Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Magra/parasit?  (läst 1051 gånger)

Vild

• -
Magra/parasit?
« skrivet: 15 aug-13 kl 11:35 »
Jag har 3 st 12 veckors kycklingar - blommeblandras. Två tuppar och en höna, har haft dom i 6 veckor, mina första höns.

Har försökt ta reda på hur dom är i hullet och blir fundersam. Bröstbenet känner man tydligt (det har man alltid gjort). Läste nyss att man kunde nypa lite i skinkan intill kloaken och känna men där finns inget fett vad jag kan hitta.

Dom har fri tillgång på hönsfoder, utevistelse i 40kvm gård, samt får matrester dagligen - hur mycket och vad beror lite på. Ett tag gav jag dom majs dagligen, köpte hem för deras skull. Det finns inte så mycket gräs i gården så jag brukar hänga in grönfoder varje dag och ibland ställer vi in en spade myrstack där de hittar ägg och myror. Dom är pigga och verkar må bra i övrigt.

Har märkt nu  att någon av dom verkar lös i magen ibland, en och annan klutt ute i gården då och då. Är det normalt? Nån hade det när jag köpte dom men det gick över.

Hur ska jag veta om dom är magra eller inte? Om dom är det, är det troligt att det är en parasit då med tanke på vad dom får att äta? Vad avmaskar man höns med? Tar man träckprov först?

lena70

• Gäst
SV: Magra/parasit?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-13 kl 11:08 »
Du har inget foto på kycklingarna? (så vi andra kan se om vi tycker kycklingarna ser magra ut eller ej ;D)
hmm..de är väldigt unga, och du skriver samtidigt att de är väldigt pigga och verkar må bra i övrigt.!!! Ibland kan djur bli lösa i magen, tillfälligt, utan att det beror på sjukdom eller annat. Ingen "andas konstigt"? Flämtande?Kippande efter luft? Ser du blod i avföringen? Eller något annat som inte ska vara där?Ser de "uppborrade" (i fjädrarna)ut?.Du kan ju alltid pröva att ge dom A-fil..Det skadar inte på nått sätt..Jag fundera lite på Coccodios..(a-fil gör det surt i magen, och i den miljön trivs inte parasiter)
Annars om du är orolig, rekomenderar jag dig att diskutera hur vida djuren kan ha mask eller ej,eller vad som kan vara fel, med en vetrinär. (förslagsvis SVA)
Om djur har problem med mask, syns det på träckprov.

Vild

• -
« Svar #2 skrivet: 16 aug-13 kl 11:41 »
Du har inget foto på kycklingarna? (så vi andra kan se om vi tycker kycklingarna ser magra ut eller ej ;D)
hmm..de är väldigt unga, och du skriver samtidigt att de är väldigt pigga och verkar må bra i övrigt.!!! Ibland kan djur bli lösa i magen, tillfälligt, utan att det beror på sjukdom eller annat. Ingen "andas konstigt"? Flämtande?Kippande efter luft? Ser du blod i avföringen? Eller något annat som inte ska vara där?Ser de "uppborrade" (i fjädrarna)ut?.Du kan ju alltid pröva att ge dom A-fil..Det skadar inte på nått sätt..Jag fundera lite på Coccodios..(a-fil gör det surt i magen, och i den miljön trivs inte parasiter)
Annars om du är orolig, rekomenderar jag dig att diskutera hur vida djuren kan ha mask eller ej,eller vad som kan vara fel, med en vetrinär. (förslagsvis SVA)
Om djur har problem med mask, syns det på träckprov.

Tack för svaret. Nä, inget konstigt med andningen eller så. Dom verkar absolut må bra och dom ser fina ut - tunga är dom att hålla i också. Det är min hönskyckling som är lite lös vissa bajsar, men idag var det fint när jag var nere, som sagt är det inget löst bajs under sovpinnarna utan det är nån klutt om dan bara. Tänkte mest om det kunde vara så att dom kanske har mask och därmed är lite magra och att dom kanske kan bli dåliga i magen av det.

Misstänker att jag är lite dålig på att bedöma hullet på dom, och fick höra att dom i den åldern ju växer en del och inte lägger på sig så mycket.

Senast tagna bilden, för 2 veckor sen...

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 aug-13 kl 13:15 »
..ungefär som en människotonåring!!!.. ;D
Du får avvakta lite,  se hur de  växer osv..Att de växer och utvecklas som de ska, att de fortsätter äta och dricka bra, fortsätter vara pigga..Inga symtom på att nått verkar fel inkommer..Och kanske upplever du dom anorlunda i vikten med om ett par veckor. Tycker kycklingen ser "normal" ut på bilden!!! Jättefin färg!!!

Vild

• -
« Svar #4 skrivet: 16 aug-13 kl 17:23 »
Hehe, jamen då hoppas jag att det stämmer. ;D Kanske har jag missförstått det där med att man kan känna bröstbenet och hur mycket hull det ska vara på låret. Jag är som sagt helt ny på detta och har inget att jämföra med. Fåglar över lag känns ju lite beniga. Dom går upp i vikt i alla fall, det känns när man håller i dom.

Tack! :) Vet du vad man säger att hon har för färg? Brun?

lena70

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 aug-13 kl 09:56 »
Lurigt det där med att bedömma vikt på djur, oavsett djurslag, och om man frågar en djurägare, djurskötare,vetrinär eller en slaktare kanske alla skulle säga olika.. :P
Håller med om att fåglar i största allmänhet , kan kännas "lite beniga".
Personligen tittar jag mer på hur djur utvecklas, om de växer som de ska,(ökar i vikt som de ska) om de äter, dricker som de ska och att de verkar pigga och "med". (nyfikna på vad som händer omkring dom). Om jag riktigt hårddrar, så brukar ofta djur som är sjuka, dra sig undan, vilja vara för sig själva, blir apatiska, förlorar matlusten, vill sova mer än vanligt..mm..Men det är inte alltid det är så, sjuka djur kan ochså se opåverkade ut ,pigga  men ändå lida och vara sjuka.. :P  Lurigt det där..Oftast "håller ochså djur masken" in i det längsta, tiger och lider..Och det hela blir värre av att djur inte kan prata och tala om när något är fel..
Jag har dvärgsilkes, som har samma färg som din lilla höna, själv kallar jag dom "röda", men andra kunder, har kallat dom "bruna"..Så jag vet inte vad jag själv ens ska kalla färgen ???

Vild

• -
« Svar #6 skrivet: 17 aug-13 kl 12:14 »
Ja, det är väl därför jag inte oroar mig. Jag ser inga tecken på att dom skulle må dåligt, och även om jag är ny på höns så har jag många års erfarenhet av andra djur. :) Så det var när jag läste på nätet som jag började undra om de kanske var magra, och så börjar man jaga upp sig - tänk om mina djur svälter och jag bara ser på. :o Men jag känner mig lugnare nu.

Okej, ja vi har sagt brun men röd skulle ju också kunna passa in. Det är ju inte så viktigt, tänkte bara passa på att fråga när vi ändå var inne på det. :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 18 aug-13 kl 16:07 »
Höns är lite luriga då muskelansättningen skiljer väldigt mellan olika raser under uppväxten. Det är rätt stor skillnad på hur en 6 veckors Blomme och en 6 veckors Maran känns, för att inte tala om en 6 veckors Leghorn ;) Pigg och glad och aktiv med god aptit är en mycket bättre måttstock för den som inte är van än att känna på knotiga kycklingkroppar ;) Bilden du postade ser ut att vara på en välmående kyckling så spontant känns det inte som du behöver oroa dig :)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Vild

• -
« Svar #8 skrivet: 18 aug-13 kl 19:58 »
Tack för ditt svar! Ja, pigga och glada är dom absolut. God aptit och växer så det knakar. Så jag tror som sagt att det är jag som inte kan bedöma hull helt enkelt. :p

Dela detta:

* Inloggade just nu

135 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser