :)

Diozz

« Svar #17 skrivet: 22 aug-13 kl 15:55 »

Snart helt nätat runt om..
Knut är med och inspekterar.. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

128 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser