Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  islandströja  (läst 4683 gånger)

Klingahund

• Småland
islandströja
« skrivet: 17 aug-13 kl 14:36 »
Jag letar efter mönster på klassiska islandströjor. Har ni något hemma eller bokförslag.

EvBrSt

SV: islandströja
« Svar #1 skrivet: 24 aug-13 kl 17:41 »
Hej! Det finns en bok som heter "Stickat från Norden" skriven av Susanne Pagoldh. Den finns säkert på biblioteket. Där finns bl a mönster på islandströja.

Hälsningar
Evelin
Längtar ut på landet.

Åskatla

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 31 okt-13 kl 21:53 »
Det finns ett community som heter ravelry(.com) där det finns en hel databas med mönster (och garn, affärer mm.). främst från de engelskspråkiga länderna, men det finns jättebra stickförkortningstabeller på internätet att använda om man behöver. Nålbindning och tvåändsstickning är det lite tunt med, men annars finns allt man inte visste man önskade sig ;)

Ifyouseehersayhello

• Halland
« Svar #4 skrivet: 20 nov-13 kl 12:54 »
Jag tycker Afmaeli från Istex är jättefin. Den stickas i Lettlopi som är lite tunnare är det vanliga lopigarnet (klassiska islandsullen)

Här är gratis mönster http://istex.is/Files/Skra_0051195.pdf
Dock på engelska, vill du ha hjälp med översättning hör av dig.

Jag stickar just nu dam-modellen i grått med röda färger i bården. Jättehärligt garn.

Annars är ett tips islina.se där finns en del gratismönster på islandströjor.

Lycka till!

Bilini

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 24 nov-13 kl 11:13 »
ifyousayhello jag hittade precis det mönstret men är inte så rutinerad på och sticka och framförallt inte på engelska, kanske du vill göra en liten översättning av de viktigaste förkortningarna :)

Är du klar med din tröja? De ser verkligen fina ut...

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 25 nov-13 kl 19:14 »
Tack för bra tips Ifyouseehersayhello!
MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Ifyouseehersayhello

• Halland
« Svar #7 skrivet: 25 nov-13 kl 20:33 »
Jag är snart klar med min Afmaeli, ska posta en bild på den sen!

Jag ska skriva ihop en enkel översättning som jag pm:ar dig.

Första tröjan jag stickade var gratismönster som du hittar på islina.se. Det är på svenska och heter 23-24.

Bilini

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 19 dec-13 kl 18:43 »
Hej!

Jag stickar denna tröjan http://www.istex.is/Files/Skra_0053940.pdf och nu har jag kommit upp i mönstret men förstår inte alls beskrivningen.... vad menas med den rosa tomma rutan "no sts"? Borde ju betyda "inga maskor" men vad ska jag då göra i praktiken? Sen är det en annan ruta med en "ruta i rutan" och i den finns ingen förklaring... vad ska jag göra där? Jag som ville sticka färdigt :( men fint blir det annars :D

Bilini

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 19 dec-13 kl 18:44 »
Nehe rutan i rutan existerar inte på mönstret när jag tog upp det nu det var antingen 2 tog eller 2tog tbl (två tillsammans i främre maskbåge och två tillsammans i bakre???) men den rosa no sts är fortfarande kvar :)

PantaRei

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 dec-13 kl 18:54 »
När du gör hoptagningarna för oket (antar att det är det du håller på med) så 'försvinner' det ju maskor, det är dessa som är märkta som tomrum i mönstret. Du kan räkna hur många maskor du har efter varje hoptagningsvarv och jämföra med antal maskor i mönstret, det borde gå jämt upp.

Cecilia N

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 21 dec-13 kl 18:03 »
Bilini, tänk som att du klipper ut de rutor/maskor som inte finns ur diagrammet och tejpar ihop det av diagrammet som är kvar.

De rosa rutorna ska du alltså bara tänka bort som att de inte finns. (Den maska som fanns i den rutstapeln tidigare minskade-du-ihop med den maska som har symbolen för "knit 2 together" eller "knit 2 together through the backloop". Då hamnade den-blivande-rosa-maskan "bakom" den andra maskan i hoptagningen.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

173 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser