Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvhönan äter upp äggen.  (läst 1918 gånger)

ElinorE

• Västergötland
Ruvhönan äter upp äggen.
« skrivet: 12 aug-13 kl 13:08 »
Har en unghöna som absolut skulle ruva så hon fick fem ägg + ett fuskägg och placerades i egen bur. Hon har legat ordentligt och är ilsken och morrar. Men så hackade hon hål på ett ägg och ett till och ett till.... Nu har hon bara fuskägget kvar. Äggen skulle ha kläckts på torsdag, hon pickade sönder det sista i förrgår. Äggskalet är tomt, bara blodiga hinnor kvar. Kan hon ha ätit upp kycklingfostret? Varför gör hon så här?

Jag har ägg i kläckaren som kläcks på lördag. Hönan skulle kunna få några utav de äggen men jag vill inte att hon mördar dem också. Är det bättre att vänta tills kycklingarna kläckts och sedan smyga under några?
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

lena70

• Gäst
SV: Ruvhönan äter upp äggen.
« Svar #1 skrivet: 12 aug-13 kl 14:49 »
Tycker det låter som en bra ide, som du själv skrev, vänta till kycklingarna har kläcks..Och sedan smyg under dom!!! ;D
Hoppas allt går bra!!! ;D
Låter som hon är en "ägg-ätare".. :-\ Vad tror du om den tanken?.Har du sett om hon ätit ägg förrut i hönshuset, innan hon lade sig att ruva?.Ägg-ätare kan höns (och tuppar) bli av olika anledningar..Kanske får hon annat att tänka på nu, när hon får bli mamma, så hon glömmer att hacka hål på dina ägg?? Det värsta med ägg-ätare är att beteendet kan smitta av sig till de övriga boende i hönshuset.. :-X

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 13 aug-13 kl 11:38 »
Har Du sett att hon pickat på äggen? En del hönor är väldigt vårdslösa med sina ruvägg och rullar ganska hårdhänt med dom så att en del går sönder  Då är det inga ruvägg längre för hönan utan mat.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

ElinorE

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 aug-13 kl 22:02 »
Hon har inte ätit ägg innan.
Jag klippte av yttersta spetsen på hönans näbb. Tog bara en mm eller två så hon lider inte utav det men det blev svårare för henne att skada något mer ägg. Hönan fick sedan två kokta ägg och när de klarat sig ett par dagar fick hon fyra ägg som vart i kläckaren 18 dagar.

Alla fyra äggen är nu kläckta. ;D

De nio kycklingar som kläcktes i kläckaren har också flyttat över (under) till hönan. Inga problem alls, hon blev jätteglad över att få fler kycklingar.
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Dela detta:

* Inloggade just nu

258 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser