Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bebyggd Lantbruksenhet, Typkod 120?  (läst 25196 gånger)

Nymåne

SV: Bebyggd Lantbruksenhet, Typkod 120?
« Svar #20 skrivet: 24 aug-13 kl 09:57 »
Citera
(läs äger en gård taxerad som lantbruksfastighet som inte är passiv)
Alltså jag är lite trög, hur hänger det ihop med enskild firma och taxerad lantbruksfastighet? Jag har aldrig varit i närheten av varken det ena eller det andra.  ??? Det känns som en hel pappersdjungel att ta sig igenom, det är svårt att förstå allt på en gång. Ska vi kontakta banken, skattemyndigheten, jordbruksverket eller vem kan vi få personlig hjälp av?
Jag känner mig som ett ufo  :o
Tacksam för svar.

Existens

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 24 aug-13 kl 10:45 »
Vad är det, lite mer precist, du undrar?

Vill man starta ett eget företag inom nån bransch, så kan man starta en enskild firma.

Köper du en gård som är taxerad som näringsfastighet, så blir du automatiskt 'näringsidkare', vilket är detsamma som att ha en enskild firma.
 Man kan alltså inte välja själv, utan skatteverket kommer att förvänta sig att man lämnar in en extra deklaration ( näringsbilaga) tillsammans med sin vanliga deklaration.

Problemet när det kommer till fack, A-kassa och överlag sociala trygghetssystem, är att dom ju tar minsta chans att kunna bli av med en för att slippa betala ut pengar, och om du blir företagare ( näringsidkare)  så är det ett utmärkt skäl för dom att kunna sparka ut dig.

Det är överlag en väldig skillnad på att vara vanlig konsument, jämfört med egen företagare, när det gäller att köpa saker och teckna avtal osv.  Som företagare är allt mer upp till dig själv, och en sån sak som konsumentköplagen gäller inte.

Nymåne

« Svar #22 skrivet: 24 aug-13 kl 13:54 »
Var kan vi se om gården är taxerad som näringsfastighet, är det "Typkod 120"?  :-\

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #23 skrivet: 24 aug-13 kl 14:22 »
Var kan vi se om gården är taxerad som näringsfastighet, är det "Typkod 120"?  :-\

Ja.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Existens

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 24 aug-13 kl 15:01 »
Definitionen kan också skrivas så här:

En fastighet är antingen privatbostadsfastighet eller näringsfastighet. Fastighet som inte är privatbostadsfastighet är därför näringsfastighet.

Det betyder också att den delen som är er bostad och tomt, räknas som privatbostad. En vanlig villa alltså.  Där kan man utnyttja t.ex Rot-avdrag vid reparationer. Det får man inte göra på en näringsfastighet.
Du kan alltså inte söka Rot-avdrag om du reparerar lagården.

tesåpa

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 25 aug-13 kl 07:14 »
Och så är det gratis att ringa skatteverket/skatteupplysningen...

Nymåne

« Svar #26 skrivet: 25 aug-13 kl 12:20 »
Tack för era svar  :).
Fick ett förslag igår om att gå med i LRF, det kanske kunde vara något? Fast jag är lite fundersam till vad de skulle kunna ge för hjälp. Kanske har de något bra bokföringsprogram? Är det någon här som kan tycka i den frågan?

Förmodligen så gifter vi oss, registrerar firma på min äkta hälft och ser till att spara alla kvitton vi fårr och tar lite hjälp med bokföringen ibland och naturligtvis deklarationen.
Som sagt så kan vi ju också ringa skatteverket och ta reda på hur det där med avskrivningar under de första 5 åren fungerar.

Vi kommer ju att behöva investera i röjsåg, motorsåg, gräsklippare, växthus, hönshus, traktor och  förstärkning av ladan (så den inte rasar ihop). Eller så behöver vi bygga ny ladugårdsdel, men  då blir det B&B verksamhet  ;D !

Existens

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 25 aug-13 kl 12:45 »
Jo, det brukar vara populärt att föreslå man ska ta hjälp av Lrf. Själva medlemsskapet kostar ju inte så himla mycket , 1500 tror jag det är nu, men det ger ju heller inget särskilt.

De som sen tar hjälp av Lrf-konsult för bokföringen brukar sätta kaffet i halsen när räkningen kommer. Så det bli ofta bara en gång, om man har en liten verksamhet. Allt mellan 10-25 000 per år brukar det kunna rassla iväg till.

Det finns mängder med billiga bokföringsprogram att köpa, och sen finns det flera nätbaserade. Speedledger är ju ett sådant.
Men vissa baskunskaper måste man ändå ha.

Blanda inte ihop avskrivningar med det 5-åriga underskottsavdraget.

Avskrivningar gör man på maskiner som kostar mer än 21 000 kr.

Köper du t.ex en traktor för 30 000 så får du första året dra av 30%, dvs 10 000. Året därpå får du dra av 30% av 20 000, dvs 6000, osv... tills den är nere på noll.

Avdraget du får göra de första 5 åren är en skatterabatt, som betyder att det underskott som blir på gården, får dras av mot annan inkomst.

Ex.  Ni köper grejer, renoverar lador osv, men inga direkta inkomster kommer in, och när året är slut så har ni kostat på för 40 000, men tjänat noll.  Då är ju förlusten 40 000.

Samma år så har nån av er jobbat i kassan på Ica och tjänat 100 000.

Då får du dra av de 40 000 som förlusten var på gården, från de 100 000, och alltså bara betala skatt på 60 000, vilket ju är väldigt förmånligt.

Om ni går och velar i 5 år, och SEN börjar med gården, då har ni missat detta avdrag och får bara kvitta förlusterna mot framtida inkomster från gården.

Och visst.. beräknar man att tjäna jättestora pengar på sin gård, så kan det ju vara bra att spara underskotten tills dess.
Men på smågårdar tjänar man inte så ofta jättepengar.

Vill du läsa på om bokföring kan du ju plugga i min klass ;)

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89176.0

Nymåne

« Svar #28 skrivet: 25 aug-13 kl 13:05 »
Nu funderar jag på om det går att göra någon avskrivning i samband med någon investering vi gör på gården i år med den vinst vi gör vid vår försäljning av radhuset?
Det sägs att vi inte kan skjuta upp skatten vi måste betala nu vid vår radhusförsäljning eftersom gården är billigare än vi säljer radhuset för.
Förstår någon vad jag är ute efter i min fråga?

Existens

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 25 aug-13 kl 13:24 »
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/uppskov/forutsattningarforuppskov.4.233f91f71260075abe8800030623.html

Problemet är att du bara får räkna den delen som är privat, dvs huset och tomten, som ny bostad.
Då får man räkna ut hur stor del av det som gården kostade, som kan hänföras till huset/tomten.
Ofta är det tyvärr en rätt liten del på en gård, men det beror ju helt på hur det ser ut.
Har man en toppenvilla och halvt nerfallna uthus, så är ju huset förstås en större del.

Det är riktigt att uppskovet blir mindre eftersom det nya huset är billigare, men du får ju ändå dra bort det som det nya huset kostade.

Dela detta:

* Inloggade just nu

221 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser