Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Insats till öppen spis  (läst 10534 gånger)

ca

SV: Insats till öppen spis
« Svar #20 skrivet: 01 sep-13 kl 18:46 »
Att få en öppen spis att bli en fungerande värmekälla är en stor konst. Den alstrar enbart strålningsvärme och äldre spisar hade välvd kupöppning för att strålningsvärmen skulle nå taket och även värma detta. Tyvärr drar brasan med sig mellan 450-600 kubikmeter redan uppvärmd rumsluft som ersätts utav lika mycket luft utifrån och med den rådande temperatur som därute råder. När brasan falnat upphör strålningsvärmen men transporten av luft ut i skorstenen fortsätter så länge spjället är öppet. Därför är det viktigt att ta den sista glöden och hellre slänga ut den i snön ,så det går att stänga spjället, än att låta den ligga kvar och förorsaka att eldningen blivit ett minusscenarie. Förr användes en sparspis till slutglöden.

Broberg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 01 sep-13 kl 19:39 »
Jo reglerbart spjäll med många, eller bra lägen är ett måste. Fast på minus, har jag då aldrig hamnat, trots att glöden fått ligga kvar. Fast jag har bara använt mig av två olika öppna spisar.
Men visst är det bäst om man vräker ner det i en spis och kan stänga helt istället.

Hemmaprojektaren

• Dalarna
    • hemmaprojekt.com
« Svar #22 skrivet: 27 okt-13 kl 00:27 »
kör på en keddy.  ;D frågade min bror som är sotartekniker vilken man skulle välja och han sa att det är de som verkar hålla bäst. en del av de andra kassetterna brinner faktiskt upp rätt fort. särskilt om man eldar lite för hårt..  o:)

Håller med. Jag är supernöjd med min Keddy!

Dela detta:

* Inloggade just nu

126 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser