Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drivfodring med sockerlösning  (läst 5552 gånger)

Lilla ja

• Skåne
Drivfodring med sockerlösning
« skrivet: 13 aug-13 kl 20:58 »
Hej,

Om jag vill drivfodra med sockerlösning, hur mycket och hur ofta ska jag fodra då?
Och går det bra med 60% lösning, eller måste det vara 50% ??

Nån som har nån idé?

/L

Gideon i Roslagen

SV: Drivfodring med sockerlösning
« Svar #1 skrivet: 13 aug-13 kl 22:07 »
50% lösning! Lite beroende på vad du drivfodrar, så anpassas mängden så att det simulerar ett bra sommardrag. En halv liter per dygn kan anses lagom. Kolla! Ger du för mycket så lagrar bina fodret och hindrar drottningens äggläggning. Så du måste prova dig fram.

Söderberg

• Skam den som ger sej...
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 aug-13 kl 22:46 »
Vad händer om man ger 60 procentig lösning?

Gideon i Roslagen

« Svar #3 skrivet: 14 aug-13 kl 12:29 »
Det har lättare att hamna som vinterfoder. 50% ligger närmare den nektar som bina får in på sommaren.

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 14 aug-13 kl 17:57 »
Men har det nån egentlig betydelse för bina om lösningen är 50 eller 60%ig? Ur min obefintliga erfarenhet tycker jag att det blir besvärligare för bina att härbärgera mer vatten än nödvändigt i kupan?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gideon i Roslagen

« Svar #5 skrivet: 14 aug-13 kl 20:02 »
Varför frågar du när du redan bestämt dig?? Tror du vi informerar dig och andra för det är vår livsuppgift!

Sjaunja

• -
« Svar #6 skrivet: 14 aug-13 kl 20:09 »
Oj, här var det schysta klubben ::).
Ett sånt här forum är till just för att bolla tankar och undringar!

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 14 aug-13 kl 20:16 »
Varför frågar du när du redan bestämt dig?? Tror du vi informerar dig och andra för det är vår livsuppgift!
Det kan väl inte vara mig du menar - jag har inte bestämt nåt när det gäller bin utan är en fullständig novis med mycket funderingar, tankar och ideér och som läser precis allt som skrivs på denna tavla.

Gideon i Roslagen

« Svar #8 skrivet: 14 aug-13 kl 20:23 »
Om.... Jag förklarar en sak noga två gånger så bör det väl i sanningens namn räcka!

Lilla ja

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 14 aug-13 kl 23:13 »
Men har det nån egentlig betydelse för bina om lösningen är 50 eller 60%ig? Ur min obefintliga erfarenhet tycker jag att det blir besvärligare för bina att härbärgera mer vatten än nödvändigt i kupan?

Drivfodringen handlar ju om ganska små mängder under väldigt få dagar. Att då fodra med 50% jämfört mot 60% innebär ju väldigt liten mängd extra vatten. Vid drivfodring med 1/2 liter 50%-lösning blir det blott 0,5 dl mer vatten per dag jämfört med 60% lösning.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 14 aug-13 kl 23:59 »
Driv fodringen är för att stimulera bina att mata drottningen och lägga ägg som blir till vinter och vår bin.

Med 50% får bina mer att göra, arbete tycker de om, de vill inte slöa, värmer de yngel och torkar ner fodret går det hand i hand, maten kommer i omlopp i kupan och den gemensame mage.
 för att göra foder saft till ynglet tillför de annars vatten

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

MariaF

• 3 bikupor, 8 dvärghöns med 2 tupp, odling, växthus
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 16 aug-13 kl 23:21 »
jag hade precis samma funderingar och tycker jag fått bra svar. Jag slutskattade idag och gav 2,5 kg  sockerlösning men efter att ha läst detta kommer jag nog att vara lite snålare ett tag till så att hon fortsätter lägga ägg.
/Maria

mantis777

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 19 aug-13 kl 22:10 »
50% lösning! Lite beroende på vad du drivfodrar, så anpassas mängden så att det simulerar ett bra sommardrag. En halv liter per dygn kan anses lagom. Kolla! Ger du för mycket så lagrar bina fodret och hindrar drottningens äggläggning. Så du måste prova dig fram.
Hej. Är nybörjare. Förstår inte riktigt. Hur kan bina känna skillnad på om det är 0,5 l eller 2 liter i mataren? Börjar de inte lagra direkt? Vad spelar det för roll om du ger 2 l på en gång eller 0,5 l per dag under några dagar? Det är ju sockerlösning konstant i mataren i båda fallen, eller? Har jag fattat fel och förklara gärna mer ingående så jag lär mig. Vad händer i kupan om det blir för lite mat/honung i kupan på höstkanten innan invintringen?
Mvh
/ Calle

panelkungen

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 19 aug-13 kl 22:29 »
Hej. Är nybörjare. Förstår inte riktigt. Hur kan bina känna skillnad på om det är 0,5 l eller 2 liter i mataren? Börjar de inte lagra direkt? Vad spelar det för roll om du ger 2 l på en gång eller 0,5 l per dag under några dagar? Det är ju sockerlösning konstant i mataren i båda fallen, eller? Har jag fattat fel och förklara gärna mer ingående så jag lär mig. Vad händer i kupan om det blir för lite mat/honung i kupan på höstkanten innan invintringen?
Mvh
/ Calle

Är också nybörjare, men baserar detta på mina observationer och hur jag har fått lära mig att det funkar. Jag drivfodrar också mina samhällen för tillfället.

2 liter sockerlösning drar de ner förvånansvärt fort. Så om du vill ge dem en halvliter per dygn får du helt enkelt göra det, 2 liter drar de ner fortare än fyra dygn om man säger så... För att det ska ge det önskade resultatet (alltså likna ett drag), måste de få fodret i lagom dos, antingen genom att portionera ut det enligt ovan eller använda nån metod som begränsar tillgången så att de inte kan dra ner det för fort.

/Tobbe

mantis777

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 20 aug-13 kl 13:47 »
Är också nybörjare, men baserar detta på mina observationer och hur jag har fått lära mig att det funkar. Jag drivfodrar också mina samhällen för tillfället.

2 liter sockerlösning drar de ner förvånansvärt fort. Så om du vill ge dem en halvliter per dygn får du helt enkelt göra det, 2 liter drar de ner fortare än fyra dygn om man säger så... För att det ska ge det önskade resultatet (alltså likna ett drag), måste de få fodret i lagom dos, antingen genom att portionera ut det enligt ovan eller använda nån metod som begränsar tillgången så att de inte kan dra ner det för fort.

/Tobbe
Tack för ditt svar men mina funderingar kvarstår. Jag förstår fortfarande inte hur bina vet att du bara ger 0,5 l åt gången. Så fort de kommer åt sockerlösningen så borde de göra samma sak med den oberoende om det är 0,5 l eller 2 l i mataren. Sockerlösningen borde ta upp samma plats i kupan oavsett om de drar ner det på 1 dygn eller 4 dygn. Eller?

christelle

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 20 aug-13 kl 13:59 »
Driv fodringen är för att stimulera bina att mata drottningen och lägga ägg som blir till vinter och vår bin.

Med 50% får bina mer att göra, arbete tycker de om, de vill inte slöa, värmer de yngel och torkar ner fodret går det hand i hand, maten kommer i omlopp i kupan och den gemensame mage.
 för att göra foder saft till ynglet tillför de annars vatten

Tack nu fattar jag bättre hur det fungerar i kupan när det gäller 50 eller 60 % sockerlösning  :D

panelkungen

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 20 aug-13 kl 15:59 »
Tack för ditt svar men mina funderingar kvarstår. Jag förstår fortfarande inte hur bina vet att du bara ger 0,5 l åt gången. Så fort de kommer åt sockerlösningen så borde de göra samma sak med den oberoende om det är 0,5 l eller 2 l i mataren. Sockerlösningen borde ta upp samma plats i kupan oavsett om de drar ner det på 1 dygn eller 4 dygn. Eller?

Möjligt, men de upplever inte det som ett kontinuerligt drag om man gör så. Sen vet inte jag var gränsen går. Vissa säger 2-3 dl om dagen, andra säger 5 dl varannan dag. Jag gör det förstnämnda och kollar efterhand så att de inte får för mycket samt att drottningen lägger ägg. Något samhälle har fortfarande mycket honung kvar som jag inte kunde skörda, dessa hoppar jag över eller ger lite mindre ibland. Så länge de har foder men inte blockerar drottningens äggläggning samt att drottningen lägger ägg är jag nöjd.

/Tobbe

Edit: Sen går väl en del foder åt efterhand till att mata yngel mm? De tar hellre det först och inte det lagrade.

mantis777

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 20 aug-13 kl 19:30 »
Vad händer i kupan om de börjar få ont om mat på höstkanten innan invintringen?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #18 skrivet: 20 aug-13 kl 21:07 »
 :-X
Vad händer i kupan om de börjar få ont om mat på höstkanten innan invintringen?

De kan dra ner eller sluta lägga ägg.

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #19 skrivet: 20 aug-13 kl 23:55 »
Och nästa steg i svälten är att de blir passiva och så småningom har de inte energi för att flyga ut och göra sina behov utan smutsar ner flustret. Redan då har en del  bin börjat dö, sedan går det snabbt och ett par dagar senare är de förlorade.

Dela detta:

* Inloggade just nu

290 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser