Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min höna har börjat ruva & jag är sugen på kycklingar.  (läst 1110 gånger)

sockervadd

• Värmland
Jag har två hönor & en av dom har börjat ruva. Jag vill gärna ha en eller två kycklingar. Men det får inte vara tuppar.. Vad är oddsen att man får tuppar när man kläcker ägg? Vill gärna ha appenzeller. Är det för sent att köpa ägg? Hur många bör jag köpa? Vill alltså inte använda mig av en kläckmaskin, utan att min Anette ska bli mamma. Några tips på raser?

skogsbonne

• Värmland
SV: Min höna har börjat ruva & jag är sugen på kycklingar.
« Svar #1 skrivet: 21 aug-13 kl 09:22 »
Du kan inte kläcka kycklingar utan att få tuppar för det är lika stor odds att du får hönor som tuppar. Ibland får man 3 hönor och 8 tuppar och ibland kan det vara tvärtom. Jag skulle köpa 10 ägg om jag ville ha 2 hönor och det går fint att köpa ägg nu

sockervadd

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 21 aug-13 kl 10:16 »
anledningen till att jag frågade så var för att jag har hört att det är större chans att det blir tuppar när det gäller vaktlar :) oj, 10 st? vad ska jag göra av med resten? jag hade mer tänkt kanske 4.
om jag köper ägg nu när min höna ruvar.. kan hon sluta ruva mitt under ruvningen? så det blir halvfärdiga kycklingar i äggen? (låter säkert jättedumt. men jag kan inte så mycket om hönor)

sockervadd

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 21 aug-13 kl 10:32 »
går det förresten att kläcka ägg som man beställer? ☺

skogsbonne

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 21 aug-13 kl 20:34 »
Köper du ägg via posten så är kanske 3 obefruktade och 4 som dör under ruvning. Ja hon kan sluta och ruva och då är det bara för dig att slänga dom eller stoppa dom i en kläckare

lena70

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 aug-13 kl 07:54 »
För att hålla kvar hönans intresse, tills du har fått dina ägg, låt henne ruva på ett fejkägg!!! ;D

sockervadd

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 23 aug-13 kl 08:00 »
vi bestämde oss för att avvakta med kycklingar :) vilket var en himla tur! för nu är hon som vanligt igen. inte alla intresserad av att ruva ägg. tack alla!

Dela detta:

* Inloggade just nu

193 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser