Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grönfoder till höns  (läst 11689 gånger)

Kira

• Småland
Grönfoder till höns
« skrivet: 17 aug-13 kl 23:53 »
Vad kan man mata sina höns med, förutom hönsfoder?
Jag ger mina gräs, våtarv, groddblad, kirskål, havre, solrosfrö, kokta potatisskal, frukt och grönsaksrester, ris och pasta. Vad mer kan jag ge? Har tyvärr inte möjlighet att låta hönsen gå fritt  men försöker bjuda dem så mycket grönt som möjligt, vad är era höns favoritfoder?
Vad är giftigt för höns? Lök?

Vild

• -
SV: Grönfoder till höns
« Svar #1 skrivet: 18 aug-13 kl 09:01 »
Mina älskar tussilagoblad. :) Och maskrosblad. Frukt och bär.

Aline

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 18 aug-13 kl 09:32 »
Tror inte lök är giftigt men det är inget som hönsen gillar.
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 aug-13 kl 09:54 »
Som vinterfoder brukar jag köpa in fodermorötter, och sedan ger jag dom torkade brännässlor. (förrutom hö och ensilage) De får ochså foderärtor. Annars ger jag som du förrutom vanligt "hönsfoder", gräs av alla slag, matrester (spagetti, kokta potatisar, bröd, mycket grönsaker, frukt mm) .Jag vågar inte heller ha hönsen fritt längre.. :-X (rovdjur kommer t.o.m på dagtid, trots ljud och människor i närheten, räcker att vända bort blicken ett tag.. :-\ :-\

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 18 aug-13 kl 11:10 »
Mina älskar morotsblast (morötterna äter jag själv fast annars gillar hönsen dem också), förmodligen rödbetsblast och rädisblast också.  Ärthalm - är det inte så vissna ärtplantor kallas?  Trista salladsblad. Alla former av kål (fast en del brunvärpare kan visst på dålig smak på äggen av det)  Melonkärnor och melonskal. Äppelskrott.   Kostar man på sig papaya äter de både kärnor och skal.  Persikoskal. Häggbär, oxelbär och rönnbär. 

Vild

• -
« Svar #5 skrivet: 18 aug-13 kl 20:00 »
Morötter gillar mina också skarpt, det är himla mysigt att hålla i en och höra hur dom pickar och knaprar. Jag sätter ibland fast morötter på väggen så kan dom picka i sig lite när dom vill. :)

Kira

• Småland
« Svar #6 skrivet: 18 aug-13 kl 20:59 »
Idag har mina höns fått pumpa, oj vad de pickade i sig. Samma sak med mina hårda misslyckade tekakor som familjen ratade, glatt kacklande kastade sig hönsflocken över varenda smula :)
Jag ska prova att torka brännässlor denna veckan, kanske torka lite kirskål också.

mli79

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 18 aug-13 kl 21:26 »
Några av mina höns älskar all sorts frukt. Äpple är nog favoriten. Och vattenmelon. När min tupp var hade tappat lite i vikt pga halsproblem så fick han klippt spaghetti blandat med majs, olja och äggula. Snacka om att han var ett plåster på mig ett bra tag framöver.. Om han får chansen länsar han gärna mina bärbuskar.
Årets tidiga kycklingar äter inget annat än pellets och vete, och det som de hittar ute. Ratar allt annat. Mina nya småkycklingar går i ett hägn som är under ett plommonträd där mogen frukt ibland kommer mellan gallret i taket. Kycklingarna är som pirayor! De älskar också grönt från gräsmattan.

Jag ger mina höns alla rester som jag ger till grisarna, dvs inget animaliskt, ingen lök, rå paprika eller avokado.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Kira

• Småland
« Svar #8 skrivet: 18 aug-13 kl 21:37 »
Är paprika giftig för höns?

tm78

• Norge
    • Låt din mat vara din medicin, och din medicin vara din mat
« Svar #9 skrivet: 25 aug-13 kl 08:44 »
Jag undrar också över paprikan...? Ska dom inte ha det? Mina får rå paprika ofta!

EmelieT

• Dalsland
« Svar #10 skrivet: 08 sep-13 kl 20:26 »
Varför ger man inte höns animaliska rester?

skogsbonne

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 08 sep-13 kl 23:08 »
För det sprids sjukdomar som i dagsläget inte finns i Sverige och om dom sjukdomarna skulle komma in i Sverige så skulle det drabba oss ekonomsikt

EmelieT

• Dalsland
« Svar #12 skrivet: 09 sep-13 kl 20:26 »
För det sprids sjukdomar som i dagsläget inte finns i Sverige och om dom sjukdomarna skulle komma in i Sverige så skulle det drabba oss ekonomsikt
ok..
Även om jag bara äter svenskt kött själv och det är de rester de skulle få? Jag menar inte att det ska vara en huvudföda för dem.
Har googlat massa, tack för svar.

Linnea-

• -
« Svar #13 skrivet: 09 sep-13 kl 22:36 »
Så fort jag går mot växthuset rusar hela gänget dit, dom fullkomligt älskar vindruvorna som växer där!

Dela detta:

* Inloggade just nu

196 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser